پیام ویژه

آخرين مطالب

مرگ مشکوک مردی که پوتین از ذکر نامش هم می ترسید/چشم انداز سیاسی روسیه تاریک تر شد بين الملل

مرگ مشکوک مردی که پوتین از ذکر نامش هم می ترسید/چشم انداز سیاسی روسیه تاریک تر شد
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - الکسی ناوالنی در روز ولنتاین، آخرین پست او در تلگرام، عکسی از خود در کنار همسرش یولیا منتشر کرد. او نوشت: عزیزم، همه چیز مثل یک آهنگ با توست: بین ما شهرها، چراغ های پرواز فرودگاه ها، طوفان های آبی آبی و هزاران کیلومتر وجود دارد. اما من احساس می کنم که شما هر ثانیه نزدیک هستید و من شما را بیشتر و بیشتر دوست دارم.

به گزارش جماران، سی ان ان در گزارشی درباره مرگ مشکوک الکسی ناوالنی، مخالف سرسخت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در زندان نوشت:
الکسی ناوالنی زمانی نماینده یک آینده جایگزین برای روسیه بود: کشوری که در آن امید به آینده وجود داشته باشد آنهم فارغ از حکومت تک نفره ولادیمیر پوتین. با مرگ رهبر اپوزیسیون در زندانی در سیبری، چشم انداز سیاسی تیره و تار روسیه اکنون بسیار تاریک تر شده است. ناوالنی عمیقاً نماد تلاش بی امان پوتین برای پاک کردن آخرین بقایای مخالفت های سیاسی از روسیه بود و کتمان این حقایق سخت است.
ناوالنی و حامیانش در طول سالیان فعالیت خود شاهد تعطیلی تجمعات اعتراضی توسط پلیس ضد شورش بودند.به دفاتر آنها یورش بردند. دستگیری های بی شمار فعالان را به زندان انداخته یا آنها را مجبور به خروج از کشور کرد.
خود ناوالنی بهای بسیاری برای فعالیت‌هایش پرداخت. ناوالنی تحت نظارت مداوم سرویس‌های امنیتی پوتین از یک مسمومیت تقریباً کشنده توسط عامل اعصاب نوویچوک جان سالم به در برد، اما به جای اینکه در تبعید راحت بماند، با سرکشی به روسیه بازگشت. او بلافاصله پس از بازگشت به مسکو دستگیر شد.
آنچه پس از آن به وقوع پیوست سواستفاده از سیستم قضایی علیه ناوالنی بود؛ دادستان های روسیه اتهاماتی را علیه او که همچنان به انتقاد از پوتین ادامه می داد، مطرح کردند. در یکی از دادگاه‌ها از طریق لینک ویدیویی، یک ناوالنی نحیف - که از اعتصاب غذا لاغر شده بود - رئیس‌جمهور را مورد تحقیر قرار داد و گفت: «می‌خواهم بگویم که پادشاه شما برهنه است و بیش از یک پسر کوچک این برهنگی را فریاد می زنند، اکنون میلیون ها نفر می گویند پادشاه لخت است. پادشاه برهنه شما می خواهد تا آخر حکومت کند، او به کشور اهمیتی نمی دهد، او به قدرت چسبیده است و می خواهد تا بی نهایت حکومت کند.»
اما حتی در طی یک تور بی‌رحمانه از سیستم کیفری روسیه، ناوالنی خونسردی و حس شوخ طبعی خود را حفظ کرد.
جالب‌تر اینکه ناوالنی در روز ولنتاین، آخرین پست او در تلگرام، عکسی از خود در کنار همسرش یولیا منتشر کرد. او نوشت: "عزیزم، همه چیز مثل یک آهنگ با توست: بین ما شهرها، چراغ های پرواز فرودگاه ها، طوفان های آبی آبی و هزاران کیلومتر وجود دارد. اما من احساس می کنم که شما هر ثانیه نزدیک هستید و من شما را بیشتر و بیشتر دوست دارم."
