پیام ویژه

آخرين مطالب

قمار بزرگ بنیامین نتانیاهو در رفح بين الملل

قمار بزرگ بنیامین نتانیاهو در رفح
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - حمله ارتش اسرائیل به رفح ممکن است مسائل را در منطقه پیچیده کند. شرکای محلی اسرائیل - که نتانیاهو و همکارانش دهه ها را برای ترمیم روابط و گسترش روابط امنیتی، اقتصادی و سیاسی با آنها سپری کرده اند، ناراحتی خود را آشکار می کنند. عربستان سعودی، که اسرائیل تا 7 اکتبر و عملیات متعاقب غزه در حال مذاکره با او برای یک توافق تاریخی عادی سازی بود، نسبت به عواقب بسیار جدی در صورت حمله به رفح هشدار داد.

به گزارش جماران، نیوزویک در نوشتاری به سراغ بررسی نقشه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل برای جنگ در غزه رفته و می نویسد: مناقشه دیپلماتیک بین اسرائیل و ایالات متحده بر سر طرح های نیروهای نظامی اسرائیل برای پیشروی به شهر رفح در جنوب نوار غزه که پس از چهار ماه جنگ ویرانگر به "آخرین پناهگاه" برای تقریبا 2 میلیون آواره فلسطینی تبدیل شده است، در جریان است.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، آخر هفته گذشته اعلام کرد که عملیات نظامی اسرائیل در غزه پیروزی را «در دسترس» قرار داده است، اگرچه هدف اعلام‌شده او برای «ریشه‌کن کردن» گروه شبه‌نظامی حماس هنوز تا حدودی دور از دسترس به نظر می‌رسد.
در حالی که واحدهای اسرائیلی در خان یونس می‌جنگند، برنامه‌ریزان اسرائیلی آماده می‌شوند تا تمام راه را به سمت جنوب تا رفح که در امتداد مرز غزه و مصر قرار دارد، پیش ببرند.
نتانیاهو گفت: «ما این کار را انجام خواهیم داد. ما باقیمانده گردان های حماس را در رفح که آخرین سنگر آنها است، می گیریم.»
این تهدیدات اعتراض کاخ سفید را برانگیخته است و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داد که «بدون یک طرح معتبر و قابل اجرا برای تضمین امنیت و حمایت از بیش از یک میلیون نفری که در آنجا پناه گرفته‌اند، نباید حمله به رفح انجام شود».
نتانیاهو، که هرگز در این سالهای حضور در قدرت دوست ثابت جو بایدن نبوده، بارها تمایل خود را برای سرپیچی از درخواست های بایدن که می توان او را خیرخواه اسرائیل خواند، نشان داده است. حالا اصرار او برای حمله به رفح می تواند این سیاست او را بیش از پیش ثابت کند.
پروفسور آدریا لارنس از دانشگاه جانز هاپکینز به نیوزویک گفت: نتانیاهو و دولت اسرائیل بارها نشان داده‌اند که هر اقدامی را که فکر می‌کنند به بهترین وجه به امنیت اسرائیل کمک می‌کند، انجام خواهند داد، فارع از اینکه متحدان آنها یا شرکایشان در منطقه و فرامنطقه چه می گویند. در حالی که برخی منتقدان بایدن چیز دیگری می گویند اما واقعیت این است که او نمی تواند نتانیاهو را از انجام کاری منصرف کند.
هر گونه عملیات علیه رفح بدون شک هزینه بر خواهد بود. به گزارش آسوشیتدپرس، بیش از 28000 فلسطینی در اثر عملیات نظامی اسرائیل کشته و 80 درصد از جمعیت غزه آواره شده اند. به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، از طرف ارتش اسرائیل تاکنون 232 سرباز در نبرد در نوار غزه کشته شده اند.
رفح؛ پناهگاه آسیب دیدگان غزه
قبل از جنگ، رفح خانه تنها 300000 نفر بود. حمله به غزه ، 1.5 میلیون غیرنظامی فلسطینی را که برای فرار از بمباران اسرائیل در نقاط دیگر نوار غزه ساکن بودند به رفح سرازیر کرده است. حملات هوایی اسرائیل بارها رفح را مورد حمله قرار داده است. پزشکان سازمان غیردولتی MedGlobal، در اوایل این ماه به نیوزویک گفت که کسانی که در رفح پناه گرفته‌اند به شدت از آینده وحشت دارند. در حال حاضر حدود 65 درصد از جمعیت غزه در این شهر انباشته شده اند که با وجود حملات هوایی مکرر توسط دولت اسرائیل به عنوان "منطقه امن" تعیین شده است.
سارا پارکینسون، استاد جانز هاپکینز، به نیوزویک گفت که زیرساخت های شهر تحت فشار جنگ در حال فروپاشی است. پارکینسون گفت: بسیاری از مردم غزه در رفح اساساً گرسنه هستند. مردم به خوردن علف یا غذای حیوانات متوسل شده اند. یافتن آب آشامیدنی تمیز تقریباً غیرممکن است. ده‌ها هزار خانواده در چادرها زندگی می‌کنند. طبق برآوردهای سازمان ملل، حدود 80000 خانواده - 400000 نفر - فاقد سرپناه مناسب هستند. تعداد معدود بیمارستان های فعال تحت فشار هستند. علاوه بر تعداد زیادی از موارد تروما، آنها همچنین هزاران مورد بیماری عفونی را درمان می کنند. یونیسف گفته است که موارد اسهال در بین کودکان از زمان شروع جنگ 4000 درصد افزایش یافته است.
