پیام ویژه

آخرين مطالب

چالش طلافروشان با شفافیت اقتصادي

چالش طلافروشان با شفافیت
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - تسنیم /درحالی طبق قانون اعلام سرمایه در سامانه جامع تجارت تنها مختص به فعالان صنف طلاست که عده‌ای از فعالان این بخش سعی در ایجاد ترس و نگرانی بین مردم دارند؛ در برخی اطلاعیه های منتشره به نقل از این افراد به دروغ آمده که ثبت سرمایه شامل مردم هم می شود!
اعتراض برخی طلافروشان نسبت به الزام ثبت سرمایه در سامانه جامع تجارت درحالی در روزهای اخیر با واکنش های مختلف همراه شده که طبق قانون باید از سال قبل ثبت سرمایه این صنف در سامانه جامع تجارت انجام می شد ولی با وجود تعویق 3 ماهه اجرای قانون، همچنان بیش از 70 درصد از فعالان این صنف از عضویت در این سامانه سر باز زده‌اند.
بر اساس تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ثبت معاملات انواع طلا اعم از آب‌شده، شمش، مسکوکات و مصنوعات در سامانه جامع تجارت الزامی است و تخلف از ضوابط مذکور، موجب محکومیت به ضبط کالا و پرداخت جریمه برابر ارزش کالا خواهد شد. ثبت نام در این سامانه به این معنی است که واحدهای صنفی موظف می‌شوند اطلاعات کامل معاملات خود را به همراه مشخصات کامل خریدار، فروشنده و سرمایه فروشنده را در آن ثبت کنند.
قانون ثبت مشخصات و اطلاعات خریدار و فروشنده در سامانه جامع تجارت (ذیل تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق ارز)، از سال گذشته لازم‌الاجرا شده، اما به دلایل مختلف که نیازمند آموزش‌های لازم بود به تعویق افتاد؛ اواسط دی ماه سال قبل بود که مسؤولان وزارت صمت و سازمان امور مالیاتی برای اجرایی شدن این قانون سه ماه زمان در نظر گرفتند تا دو سامانه جامع تجارت و مودیان با هم مرتبط شوند، زمان سه ماهه سپری شد، اوایل فروردین امسال هم این قانون از طریق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای اجرا به وزارت صمت ابلاغ شد. 

پیام ویژه

 سازمان امور مالیاتی هم پیش از این، هرگونه افزایش در نرخ مالیات طلا را تکذیب و اعلام کرده بود: اخذ مالیات 25 درصدی از طلا شایعه‌ای است که برخی برای فرار از پیوستن به این سامانه‌ها ساخته‌اند و هیچ مالیات جدیدی در حوزه طلا وضع نشده است. بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی هم‌چنین اصل کالای طلا، جواهر و پلاتین از مالیات معاف بوده و فقط 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده از اجرت، حق‌العمل و سود این کالا دریافت می‌شود.
با این حال اما مخالفت صنف طلا از شفافیت باعث شده تا بهانه‌های جدیدی را به دلایل اعتراض شان اضافه کنند؛ گروهی از فعالان این صنف در تلاش هستند شایعاتی را درباره دریافت مالیات از مردم و ثبت سرمایه طلایی مردم در جامعه پررنگ کنند.
در اطلاعیه هایی که به نام برخی صنوف طلا در فضای مجازی منتشر شده، طلافروشان ادعا کرده‌اند که طبق قانون باید کد ملی خریداران طلا را در سامانه تجارت ثبت کنیم! این درحالی است که در زمان اعتراض قبلی این صنف در دی ماه پارسال هم اعلام شد که الزامی برای دریافت کد ملی مردم هنگام خرید و فروش طلا وجود ندارد. 
با این حال طلا فروشان به مردم می گویند: باتوجه به عدم اعتماد نسبت به هک شدن سامانه و افشای اسرار طلافروشان و خریداران محترم بوجود آمدن پتانسیل سرقت های متعدد از منازل و همچنین دریافت مالیات 25 درصد از عایدی سرمایه مردم که به علت تورم بوجود می آید؛ نسبت به اجرای قانون اعتراض دارند!
ایجاد ترس و نگرانی بین مردم عادی درحالی از سوی برخی افراد معلوم‌الحال در این صنف ادامه دارد که هدف اصلی قانون مذکور شفافیت بین صنف طلاست و اساساً ارتباطی با مردم و سرمایه طلای آنها ندارد.
در کدام بخش از این قانون آمده که باید سرمایه طلای مردم در سامانه ثبت شود که برخی افراد در صنف طلا مدعی آن شده‌اند؟ حتی اگر فرض کنیم هدف از درج چنین اظهاراتی طلاهای امانی نزد طلافروشان هم باشد باید متذکر شد که طبق اعلام وزارت صمت ثبت موجودی اولیه در سامانه جامع تجارت، مربوط به دارایی شخصی یا سرمایه کاسبان محترم که در جریان تولید و فروش قرار نگرفته است نمی‌شود .
همانطور که بارها از سوی دستگاه های اجرایی هم اعلام شده، هدف از الزام به ثبت سرمایه در سامانه تجارت شفافیت معاملات و جلوگیری از قاچاق بوده است؛ ادامه اعتراض فعالان طلا به اجرای این قانون هم ثابت می کند که مشکل اصلی طلا فروشان شفافیت است و ابهامات درباره سامانه های متعدد و مالیات برعایدی سرمایه صرفاً بهانه تراشی است.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1481672/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مداحی جانسوز روح الله رحیمیان در حرم مطهر رضوی برای شهادت رئیس جمهور

پدر به استقبال پسر شهیدش می‌رود

وزیر اقتصاد: این حادثه تلخ خللی در عزم سایر خادمان ملت در انجام وظایف وارد نمی‌کند

عجیب ترین فلش USB جهان که عمر نوح و حافظه ماهی دارد!

