پیام ویژه

آخرين مطالب

در این بازی فقط «سوفیا» مجازات می‌شود يادداشت

در این بازی فقط «سوفیا» مجازات می‌شود
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - فارس / متن پیش رو در «فارس» منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست.
در آخرین ساعت‌های سال 1402، ویدیویی دردآور توسط یکتا ناصر منتشر شد که او مدعی بود منوچهرهادی تنها دخترشان را دزدیده و به زور برده است! دلیل انتشار این ویدیو در فضای مجازی چه بود و چه کسی بخاطر آن مجازات خواهد شد؟

چند ساعت تا پایان سال 1402 نمانده بود که ویدیویی از شیون و ابراز نگرانی یکی از بازیگران مطرح کشور در فضای مجازی منتشر شد: «دخترمو دزدیده!» این ویدیو تصویر مادری را نشان می‌دهد که به اصطلاح نگران دخترش است و پدرش او را دزدیده است. یکتا ناصر و منوچهرهادی زوج هنرمندی بودند که در چندسال اخیر با یکدیگر ازدواج کرده و در این دوران هم چند کار مشترک تولید کردند؛ اما به یک باره با منتشر کردن خبر جدایی‌شان اذهان عمومی را متعجب کردند.
ضجه‌هایی که سال مردم را تحویل کرد!
یکتا ناصر در آخرین روز سال 1402 ویدیویی از خود به اشتراک گذاشت که به دلیل ضجه‌های دردآور این بازیگر معروف، حال طرفداران آن‌ها، همزمان با سال تحویل، متحول شد!این بازیگر زن سینمای ایران در این ویدیو مدعی بود که منوچهر هادی تنها فرزندشان را دزدیده و به زور برده است؛ اما کمی بعد مشخص شد که منوچهرهادی با هماهنگی و براساس توافقی که با مادر سوفیا داشته، دخترش را برای مدت چند روز پیش خودش نگهداشته است.
تنها آرزوی من خوشحالی دخترم است
یکتا ناصر بارها در فضای مجازی و برنامه‌های تلوزیونی اعلام کرده بود که مانند هر مادری بهترین‌ها را برای تک دخترش می‌خواهد و بزرگترین آرزوی او برای سوفیا خوشحالی و یک زندگی با رضایت است. او در گفت‌وگویی در پاسخ به این سؤال که به سوفیای 20 ساله چه چیزی می‌گویی؟، گفته بود: «تا آن جایی که عقل و شعور و دانشم اجازه ‌دهد، هرکاری که بتوانم برای سوفیا انجام می‌دهم.» حال سؤال اینجاست؛ اگر سوفیای 20 ساله این ویدیو که ضجه‌ها مادرش به همراه «دزد» خطاب کردن پدرش تا سال‌های بعد در اینترنت و فضای مجازی موجود است، ببیند، چه واکنشی نشان خواهد داد؟ این روزها به اشتراک گذاشتن لحظات غم و شادی در فضای مجازی به قدری گسترده شده است که بسیاری از افراد از آن برای جذب مخاطب، فالوور، پول، توجه و یا برای انتقام گرفتن و سورپرایز کردن فردی دیگر انجام می‌دهند و از جلب توجه دیگران و گرفتن لایک و کامنت از کاربران حس رضایت می‌کنند. اما مگر یک بازیگر سرشناس، دنبال چنین جلب توجهی است؟ در این زمینه سوالاتی مطرح است که علت انتشار این ویدیوها در فضای مجازی چیست؟ آیا اقدام وی در راستای احساسات مادری بوده؟ این اتفاق چه تبعاتی برای سوفیا خواهد داشت؟ اگر این اتفاق در کشورهای دیگر رخ می‌داد چه واکنشی در پی داشت؟برای پیدا کردن پاسخ این سوالات به سراغ علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس و روان‌شناس اجتماعی رفتیم.
سواستفاده از شهرت به دلیل خلأ قانونی
وی در خصوص چرایی به اشتراک گذاشتن چنین محتواهایی در فضای مجازی توسط سلبریتی‌ها می‌گوید: به اشتراک گذاشتن این نوع از محتوا‌ها در فضای مجازی در همه جای دنیا بسیار باب شده و دلیل آن این است که متأسفانه برخی از سلبریتی‌ها می‌خواهند با استفاده از شهرتی که دارند به وسیله راه‌انداختن موجی در جامعه خصوصاً در مواردی مانند بحث‌های حقوقی و قانونی بر روی رأی قاضی تأثیر گذاشته یا طرف مقابل را وادار به کاری که مطلوبشان است، کنند. وی در ادامه می‌گوید: این روش، روش بسیار شناخته شده‌ای است که در همه جای دنیا به اشتباه از آن استفاده می‌شود؛ اما در کشورهای دیگر قانونی وجود دارد به منظور آنکه اگر فردی بحث زندگی شخصی‌اش را که یک سر آن به فرد دیگری باز می‌گردد «همسر و فرد مقابل» منتشر کند و فرد مدعی در دادگاه نتواند ادعاهای خود را اثبات کند «سوء» می‌شود. سوء شدن یعنی طرف مقابل می‌تواند ادعای خسارت کند و آن آبرویی که ازش برده شده را در قالب پول و خسارت بگیرد.