پارکینسون گفت: «عملیات زمینی ارتش اسرائیل و گلوله باران‌های همراه با آن‌ها، جست‌وجوی آب و غذا البته کمیاب شده و یا تلاش برای دسترسی به مراقبت‌های پزشکی در معدود بیمارستان‌های نیمه کاره باقی‌مانده را خطرناک و پرریسک می‌کند. هیچ راهی برای تضمین امنیت غیرنظامیان تحت این شرایط وجود ندارد. ماه‌هاست که هیچ مکان امنی در غزه وجود ندارد.»
مشکل نتانیاهو برای بایدن
حملات قبلی یا در حال انجام ارتش اسرائیل به مراکز شهری مانند شهر غزه و خان یونس آهسته و خونین بوده است. مورد رفح ممکن است مشابه باشد، با پیچیدگی اضافه شامل میلیون ها فلسطینی که جایی برای فرار ندارند.
یک حمله بزرگ در غزه ممکن است شکایات بیشتری را از سوی کاخ سفید برانگیزد که از اسراییل خواسته تا جنگ را هدفمند دنبال کند. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی این هفته در سخنانی درباره فلسطینیان در رفح گفت: اسرائیل موظف است مطمئن شود که می‌تواند از شهروندان غیرنظامی محافظت کند. بایدن مطمئن است که همتایان اسرائیلی ما نگرانی های ما را درک می کنند. ما این نکات را به صورت خصوصی و علنی مطرح کردیم. البته در هر صورت، ما به حمایت از اسرائیل ادامه خواهیم داد.
پروفسور آدریا لارنس از دانشگاه جانز هاپکینز می گوید: «مطمئناً رئیس جمهور آمریکا در انتقاد یا اعمال فشار بر اسرائیل، با محدودیت‌های سیاسی مواجه است، اما آنچه که بسیاری از منتقدان او در این موضوع از درک آن ناتوان هستند، این است که بایدن اهرم بسیار کمی برای فشار بر اسرائیل دارد. اسرائیل این ظرفیت را دارد که با یا بدون حمایت خارجی یا کمک نظامی عمل کند، بنابراین محدودیت‌های جدی برای آنچه هر بازیگر خارجی می‌تواند به دست آورد، وجود دارد.
ناامیدی در میان متحدان سنتی اسرائیل واضح است. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این هفته گفت که نتانیاهو "گوش نمی کند". او در مورد پیشنهاد نخست وزیر مبنی بر تخلیه تازه فلسطینی ها از رفح، با کنایه گفت: به کجا؟ به ماه؟
تنش های منطقه ای ادامه دارد
حمله ارتش اسرائیل به رفح ممکن است مسائل را در منطقه پیچیده کند. شرکای محلی اسرائیل - که نتانیاهو و همکارانش دهه ها را برای ترمیم روابط و گسترش روابط امنیتی، اقتصادی و سیاسی با آنها سپری کرده اند، ناراحتی خود را آشکار می کنند. عربستان سعودی، که اسرائیل تا 7 اکتبر و عملیات متعاقب غزه در حال مذاکره با او برای یک توافق تاریخی عادی سازی بود، نسبت به عواقب بسیار جدی در صورت حمله به رفح هشدار داد.
ملک عبدالله، پادشاه اردن، با تکرار درخواست خود برای آتش بس فوری، گفت که حمله اسرائیل قطعاً فاجعه انسانی دیگری را به بار خواهد آورد.
مصر، مسلماً مهم‌ترین شریک امنیتی اسرائیل در خاورمیانه، از این حمله احتمالی آشفته است. قرارداد صلح 1978 بین دو کشور، سابقه جدیدی برای همکاری اسرائیل و اعراب در آینده ایجاد کرد. علاوه بر این، قاهره برای مدت طولانی در محاصره نوار غزه با اسرائیل حماس همکاری کرده است. به گفته سامح شکری، وزیر خارجه مصر، توافق صلح میان مصر و اسرائیل در خطر نیست. او در این هفته گفت: «موافقتنامه صلحی بین مصر و اسرائیل وجود دارد که از 40 سال گذشته اجرایی شده و همچنان خواهد شد. »
پروفسور آدریا لارنس معتقد است که قاهره در درجه اول نگران جلوگیری از اثرات سرریز درگیری به داخل مصر است. اگرچه دولت مصر از حملات بیشتر به رفح انتقاد می کند اما بعید است اسرائیل از نگرانی در مورد رابطه با دولت السیسی از این حمله منصرف شود.
لارنس ادامه داد: تنها راه برای تغییر برنامه های اسرائیل متقاعد کردن نتانیاهو و کابینه او است که حمله به رفح اسرائیل را امن تر نمی کند. دولت اسرائیل بر آزادی گروگان ها و مبارزه با حماس تمرکز کرده است، اما امنیت دراز مدت اسرائیل بستگی به وضعیت آتی فلسطینی ها دارد. حمله به بی گناهان راهی برای دستیابی به صلح و امنیت نیست. مطالعات درگیری نشان داده است که استفاده از خشونت علیه شهروندان غیرمسلح به جای از بین بردن افراط گرایی ، آن را تقویت می کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1463072/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

