پیام ویژه

آخرين مطالب

طغیان ایران‌خودرو علیه قیمت‌گذاری دستوری و دولت گزارش

طغیان ایران‌خودرو علیه قیمت‌گذاری دستوری و دولت
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - فارس / ایران‌خودرو اعلام کرده است، سهامداران خُرد نماد خودرو می‌توانند زیان وارد‌شده به شرکت از بابت قیمت‌گذاری دستوری را از دولت بگیرند
شاخص کل بازار سرمایه در جریان معاملات روز جاری با رشد بیش از 6 هزار واحدی همراه شد تا بورس پس از چند روز ترمز افت را بکشد. البته که این مقدار برای برگشت شاخص خیلی رقم پایینی محسوب می‌شود اما به هر حال برای توقف افت بازار امیدوار کننده است.صبح دیروز رییس جدید نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار از لغو عرضه‌های اولیه تا اطلاع ثانوی خبر داد. قادر معصومی خانقاه، مدیر جدید نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به لغو عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه، گفت: این تصمیم در راستای حمایت از بازار سرمایه با توجه به شرایط کنونی گرفته شده است. وی همچنین از لغو الزام ارسال سفارش فروش توسط بازارگردان‌ها تا اطلاع ثانوی خبر داد.
بازار
ایران خودرو: سهامداران خرد علیه قیمت گذاری دستوری شکایت کنند
ایران خودرو نیز با انتشار گزارش 6 ماهه خود در سامانه کدال باز هم بر سر زبان‌ها افتاد. در گزارش حسابرسی شده این شرکت به نقل از حسابرس قانونی شرکت و با استناد به ماده 90 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی عنوان کرده است که سهامداران خرد ایران خودرو می‌توانند طبق ماده 90 اصل 44 قانون اساسی، زیان متحمل شده بابت قیمت گذاری دستوری را از سازمان برنامه و بودجه مطالبه کنند.این ماده قانونی به این موضوع اشاره دارد که چنانچه دولت به هر دلیل قیمت فروش کالاها یا خدمات بنگاه‌های مشمول واگذاری و یا سایر بنگاه‌های بخش غیردولتی را به قیمتی کمتر از قیمت بازار تکلیف کند، دولت مکلف است مابه تفاوت قیمت تکلیفی و هزینه تمام شده را تعیین و از محل اعتبارات و منابع دولت در سال اجرا پرداخت کند و یا از بدهی این بنگاه‌ها به سازمان امور مالیاتی کسر نماید.از همین رو گفته می‌شود که پرداخت زیان سهامداران ایران خودرو به واسطه قیمت گذاری دستوری به عهده دولت است. البته شرکت ایران خودرو در صورت‌های مالی حسابرسی شده نیم ساله 1402 خود از طلب 117 هزار و 397 میلیارد تومانی شرکت از سازمان برنامه بودجه پرده برداری کرد.
بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس
در جریان معاملات روز جاری در بازار بورس شاخص کل سبزپوش شد. هر چند این مثبت شدن برای برگشت شاخص به مسیر صعودی خیلی قوی نیست اما حداقل می‌توان گفت که بازار ترمز افت را کشیده است.اهالی تکنکالیست بازار سرمایه همیشه به دنبال سطوح حمایتی در تایم فریم‌های مختلف هستند و در بازار این روزها محدوده 2 میلیون و 60 هزار واحدی را به عنوان یک سطح حمایتی معرفی کرده‌اند.این موضوع می‌تواند بهانه‌ای برای رشد روزهای آینده بازار سرمایه باشد. البته به شرطی که دولت در این روزهای پایانی سال اقدام به انتشار دستورالعمل و بخش‌نامه جدید ضد بورسی را نداشته باشد.
بازدهی دوبرابری شاخص کل هموزن نسبت به شاخص کل
در پایان معاملات روز دوشنبه 30 بهمن ماه 1402، شاخص کل بورس 6 هزار و 575 واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 71 هزار و 100 واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت 32 صدم درصد بوده است.شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش 4 هزار و 584 واحدی در رقم 727 هزار و 298 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت 63 صدم درصد بوده است.شاخص کل فرابورس با رشد 142 واحدی به رقم 24 هزار و 836 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش هزار و 579 واحد به سطح 136 هزار و 636 واحد رسید.
خروج پول حقیقی از بازار سرمایه به یازدهمین روز رسید
روز دوشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای یازدهمین روز معاملاتی متوالی منفی شد و 102 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.امروز نماد خودرو (ایران خودرو) ، وبملت (بانک ملت) و خساپا (سایپا) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای بیوتیک (آنتی بیوتیک سازی ایران) ، فولاد (فولاد مبارکه) و آردینه (نشاسته و گلوکز آردینه) تعلق داشت.
افزایش ارزش معاملات خرد بازار سهام
امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 162 هزار و 185 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 154 هزار و 626 میلیارد تومان بود که 95 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 14 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 3 هزار و 750 میلیارد تومان رسید.* افت ارزش صف‌های خرید بورسدر پایان معاملات امروز، تعداد نمادهای مثبت 497 نماد و تعداد نمادهای منفی 294 نماد بوده است. یعنی حدود 63 درصد نمادها سبزپوش بودند.در جریان معاملات روز دوشنبه، 70 نماد صف خرید داشتند و 40 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 7 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 479 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 46 درصدی به 114 میلیارد تومان رسید.
ارزش سهام شناور بازار چقدر است؟
رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: سرمایه ارزش کل سهام شناوری بازار به 33 میلیارد دلار رسیده که این رقم با زمستان سال98 برابری می‌کند.این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در حالی که در این چند سال اخیر شاهد عرضه شرکت‌هایی جدید به بازار سرمایه بوده‌ایم که باید این ارزش به مراتب بیشتر از سال98 می‌بود.وی افزود: در صورتی که رویه فعلی بورس ادامه داشته باشد، به نظر می‌رسد ارزش کل سهام شناوری بازار سرمایه بازهم کمتر خواهد شد که می‌تواند مشکلات فراوانی برای بازار سهام ایجاد کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1464310/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مشرق: چرا آقازاده‌های خاص با فیلیمو همکاری تنگاتنگی دارند؟

