پیام ویژه

آخرين مطالب

موافقت با تعطیلی شنبه ها/ دولت چراغ سبز نشان داد سياسي

موافقت با تعطیلی شنبه ها/ دولت چراغ سبز نشان داد
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - وزارت امور خارجه توافق کرده است که به منظور حمایت از فعالان اقتصادی بخش خصوصی و بهبود شرایط اقتصادی کشور، تعطیلی روز شنبه به جای روز پنجشنبه را پیشنهاد دهد. این اقدام به سمت بهبود شرایط اقتصادی و تسهیل فعالیت‌های بخش خصوصی انجام شده است.

بخش خصوصی در حال رایزنی با بخش‌های مختلف حاکمیت است. در این راستا، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همچنین اتاق اصناف و اتاق تعاون به عنوان نمایندگان بخش خصوصی کشور درگیر مذاکرات هستند
در هفته گذشته اتاق ایران و اتاق تهران دیدارهایی با برخی نمایندگان مجلس و دولتی‌ها داشتند. در نتیجه این دیدارها نمایندگان کمیسیون اجتماعی مجلس نظر خود در مورد تعطیلی پنجشنبه را پس گرفتند و اعلام کردند باید در این مورد مجددا بررسی صورت بگیرد. از سوی وزارت امور خارجه از موافقت خود در مورد تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه سخن گفته است.
اواخر هفته گذشته محمد اسماعیل صادقی، معاون اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه در نشستی با جمعی از فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی در اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد: وزارت امور خارجه با تحلیل و بررسی شرایط اقتصادی، تعطیلی شنبه را به دولت پیشنهاد داده‌ و در این رابطه با نظر بخش‌خصوصی و اتاق بازرگانی همسو است.
صادقی با بیان اینکه اضافه شدن روزهای پنج‌شنبه به ایام تعطیلی پایان هفته کشور، برای بخش اقتصاد و تجارت کشور زیان به همراه خواهد داشت و عاملی بازدارنده برای سرمایه‌گذاری است، تصریح کرد که وزارت امور خارجه، تعطیلی جمعه و شنبه را به دولت پیشنهاد داده‌است.
بهمن عشقی دبیرکل اتاق تهران نیز در این دیدار با اشاره به مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس در رابطه با تعطیلی پنج‌شنبه اعلام کرد: اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور و فعالان اقتصادی مخالف تعطیلی پنجشنبه هستند.
او تاکید کرد که نظر اتاق بازرگانی، تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه است چرا که نزدیکی و تطابق روزهای کاری بخش‌های اقتصادی ایران با جهان برای حفظ تعاملات و همکاری‌ها، ضروری است. وی یادآور شد که تعطیلی پنجشنبه و جمعه در ایران، فاصله زمانی تعاملات اقتصادی و مالی ایران با دیگر کشورها را به چهار روز افزایش می‌دهد و این اتفاق در عین حال، آسیب جدی به بخش ترانزیت و حمل‌و‌نقل کشور وارد می‌کند.
سخنگوی دولت خبر داده پیشنهاد دولت این است که تعطیلات پایان هفته دو روزه شود و انتخاب روزهای آن در اختیار نظرات کارشناسی بخش‌های مختلف قرار بگیرد که به این ترتیب، به نظر می‌آید با اعتراض فعالان اقتصادی نسبت به تصمیم مجلسی‌ها برای تعطیلی پنج‌شنبه، دولتی نسبت به تغییر روز تعطیلی چراغ سبز را نشان داده.
ساعت کاری کاهش می یابد
علی بابایی کارنامی با اشاره به مراعا ماندن تصمیم‌گیری درباره تعیین دومین روز تعطیل آخر هفته لایحه‌ اصلاح ماده 78 قانون خدمات کشوری در کمیسیون اجتماعی، گفت: پیوست‌های اقتصادی این لایحه تقریباً مشخص شده‌ است اما پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی آن هنوز به صورت جامع بررسی نشده است؛ به همین دلیل نیز کمیسیون لایحه مذکور را فعلاً مراعا نگه داشته تا با استفاده از نظرات کارشناسی مرکز پژوهش‌ها و کانون‌های اصلی تصمیم گیری در کشور بتوانیم تصمیمات خوبی در این زمینه بگیریم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا جزئیات لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته تا پیش از پایان دوره مجلس یازدهم در صحن مجلس رسیدگی می‌شود؟ اظهار کرد: اعلام نظر نهایی کمیسیون اجتماعی درباره این لایحه نیازمند برگزاری یک الی دو جلسه دیگر است؛ با این حال با توجه به اینکه یک جلسه نیز با آقای قالیباف رئیس مجلس جهت جمع بندی در این زمینه برگزار شود، این احتمال وجود دارد که در این دوره جزئیات بررسی لایحه مذکور به صحن برسد.

