پیام ویژه

آخرين مطالب

شهادت 4 خبرنگار دیگر در غزه/ شمار شهدای خبرنگار به 130 شهید رسید بين الملل

شهادت 4 خبرنگار دیگر در غزه/ شمار شهدای خبرنگار به 130 شهید رسید
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - دفتر اطلاع رسانی دولت در نوار غزه با صدور بیانیه ای تأکید کرد که شمار خبرنگارانی که از هفتم اکتبر تا کنون در نوار غزه به شهادت رسیدند در پی شهادت 4 خبرنگار در بمباران مناطق مختلف نوار غزه به 130 شهید رسید.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی عربی، دفتر اطلاع رسانی دولت در نوار غزه اعلام کرد که 4 خبرنگار فلسطینی در بمباران مناطق مختلف نوار غزه به شهادت رسیدند.
دفتر اطلاع رسانی دولت در نوار غزه با صدور بیانیه ای تأکید کرد که شمار خبرنگارانی که از هفتم اکتبر تا کنون در نوار غزه به شهادت رسیدند در پی شهادت 4 خبرنگار در بمباران مناطق مختلف نوار غزه به 130 شهید رسید.
در این بیانیه آمده است همکاران رسانه ای که به شهادت رسیدند عبارتند از: زید ابو زاید مدیر رادیو قرآن کریم، یاسر ممدوح خبرنگار خبرگزاری کنعان، محمد رسلان شنیوره و محمود مشتهی خبرنگاران خبرگزاری الساحل.
رسانه های فلسطینی و بین المللی بارها نسبت به حمله ارتش اسرائیل به تیم های خبری هشدار دادند و خواستار حمایت از آنها شدند اما رژیم اشغالگر به این خواسته ها بی تفاوت است.
خونین‌ترین جنگ علیه خبرنگاران در غزه
ارتش رژیم صهیونیستی از آغاز حملات تجاوزگرانه خود علیه نوار غزه ده‌ها خبرنگار فلسطینی را به شهادت رسانده است که آمار آنها از آمار کل خبرنگاران کشته شده در طول جنگ جهانی دوم بیشتر است.
به گزارش العالم، جنگ کنونی رژیم صهیونیستی، خونین‌ترین جنگ علیه خبرنگاران در غزه است. این توصیفی است که شاید برای اولین بار، توسط همه نهادهای مرتبط با حمایت از روزنامه‌نگاران، اعم از عربی و غربی، با وجود تعصب غربی ها نسبت به روایت رژیم اسرائیل، یا دستکم تلاش بیشتر نهادهای غربی برای کاستن از اتهام وارده به این رژیم مبنی بر ارتکاب جنایات جنگی و جنایت نسل کشی، مورد توافق قرار گرفته است.
به گفته دفتر رسانه ای دولت فلسطین در غزه، رژیم اسرائیل از آغاز تجاوزات خود به غزه تا تاریخ نگارش این مطلب (9 فوریه 2024)130 خبرنگار را شهید کرده است که تعدادی از آنها به همراه اعضای خانواده خود شهید شده اند. این تعداد 8.5 درصد از اصحاب رسانه نوار غزه را تشکیل می دهد. رژیم اسرائیل در این مدت دهها خبرنگار دیگر را زخمی یا بازداشت کرده است.
هدف قرار دادن خبرنگاران از سوی رژیم اسرائیل در این جنگ محدود به غزه نبوده است، بلکه در جنوب لبنان نیز خبرنگاران هدف قرار گرفته اند. در یک حمله ارتش رژیم اسرائیل سه خبرنگار لبنانی شهید و تعدادی از آنها زخمی شده اند. خبرنگاران لبنانی چندین بار در جریان پوشش خبری تجاوزات نظامی رژیم اسرائیل هدف حمله قرار گرفته اند.
بر اساس فهرست تفصیلی اسامی خبرنگاران شهید که توسط کمیته حمایت از خبرنگاران و مرکز اطلاعات ملی فلسطین (وفا) در فاصله 7 اکتبر 2023 (یعنی از آغاز تجاوز به غزه) تا 29 ژانویه 2024 منتشر شده است، هدف قرار دادن خبرنگاران توسط رژیم اسرائیل را می توان به شرح زیر دسته بندی کرد:
- تعداد خبرنگارانی که به طور مستقیم هدف حمله ارتش رژیم صهیونیستی قرار گرفته اند: 8 خبرنگار در جریان پوشش خبری و یک خبرنگار در داخل خودروی دفاع شهری و 3 خبرنگاردر حمله به خودروی آنها.