اما در کشور ایران از نظر قانونی، امری تحت عنوان سوء شدن وجود ندارد؛ در نتیجه افراد به راحتی به خودشان اجازه می‌دهند تا چنین رفتاری را انجام دهند. به عنوان مثال این مسئله فقط مربوط به زندگی شخصی خانم یکتا ناصر نبوده و زندگی شخصی فرزند و همسر سابقشان هم در این رفتار دخیل بوده است. اما از آنجایی که سوء شدن در قانون ایران وجود ندارد و یک خلأ قانونی داریم هرکسی به خودش اجازه می‌دهد چنین رفتارهایی را انجام دهد. که این امر سواستفاده از شهرت و موقعیت اجتماعی است.
در این بازی فقط «سوفیا» مجازات می‌شود
این جامعه شناس با اشاره به منشور حقوق کودک، می‌گوید: در منشور حقوق کودک نوشته شده است: «پدر و مادر اجازه ندارد به جای فرزندشان تصمیم بگیرند یا کاری را انجام دهند که سال‌های بعد موجب سرشکستگی و یا ناراحتی کودک شود.» به عنوان مثال والدین اجازه ندارند بدون اجازه فرزندشان برای آنها پیج شخصی بسازند، تولید محتوا کرده و از کودک به عنوان بلاگر استفاده کنند. این کودکان زمانی که بزرگتر می‌شوند و این فیلم‌ها را می‌بینند مطمئناً حس خوبی نخواهد داشت. آیا پدر و مادری که به هر دلیلی جدا شده‌اند و برای این جدایی حق قانونی داشته‌اند، حق دارند آبروی یک نفر دیگر «فرزند» را ببرند؟ وی در پاسخ به پرسش خود ادامه می‌دهد: از آنجایی که جایگاه پدر و مادر برای فرزند یکسان است، هرکدام از این والدین که محکوم شوند، انگار که کودک مجازات شده است؛ که متأسفانه جایگاه قانونی برای جلوگیری از این روش غلط وجود ندارد و باید یک قانونی برای آن تدوین شود.
چه کسی از سوفیاها دفاع می‌کند؟
شریفی یزدی در ادامه درباره اینکه آیا فرد یا سازمانی در کشور وجود دارد که خانواده‌ها را برای انتشار ویدیو و سواستفاده از فرزندشان بازخواست کند؟، پاسخ می‌دهد: حقوق منشور کودک وجود دارد اما فرد یا سازمانی که بخواهد علیه والدین در دادگاه شکایت کند در ایران وجود ندارد. در غرب انجمن‌های حمایت از کودکان وجود دارد که در دادگاه علیه پدر و مادر شکایت می‌کنند و یک سری از ارگان‌ها مانند بهزیستی برای مدت زمان مشخصی کودک را از خانواده‌ گرفته و نگهداری می‌کنند. اما در ایران زمانی که پدر و مادر فرزندشان را به بلاگر تبدیل می‌کنند و یا به هر بهانه‌ای از آنها استفاده می‌کنند فرد یا سازمان و ارگانی وجود ندارد که بخواهد از این خانواده‌ها شکایت کند و فقط دادستان به عنوان مدعی‌العموم می‌تواند اقامه دعوا کند که معمولاً وارد نمی‌شوند.
خشونتی که یک جامعه را درگیر می‌کند
این روان‌شناس اجتماعی در خصوص تأثیر انتشار چنین محتواهایی در فضای مجازی و دسترسی آحاد جامعه به آن می‌گوید: جنس چنین محتوایی خشونت خانگی است. براساس مطالعات روان‌شناسی شخصی که ناظر و شاهد خشونت‌های خانگی یا اخبار بد باشد، میزان لطمه‌ای که می‌بیند اگر بیشتر از فرد خشونت دیده نباشد، کمتر نیست. به عنوان مثال اگر والد کودک را در خانه کتک بزند، خواهر و برداری که شاهد آن خشونت بوده‌اند، آسیب بیشتری نسبت به فرد کتک خورده می‌بینند و آثار بیشتری را می‌پذیرند؛ بنابراین زمانی که این خشونت به صورت ویدیو در سطح جامعه منتشر می‌شود باعث افزایش میزان افسردگی، اضطراب و بدبین شدن مردم نسبت به شریک زندگی و همسرشان خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1472654/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستگیری اراذل قمه‌کش در ارومیه