پیام ویژه


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: به نظر می‌رسد که آخرین جمع‌بندی کمیسیون و امضایی که دوستان کردند بر مبنای تعطیلات روز شنبه است و احتمالا گزارش کمیسیون به عنوان تعطیلات روز شنبه به هیات و برای صحن ارسال خواهد شد.
کمیسیون اجتماعی مجلس دهم شورای اسلامی در آبان 1398 اجرای طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها و کاهش ساعت کاری در سراسر کشور را تصویب کرده بود، اما بررسی آن به عمر مجلس دهم نرسید. با این حال در مجلس یازدهم این طرح با اصلاحیه‌ای مبنی بر تعطیلی شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌ها در کمیسیون اجتماعی کلید خورد. همان زمان هم این موضوع مطرح شد که هدف دولت از تعطیلی سراسری روزهای پنجشنبه در کشور، ایجاد اوقات فراغت برای خانواده و فراهم‌شدن شرایط برای سفرهای کوتاه‌مدت به‌منظور رونق گردشگری و ایجاد نشاط در خانواده‌ها بوده، اما از سوی دیگر جمعی از نمایندگان طرحی را تدوین کردند که بر اساس آن شنبه‌ها به‌جای پنج‌شنبه‌ها تعطیل شود.
معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری گفت: نظر دولت درباره تعطیل دو روز در هفته مشخص است اما مجلس باید در این زمینه به نتیجه نهایی و قاطع برسد.
در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه 20 اسفند 1402 در جریان رسیدگی به کلیات لایحه اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری با کلیات این لایحه موافقت کردند، اما درباره روز دوم تعطیلی تصمیم گیری بر عهده کمیسیون اجتماعی مجلس سپرده شد و در جلسه روز یکشنبه 26 فروردین کمیسیون اجتماعی، اعضای این کمیسیون با موافقت دولت، پنجشنبه‌ را به عنوان دومین روز تعطیل آخر هفته تعیین کردند؛ تصمیمی که با مخالفت و انتقاد بسیاری از فعالان بخش خصوصی مواجه شد.
بر اساس تقویم منتشر شده از سوی مجلس شورای اسلامی، صحن مجلس طی هفته آتی 3 روز جلسه علنی خواهد داشت و پس از آن بعد از یک هفته تعطیلی جهت حضور نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه تا روز 2 خرداد، 6 روز دیگر تشکیل جلسه خواهد داد؛ بنابراین در صورتی که طی 9 جلسه باقی مانده، کمیسیون اجتماعی تصمیم نهایی خود را درباره لایحه‌ اصلاح ماده 78 قانون خدمات کشوری به صحن ارجاع ندهد، عملا این لایحه نهایی نخواهد شد و رسیدگی تا به امروز آن صرفا اتلاف وقت بوده است و برای نهایی شدن باید در مجلسی دیگر دوباره از ابتدا روندی را که گذرانده است طی کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1478574/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پروندۀ 75 رزمندۀ فاقد مدارک بالینی در کمیسیون تطبیق احراز جانبازی بنیاد شهید آذربایجان شرقی بررسی شد

گوگل ظاهراً انتقال داده‌های قبلی کاربر به دستگاه‌های اندرویدی جدید را سریع‌تر می‌کند