معاملات اوراق و گواهی سپرده بورس کالا لغو شد

فرصت 5ساله شکایت برای مستاجرانی که بیش از سقف اجاره قرارداد بسته اند

جلسه فوق العاده سران قوا به میزبانی معاون اول رئیس جمهور برگزار شد/ راه آیت الله رئیسی را بدون هیچ خللی دنبال خواهیم داد

جلوگیری از تنش در منطقه بخشی از مذاکرات مسقط است

تعویض پرچم گنبد حرم حضرت معصومه (س)

ظریف: مقصر فاجعه دیروز آمریکاست که فروش هواپیما و قطعات هوانوردی به ایران را تحریم کرده است/ وزارت خارجه مفتخر است شهید امیرکبیر، شهید دکتر فاطمی، شهید رجایی و شهید امیرعبداللهیان را تقدیم ایران کرده/ ویدئو

چه کسی اجازه پرواز بالگرد رییس جمهور را صادر کرد؟

پیام تسلیت مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش برای شهادت آیت الله رئیسی

خبر خوب برای کارگران متقاضی مسکن

اپل توسعه موتورهای مرورگر شخص ثالث را هم به حضور در اتحادیه اروپا محدود کرده است

جزیره کیش عزادار سید محرومان

پیام تسلیت وزیر نفت برای شهادت خادم ملت و «شهیدجمهور»، سیدابراهیم رئیسی

شهادت 3 مامور پلیس توسط شرور مسلح

تصویری خاص در توئیتر سایت رهبر انقلاب در پی شهادت ابراهیم رئیسی

حمله «کیهان» به مقاله «هم میهن»: وارونه‌نویسی روزنامه غربگرا درباره خودکفایی گندم

احتمال فروپاشی کابینه نتانیاهو

آخرین دیدار و حضور خاطره انگیز رییس جمهور مردمی با خانواده شهدا و ایثارگران در دور دوم سفر به استان مازندران، 3 روز قبل از آسمانی شدن

وزارت علوم: فعالیت دانشگاه‌ها تا اطلاع از طرف دولت برقرار است

دیگه ماشینتو کارواش نبر ... اونم با 198 تومن

سرعت شارژ گوگل پیکسل 8a کندتر از لاک‌پشت است

سرمقاله جوان/ روز‌های سخت ولی امیدوار مقاومت

بی‌بی‌سی: دولت و ارتش اسرائیل مسئولیت شکست را گردن هم می‌اندازند

کشف محموله نیم‌تنی مواد دخانی قاچاق

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‌ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِیلًا

طلای جهانی رکورد زد

بیت‌کوین افزایش قیمت غیرمنتظره را تجربه کرد

مدیر سامانه یکپارچه: خرید خودروهای برقی هیچ محدودیت و شرایطی ندارد

منتظر بازی لگویی هورایزن باشید

سید محمدعلی آل هاشم؛ روحانی 62ساله‌ای که آرزوی شهادت داشت

فردا جلسه علنی مجلس تشکیل نمی شود

مشاهده یک شهاب سنگ بزرگ در آسمان پرتغال

کدام استان‌های کشور بارانی است؟

زمان واریز سهمیه بنزین خردادماه اعلام شد

واریز 532 میلیارد تومان سود به حساب سهامداران از طریق سجام

رنگ آبی تیتانیومی احتمالاً از آیفون 16 پرو حذف می‌شود

آینده کشور پس از شهادت رئیسی از زبان سخنگوی شورای نگهبان/ ریاست جمهوری بعدی ایرانی یک ساله خواهد بود یا 4 ساله؟/ ویدئو

سرمقاله رسالت/ عاقبت نبرد غزه

اظهارات یک کوهنورد از وضعیت منطقه سانحه

کشور‌های عربی نمی‌خواهند سپر بلای اسرائیل در مقابل ایران باشند

بیانیه هیات دولت در پی شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه

- سرمقاله جوان/ روز‌های سخت ولی امیدوار مقاومت

روح بلند خادم ملت، خادم الرضا، رئیس جمهور محبوب و مردمی آسمانی شد

انفجار کپسول گاز در هنگام تمیز کردن

شهادت مامور فراجا در جریان درگیری با اراذل و اوباش

گوشی ارزان جدید ناتینگ شاید نسخه تغییرنام‌یافته Phone 2a باشد

سرمقاله شرق/ استخراج‌ از همه چیز