5 تغییری بزرگی که آپدیت فال‌آوت 4 به بازی آورده است

پرونده باز بابک زنجانی در افکار عمومی

رشد وحشتناک نقدینگی طی 22 سال

افشاگری در دادگاه؛ مایکروسافت به‌دلیل ترس از گوگل روی OpenAI سرمایه‌گذاری کرد

جنگ کریدورها در خاورمیانه

تصاویری از معاینه پزشکی "یسنا" در بیمارستان

قیمت انواع شکر بسته بندی موجود در بازار

ستون سرکوب

تحلیل ظریف از نقشه ضدایرانی

نامه سوم روحانی به شورای نگهبان درباره ارائه مستندات ردصلاحیتش

ترمز گرانی مسکن در «شیپور» و «دیوار» کشیده می‌شود

آزادی 28 زندانی پاکستانی در هرمزگان

مقام مسئول: کانال های تلگرامی دنبال سود جویی و بهم ریختن بازار ارز بودند

نرخ بهره بین بانکی اندکی کاهش یافت

آنتروپیک نسخه iOS چت‌بات Claude را منتشر کرد

باگ‌های آزاردهنده جدیدی وارد ویندوز 11 شده‌اند

اثبات حقانیت مواضع ایران درباره آمریکا

اژه‌ای: در زمینه امور فرهنگی نباید فقط نیروی انتظامی در کف خیابان کار کند

دادستان کلاله: تحقیقات تا زمان دستگیری همه عوامل دخیل در مفقودی "یسنا" ادامه دارد

محور هراز و آزادراه تهران-شمال قفل شد

جلوگیری از 3 هزار سقط عمد جنین سالم در کشور

جزئیات جدید از حادثه مسمومیت پزشکان در مهمانی شیراز

توفان شدید گرد و غبار در مسیر زاهدان به زابل

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی: ارزش آفرینی برای مشتریان، جریان پایدار رشد صنعت بیمه است

چند درصد چک‌ها در اسفند 1402 برگشت خورد؟

این گوشی مچ همه میان‌رده‌ها را می‌خواباند؛ حتی پوکو X6 پرو

محسنی اژه‌ای: در زمینه امور فرهنگی نباید فقط نیروی انتظامی در کف خیابان کار کند

بیمه دی یکی از فرصت های خوب سرمایه گذاری در سال 1403

سفر سرنوشت‌ساز گروسی به تهران

رادان: دشمن با تمام توان درحال برنامه‌ریزی برای از بین بردن عفاف و حجاب است

رانت شیرین 69 میلیارد دلاری برای واردکنندگان

سکون بازار خودرو

هم میهن: متهم کیست؟

جزئیات لحظه پیدا شدن "یسنا" توسط امدادگر هلال احمر

هشدار پلیس فتا درباره افزایش کلاهبرداری پیامکی در ایام تعطیلات

شرایط دومین حراج سکه در سال 1403 اعلام شد

ویرانی گسترده در روستای امام‌زاده ابراهیم گیلان

اولین تصاویر از "یسنا" در آغوش مادرش

بارش برف در قله توچال تهران

9 میلیون خانه خالی در ژاپن!

تصویری تأمل برانگیز از انبوه پول ملی در دستان گردشگر روس

فرقه ایتا؛ بررسی مواضع سیاسی تندروها در یک شبکه اجتماعی داخلی

توضیحات هلال احمر در خصوص پیدا شدن "یسنا" کودک چهار ساله گلستانی

ایران 100 تولیدکننده موبایل دارد، کره جنوبی یک عدد؛ چرا این نگران‌کننده است‌؟

همنشینی اصولگرایانه با طعم ریاست

گوگل فوتوز ظاهراً به ویژگی جدیدی برای افزایش کیفیت ویدیوها مجهز می‌شود

پرونده‌ای که باز است

والدین شهدا تجلی صبر و استقامت و الگوی ایثار و از خودگذشتگی هستند

برخوردِ با ترک فعل روسای شهرستان‌ها درخصوص خدمات دهیِ سلامت به والدین شهدا

ماجرای مفقود شدن«یسنا» دختر 4 ساله گلستانی