وزیر علوم: برخی جو سازی ها در زمینه اخراج استادان صحت ندارد

جزئیاتی از انهدام باند فساد و فحشا «کارگاه رقص لول آپ دنس»

فرار ناموفق زندانی در ونزوئلا

بازار دلار سرد‌تر می‌شود؟

نینتندو سوییچ 2 احتمالاً دسته آهنربایی و نمایشگر بزرگ‌تر خواهد داشت

برآورد هزینه های محمود احمدی نژاد برای زیباسازی صورتش از ابتدا تا کنون/ نظر پزشک متخصص درباره عمل های زیبایی رئیس جمهور اسبق

جراحت جوان با غیرت برای دفاع از 3دختر نوجوان در مقابل اراذل و اوباش

عملیات تعقیب و گریز برای کشف محموله‌های قاچاق چوب

قیمت های عجیب رحم اجاره‌ای؛ از 400 تا 900 میلیون تومان!

ورود سازمان توسعه تجارت به ماجرای تولید نوکیای تقلبی

بیش از دوهزار و هشتصد فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به ایثارگران شهرستان‌های استان تهران اعطا شد

اختلاف 5.6 درصدی نرخ تورم دهک اول و دهم؛ کدام دهک بیشترین تورم را تجربه کرد؟

دوره نسخه نجات‌بخش برای مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

واریز 527 میلیارد تومان به خزانه دولت از محل فروش سوخت در مرز کرمانشاه

روایت شاهدان عینی از لحظات درگیری و شهادت حمیدرضا الداغی

بررسی شکایت از تاکسی‌های اینترنتی

وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران به 153 میلیارد دلار رسید

چراغ قوه جیبی چندکاره Kit

حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربران؛ از ایران تا آمریکا

بورس در سکوت؛ رشد هزار واحدی شاخص کل

سخنگوی کمیسیون تلفیق: کاهش معافیت‌های مالیاتی بدعت است

هیات رییسه مجلس باید امکانات ابتدایی مانند خانه و خودرو برای نمایندگان فراهم کند

شصت‌ودومین شماره مجله تصویری نفت و انرژی (متنا)

پیش نشست هماهنگی اولین کنگره «شهدای غریب در اسارت» برگزار شد

پنج تشکل ایثارگری در آذربایجان‌غربی فعال است

مناطق آزاد پرچمداران بخش مهمی از اقتصاد کشور هستند

بغض وزیر بهداشت سابق برای مهاجرت شاگردانش!

رقم واریزی متقاضیان نهضت ملی مسکن در تهران مشخص شد

رویداد گلکسی آنپکد بعدی سامسونگ احتمالاً 20 تیرماه برگزار می‌شود

رئیسی: تحریم در ایران هرگز به نتیجه نرسید و پس از این هم نمی‌رسد

جلسه کمیسیون احراز پرونده‌های ماده 87 در استان اردبیل برگزار شد

همت بنیاد شهید آذربایجان شرقی برای خانه دار شدن ایثارگران

پایان نشست دوروزه مناطق آزاد کشور با دستاوردهای ارزشمند

تکان خوردن آمارها با بارش‌‌های بهاره سیستان و بلوچستان یک‌ طرف، سایر استان‌ها یک طرف!

تغییرات اساسی برای شغل‌های مربوط به وزارت نفت و برخی دیگر از دستگاه‌ها/ تمدید مهلت ثبت‌نام و ویرایش دومین آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان هفتاد درصد و بالاتر

کیش در فکر بازارهای جهانی/ گشایش ششمین نمایشگاه بین المللی توانمندی‌های صادراتی ایران

قتل سه عضو یک خانواده با سلاح گرم؛ قاتل دستگیر شد

چهار اشکال جداول بودجه 1403

رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد

گوگل دوربین پیکسل 8a را با عنوان “AI-mazing” تبلیغ می‌کند؛ 7 سال آپدیت سیستم عاملی

تغییرات اساسی برای شغل های مربوط به وزارت نفت و برخی دیگر از دستگاه ها و تمدید مهلت ثبت نام و ویرایش دومین آزمون استخدامی خاص فرزندان شهداء و فرزندان جانبازان هفتاد درصد و بالاتر

امید آفرینی، سلامت روح و جسم با توسعه خدمات روانشناسی و مشاوره

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی کیش بهشت خانواده‌ها به میزبانی نگین خلیج فارس

تولید بیش از 196 میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس جنوبی

رئیس قوه قضاییه: برخورد با متجاوزین به بیت‌المال باید بازدارنده باشد

هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد

دانشجویان دانشگاه‌ها بورسیه آموزش و پرورش می‌شوند

ریزش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز؛ سکه به 41 میلیون تومان بازگشت

روبوسی کاظم صدیقی و وزیر ارشاد در نماز جمعه/ تصاویر