سازمان غذا و دارو: نور آفتاب و انجماد، بطری‌های یکبار مصرف را تخریب نمی‌کند

با ابطال مصوبه دستمزد؛ افزایش حقوق کارگران 1403 به 15/000/000 تومان می رسد؟

روحانی «امروز» متفاوت با روحانی «قبل 1400»

روحانی و شورای نگهبان در چالش شفافیت

آخرین قیمت مرغ در بازار اعلام شد

خاندوزی: در آینده‌ای نزدیک شاهد آغاز مرحله عملیاتی‌سازی شهرک صنعتی مشترک ایران و عراق خواهیم بود

اپل، برترین برند صنعت تبلت؛ سامسونگ و هواوی دوم و سوم شدند

بازداشت قاچاقچی قرص‌ها و شربت‌های غیرمجاز در تهران

افزایش محسوس قیمت‌ها در بازار طلا و سکه؛ دلار در کانال 61 هزارتومان ماند

فعال اصلاح‌طلب: نه از یاران «ب.ز» می‌گویند، نه مسائل مالی پرونده را شفاف می‌کنند

افزایش محسوس قیمت‌ها در بازار طلا، سکه؛ دلار در کانال 61 هزارتومان ماند

کدام گوشی‌های 2024 سامسونگ از شارژر 45 وات پشتیبانی می‌کنند؟

انتفاضه جهانی در دانشگاه‌های جهان

زنان رادیکال‌ شده‌اند

بازداشت 3 مرد در یک قدمی گنج تاریخی

لحظه‌ی تصادف منجر به فوت امام جمعه شهر بلوک جیرفت

تعرفه‌های جدید برقراری و تخلیه خط اینترنت اعلام شد

شورش علیه سیاست

سونی احتمالاً سرویس استریم پارامونت را تصاحب می‌کند

«ارومیه» واقعا احیا شد؟

ورود 36 هزار شاهد «مشکوک» به قوه قضاییه در دو ماه

پیش بینی بورس سه شنبه 18 اردیبهشت 1403

محققان گوگل: هوش مصنوعی تخصصی Med-Gemini در زمینه پزشکی بهتر از GPT-4 عمل می‌کند

عربستان قیمت نفت را برای آسیایی‌ها برای سومین ماه پیاپی افزایش داد

گزارشی درباره آمار خودکشی پزشکان در ایران

بارش شدید باران در مهاباد موجب آبگرفتگی معابر شد

مدیرعامل اپل در سال گذشته 63 میلیون دلار درآمد داشت

تبلور دیپلماسی انرژی ایران در نمایشگاه بین‌المللی نفت تهران

واکنش سازمان غذا و دارو به خبر رعایت حجاب در داروخانه‌ها

افزایش محسوس قیمت‌های طلا، سکه و دلار

میرسلیم: حیف شد که قانون صیانت از کاربران فضای مجازی در مجلس یازدهم متوقف ماند

قیمت عجیب اجاره اتاق های مجردی

افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی است

تعرفه‌های جدید برقراری و تخلیه خط اینترنت تعیین شد؛ مهلت 48 ساعته اپراتورها بعد از درخواست مشترک

نشست خبری بیست‌وهشتمین نمایشگاه نفت

نشست خبری بیست‌وهشتمین نمایشگاه صنعت نفت

اعلام زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها

بهره‌مندی 1650 روستا و 33 شهر کردستان از گاز طبیعی

جزئیات جدید از همسان سازی حقوق فرهنگیان بازنشسته

درخششی دیگر در صنعت پرداخت ایران/ سپ دوباره پیشتاز شد

«جک دورسی» از هیئت‌مدیره بلواسکای جدا شد

رشد استفاده از خودروهای برقی تقاضای بنزین را کاهش می‌دهد

سند حکمرانی هوش‌ مصنوعی شرکت ملی نفت ایران رونمایی می‌شود

5.6 میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شد

ردمی K80 در راه است؛ موبایل قلدر شیائومی برای رقابت با پرچم‌داران

رئیس ستاد اربعین: بیشترین فوتی مراسم اربعین مربوط به تصادفات است

بارش امروز برف در بخش کوهسار سلماس

قیمت مرغ و شترمرغ زنده گوشتی چقدر است؟