- تعداد خبرنگاران شهید شده بر اثر گلوله تک تیراندازان ارتش رژیم صهیونیسی: 3 نفر.
- تعداد خبرنگاران شهیدی که در حملات هوایی و گلوله باران ارتش رژیم اسرائیل به شهادت رسیده اند: 42 نفر.
- تعداد خبرنگارانی که با هدف قرار گرفتن مستقیم خانه های خود به شهادت رسیده اند: 22 نفر.
در مورد جنوب لبنان نیز، عصام عبدالله عکاس خبرگزاری رویترز، فرح عمر خبرنگار و ربیع المعماری تصویربردار شبکه تلویزیونی المیادین در 21 نوامبر در حالی که در حال پوشش خبری حملات رژیم اسرائیل در جنوب لبنان بودند، در حمله مستقیم ارتش این رژیم به شهادت رسیدند.
تعداد شهدای خبرنگار در فلسطین در جریان جنگ رژیم اسرائیل علیه نوار غزه در کمتر از دو ماه از تعداد خبرنگاران کشته شده در جنگ جهانی دوم، جنگ ویتنام و جنگ کره بیشتر بوده است.
هدف قرار دادن عمدی خبرنگاران فلسطینی توسط رژیم اسرائیل تنها محدود به نوار غزه نیست، بلکه خبرنگاران فلسطینی در کرانه باختری نیز هدف قرار گرفته اند. بر اساس گزارش سندیکای خبرنگاران فلسطینی، مقامات رژیم صهیونیستی حدود 58 خبرنگار زن و مرد را از 7 اکتبر در کرانه باختری و غزه بازداشت کرده اند.
این گزارش همچنین حاکی است که 80 موسسه مطبوعاتی و رسانه ای هدف بمباران و تخریب کلی و جزئی و همچنین یورش و مصادره تجهیزات قرار گرفته اند. همین وضعیت در کرانه باختری نیز رخ داده است.
رژیم اسرائیل در راستای شانه خالی کردن مستمر خود از مسئولیت و پاسخگویی اعلام کرده است که نمی‌تواند امنیت خبرنگاران شاغل در نوار غزه را تضمین کند که این گفته، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است که بر «ضرورت احترام و حمایت از خبرنگاران» در برابر همه اشکال حمله عمدی تصریح می‌کند.
اگرچه رژیم اسرائیل با هدف قرار دادن خبرنگاران تلاش می کند تا از رسیدن اخبار جنایات خود و واقعیت موجود جلوگیری کند، خبرنگاران و فعالان در غزه در مستندسازی حملات مکرر و عمدی علیه اشغالگران به ویژه در رسانه های اجتماعی و رسانه ها موفق هستند که این امر امکان فشار بر دادگاه کیفری بین المللی را برای به جریان انداختن شکایات علیه رژیم اسرائیل فراهم می کند.
برخی معتقدند که فرار رژیم اسرائیل از مجازات هدف قرار دادن خبرنگاران "نه تنها اعتبار آمریکا در خاورمیانه را تضعیف می کند، بلکه آزادی مطبوعات و امنیت خبرنگاران در منطقه را نیز تضعیف می کند."
بر کسی پوشیده نیست که اتحاد ارگانیک و بسیار قوی بین رژیم اسرائیل و آمریکا به قبل از سال 1948 باز می گردد و آمریکا به علل زیادی متولی و اولین مدافع رژیم اسرائیل و حامی اصلی آن در تمام عرصه های دیپلماتیک، نظامی، سیاسی و مالی به شمار می آید. از جمله این علل، نقش اجرایی رژیم اسرائیل به عنوان ابزار استعمار است که منافع آمریکا در ویران کردن و چپاول کشورهای عربی را تامین می کند.
بنابراین تعجب آور نیست که آمریکا اجازه نمی دهد که رژیم اسرائیل در قبال جنایات خود در تجاوز کنونی به غزه پاسخگو باشد.
این درحالی است که خود آمریکا نیز در جنایات علیه خبرنگاران در جریان جنگ هایی که به راه انداخته است، از جمله جنگ علیه عراق سهیم است.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1463399/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رادان: دشمن با تمام توان درحال برنامه‌ریزی برای از بین بردن عفاف و حجاب است