مرگ ناوالنی در حالی اتفاق افتاد که پوتین که از شب سال نو 1999 قدرت را در دست دارد، برای پنجمین دوره ریاست جمهوری آماده می شود. انتخابات ریاست جمهوری مارس یک نمایش سیاسی خواهد بود: بوریس نادژدین، تنها کاندیدای مخالف جنگ پوتین در اوکراین، از شرکت در انتخابات منع شده است و این رای به روس ها و جهان پیامی خواهد داد: مردم روسیه پشت پوتین و پشت جنگ با اوکراین هستند. در آستانه کارناوال انتخاباتی در رسانه های دولتی جایی برای پرداختن به ناوالنی وجود ندارد.
مرگ رهبر اپوزیسیون همچنین پایان یک دوره برای روسیه است. ناوالنی پس از ترور بوریس نمتسف، منتقد صریح پوتین در سال 2015، در لنز کرملین، به عنوان برجسته ترین رهبر اپوزیسیون روسیه ظاهر شد. آن قتل جامعه روسیه را عمیقاً تکان داد اما زمان بسیار متفاوتی بود. در زمان قتل او، نمتسف و تیمش در حال تحقیق در مورد استقرار نیروهای روسی در منطقه دونباس در شرق اوکراین بودند، چیزی که دولت روسیه رسما آن را رد کرد.
اکنون پس از تهاجم تمام عیار به اوکراین در فوریه 2022، این جنگ آشکار شده و روسیه قوانین سختگیرانه جدیدی را وضع کرده که انتقاد از ارتش را غیرقانونی می کند. تظاهرات گسترده ضد فساد که زمانی ناوالنی در روسیه و البته قبل از حمله این کشور به اوکراین به راه می انداخت، اکنون بعید است که در طول زندگی پوتین تکرار شود.
مقاله‌ها و ویدیوهای تحقیقی ناوالنی و تیمش که زمانی به صورت آنلاین منتشر می‌کردند و به میلیون‌ها نفر در روسیه می رسد با سانسور دیجیتال خفه‌کننده رو به رو می‌شوند.
پس پاسخ کرملین به مرگ ناوالنی مشخص است. پوتین معروف بود که از بر زبان آوردن نام ناوالنی خودداری می کند و نگرانی عمیقی داشت که با اسم بردن از او به ناوالنی به عنوان مخالف خود مشروعیت ببخشد.
در یک کنفرانس مطبوعاتی در سال 2017 در مورد اینکه چرا دولتش از رقابت با ناوالنی می ترسد، پوتین باز هم از بر زبان آوردن نام ناوالنی امتناع کرد و با اشاره به «شخصیت هایی که نام بردید» و «کسانی که نام بردید» در مورد این موضوع صحبت کرد. او به صراحت گفت که اپوزیسیون دموکراتیک روسیه را یک تهدید وجودی می‌داند.
پوتین در این داستان تحریف شده که بر زبان راند گفت که ناوالنی معادل میخائیل ساکاشویلی، رئیس‌جمهور سابق گرجستان یا معادل اوکراینی‌هایی است که در میدان میدان کی یف برای مخالفت با رئیس‌جمهور طرفدار روسیه، که در اوایل سال 2014 از کشور فرار کرد، تجمع کردند.
او گفت: «در مورد افرادی که به آنها اشاره کردید آیا می خواهید ده ها نفر مانند ساکاشویلی در اینجا راهپیمایی به راه بیندازند؟ کسانی که نام بردید نسخه روسی ساکاشویلی ها هستند. آیا می خواهید چنین ساکاشویلی هایی کشور شما را بی ثبات کنند؟ می خواهید از این میدان به میدان دیگر کوچ کنید؟ تلاش کنید از کودتا جان سالم به در ببرید؟ ما قبلاً این را پشت سر گذاشته ایم. آیا می‌خواهید دوباره همه اینها را تکرار و تجربه کنید؟
پاسخ ناوالنی دوباره حس شوخ طبعی او را نشان داد. او در توییتر به شوخی گفت: «به مجموعه «کلماتی که برای اسم بردن از ناوالنی استفاده می‌شود»، «اسم هایی که نام بردید» اضافه شده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1463375/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لزوم بهره‌گیری از نظر سرمایه‌گذاران در تصمیم‌گیری‌های قانونی مرتبط با مناطق آزاد