رانت شیرین 69 میلیارد دلاری برای واردکنندگان

سکون بازار خودرو

هم میهن: متهم کیست؟

جزئیات لحظه پیدا شدن "یسنا" توسط امدادگر هلال احمر

هشدار پلیس فتا درباره افزایش کلاهبرداری پیامکی در ایام تعطیلات

شرایط دومین حراج سکه در سال 1403 اعلام شد

ویرانی گسترده در روستای امام‌زاده ابراهیم گیلان

اولین تصاویر از "یسنا" در آغوش مادرش

بارش برف در قله توچال تهران

9 میلیون خانه خالی در ژاپن!

تصویری تأمل برانگیز از انبوه پول ملی در دستان گردشگر روس

فرقه ایتا؛ بررسی مواضع سیاسی تندروها در یک شبکه اجتماعی داخلی

توضیحات هلال احمر در خصوص پیدا شدن "یسنا" کودک چهار ساله گلستانی

ایران 100 تولیدکننده موبایل دارد، کره جنوبی یک عدد؛ چرا این نگران‌کننده است‌؟

همنشینی اصولگرایانه با طعم ریاست

گوگل فوتوز ظاهراً به ویژگی جدیدی برای افزایش کیفیت ویدیوها مجهز می‌شود

پرونده‌ای که باز است

والدین شهدا تجلی صبر و استقامت و الگوی ایثار و از خودگذشتگی هستند

برخوردِ با ترک فعل روسای شهرستان‌ها درخصوص خدمات دهیِ سلامت به والدین شهدا

ماجرای مفقود شدن«یسنا» دختر 4 ساله گلستانی

پایانی خوش برای ماجرای گم شدن دختر 4 ساله؛ "یسنا" زنده پیدا شد

نهادینه‌سازی ایثار اجتماعی راه حل رفع موانع مختلف است

سقوط کمد جان کودک را گرفت

ایران و روسیه در جستجوی روش‌های جدید برای تسویه حساب‌های تجاری

یک بازی نقش‌آفرینی MMO با الهام از سریال بازی تاج و تخت در دست توسعه است

وقوع سیل و آبگرفتگی در چهار استان کشور

ثبت همزمان صورتحساب طلافروشان در 2 سامانه‌ لغو شد؟

بازی‌های سرگرم‌کننده پلتفرم لینکدین در دسترس قرار گرفتند

رقابت بیش از 12 هزار نفر در آزمون دستیاری پزشکی؛ افزایش 12درصدی ظرفیت برای امسال

دستورالعمل‌ بهداشتی حج 1403 اعلام شد

فقر در 7 نما

بهادری جهرمی: مشکلی در تامین منابع ارزی نداریم

رانت اطلاعاتی و امضاهای طلایی بستر فساد را مهیا می‌کند

گزارش مالی جدید AMD منتشر شد؛ پیش‌بینی فروش 4 میلیارد دلار تراشه هوش مصنوعی در 2024

گوگل خواستار اصلاح قوانین مهاجرت آمریکا برای جذب استعدادهای هوش مصنوعی شد

تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف هستند 20درصد از بودجه فرهنگی خود را به حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص دهند

تعیین تکلیف طرح ساماندهی به مجلس دوازدهم موکول شد؟

کاهش زمان فعالیت معلمان مدارس غیردولتی به 30 ساعت

دستگیری اراذل و اوباش در جنوب تهران

گزارش فارس از ماجرای مفقود شدن«یسنا» دختر 4 ساله گلستانی

جلوگیری از درج آگهی جعلی مسکن؛ کنترل بازار با مالیات

الزام نقره داغ کردن مالیاتی احتکارکنندگان مسکن

سری هواوی Pura 70 وارد بازار جهانی شد

با قابلیت جدید واتس‌اپ می‌توانید جلسات و قرارهای خود را برنامه‌ریزی کنید

دلیل تاخیر اورژانس چیه؟

داستان نام گذاری خلیج فارس در زمان داریوش اول هخامنشی

فیلم سیاه مرد بدهکار از زن طلبکار

سامانه مودیان مالیاتی چگونه از ورود کالای قاچاق جلوگیری می‌کند؟

دستور ویژه رییس هلال احمر برای نجات یسنا، دختر بچه مفقودشده