دستگیری قاتل 35 ساله در کمتر از 3ساعت

سانحه مرگبار رانندگی 3 کشته بر جای گذاشت

آخرین وضعیت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

ناطق نوری و محسن هاشمی در مراسم سالگرد شهید مطهری/ تصاویر

نسخه جدید بن‌سلمان- بایدن برای تغییر چهره منطقه

کنایه «عصر ایران» به دولت: تعداد کارخانه‌های احیاشده هر بار هزارتا زیادتر می‌شود

پیرمرد هتاک ورزشگاه آزادی بازداشت شد!

قیمت جدید تخم‌مرغ؛ هر شانه چند؟

قدرتمندترین گوشی اندرویدی دنیا را نه سامسونگ ساخته و نه شیائومی

آنر Magic 6 RSR Porsche Design برای عرضه در بازار جهانی معرفی شد

نماینده کارگران در شورای عالی کار: روشنگری هم «تحریک» محسوب می‌شود

جزییات عملیات هلال احمر برای یافتن "یسنا" دختر گمشده اهل گلستان

انهدام شبکه شیطان پرستی توسط پلیس

گرفتاری خودروها در آبگرفتگی خیابان‌های شهر شوش

تصاویری از «یسنا» در آغوش خانواده پس‌از 4 روز مفقود بودن

احتمال بیکار ماندن جوانان در کدام استان بیشتر است؟

جنجال قرارداد چینی شهرداری تهران؛ شفافیت کجاست؟

5 تغییری بزرگی که آپدیت فال‌آوت 4 به بازی آورده است

پرونده باز بابک زنجانی در افکار عمومی

رشد وحشتناک نقدینگی طی 22 سال

افشاگری در دادگاه؛ مایکروسافت به‌دلیل ترس از گوگل روی OpenAI سرمایه‌گذاری کرد

جنگ کریدورها در خاورمیانه

تصاویری از معاینه پزشکی "یسنا" در بیمارستان

قیمت انواع شکر بسته بندی موجود در بازار

ستون سرکوب

تحلیل ظریف از نقشه ضدایرانی

نامه سوم روحانی به شورای نگهبان درباره ارائه مستندات ردصلاحیتش

ترمز گرانی مسکن در «شیپور» و «دیوار» کشیده می‌شود

آزادی 28 زندانی پاکستانی در هرمزگان

مقام مسئول: کانال های تلگرامی دنبال سود جویی و بهم ریختن بازار ارز بودند

نرخ بهره بین بانکی اندکی کاهش یافت

آنتروپیک نسخه iOS چت‌بات Claude را منتشر کرد

باگ‌های آزاردهنده جدیدی وارد ویندوز 11 شده‌اند

اثبات حقانیت مواضع ایران درباره آمریکا

اژه‌ای: در زمینه امور فرهنگی نباید فقط نیروی انتظامی در کف خیابان کار کند

دادستان کلاله: تحقیقات تا زمان دستگیری همه عوامل دخیل در مفقودی "یسنا" ادامه دارد

محور هراز و آزادراه تهران-شمال قفل شد

جلوگیری از 3 هزار سقط عمد جنین سالم در کشور

جزئیات جدید از حادثه مسمومیت پزشکان در مهمانی شیراز

توفان شدید گرد و غبار در مسیر زاهدان به زابل

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی: ارزش آفرینی برای مشتریان، جریان پایدار رشد صنعت بیمه است

چند درصد چک‌ها در اسفند 1402 برگشت خورد؟

این گوشی مچ همه میان‌رده‌ها را می‌خواباند؛ حتی پوکو X6 پرو

محسنی اژه‌ای: در زمینه امور فرهنگی نباید فقط نیروی انتظامی در کف خیابان کار کند

بیمه دی یکی از فرصت های خوب سرمایه گذاری در سال 1403

سفر سرنوشت‌ساز گروسی به تهران

رادان: دشمن با تمام توان درحال برنامه‌ریزی برای از بین بردن عفاف و حجاب است

رانت شیرین 69 میلیارد دلاری برای واردکنندگان

سکون بازار خودرو