چرا «کاهش مصرف کالری» در ایران خطرناک است؟

راه‌حل معمای امنیت در خاورمیانه

اپل شارژر را از جعبه آیپد پرو و آیپد ایر هم حذف کرد؛ اما نه در همه کشورها

سپرهسته‌ای؛ افسانه غرب یا نیاز داخلی؟

یک اقتصاددان: تعریف دولت از مردم آنهایی است که می‌توانند جت شخصی بخرند

الگوی چینی ترک برداشت

پانزدهمین نشست کارگروه تغییر اقلیم وزارت نفت برگزار شد

اعلام برنامه‌های شرکت ملی گاز ایران در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت

فرمانده انتظامی کیش: دی‌جی مجوز ندارد؛ نباید فعالیت غیرقانونی انجام شود

انویدیا با همکاری زیرمجموعه آلفابت نسل بعدی ربات‌های صنعتی را متحول خواهد کرد

فرجام دوئل داغ اصولگرایان

شوک دوم به شانا

تولید حدود 277 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در پالایشگاه‌های کشور در سال 1402

پیکسل 8a رونمایی شد؛ رقیب گلکسی A55 با تمرکز بر هوش مصنوعی

مدیر اجرایی OpenAI: هوش مصنوعی امروزی، یک‌سال دیگر به‌طرز مضحکی بد خواهد بود

درخواست مهاجری از سردار رادان : با لباس شخصی به همراه خانواده به خیابان ها بروید و از زنان محجبه درباره "طرح نور"سوال کنید

اسرائیل زیر منگنه پذیرش آتش‌بس

یورش همه‌جانبه ارتش اسرائیل به رفح

OpenAI ابزاری برای شناسایی دیپ‌فیک‌های DALL-E عرضه می‌کند

دیدار وزیر نفت با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

پشیمانی مردی که بعد از قتل همسرش قصد خودسوزی داشت

نینتندو وعده داد؛ سوئیچ 2 قبل از آوریل 2025 معرفی می‌شود

وزیر نفت با وزیر تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی دیدار کرد/ مرتضوی: وزرات نفت بخش قابل توجهی از عقب‌ماندگی اقتصادی کشور را رفع کرد

برنامه‌ی وزیر آموزش و پرورش برای اصلاح اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان

لیست هزینه اجاره‌نشینی در آپارتمان‌های لوکس تهران؛ پاسدارن 140متری، 3 میلیارد و 400 میلیون رهن کامل

علامت تجاری مرموز PuraOS ثبت شد؛ هواوی چه برنامه‌ای در سر دارد؟

قدردانی رئیس ستادکل نیروهای مسلح از مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران

برنامه‌ی وزیر آموزش پرورش برای اصلاح اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان

دستگیری اوباش جنوب تهران

معاون وزیر بهداشت: ماماها، زنان را به زایمان طبیعی تشویق کنند

فروردین خاموش مسکن تهران

گوشی فوق مقاوم 2024 بلک‌ویو دوربین حرارتی دارد

عدم نوسان قیمت موبایل زیر 600 دلار نشانه موفقیت سیاست تثبیت

عملکرد مطلوب صنعت گاز در عملیات برگشت‌پذیری زیرساخت و مدیریت بحران رسانه در حمله تروریستی

نماینده مجلس: با فروش فیلترشکن به مردم یاد دادیم که می‌توانند خلاف کنند

بارش شدید باران در قم و ایلام

بارش باران باعث طغیان رودخانه‌های پاکدشت تهران شد

مشاهده گور ایرانی در پارک ملی توران

وزیر صمت: تنوع نرخ ارز ام‌الفساد است

تاریخ رونمایی سری X100s ویوو و X100 Ultra رسما اعلام شد

نسخه جدید اپ‌های «فاینال کات» و «لاجیک پرو» برای آیپد پرو با تراشه M4 معرفی شد

تردید در سلامت آب‌های معدنی!

مزاحم تلفنی‌های اورژانس به شدت مشغول کارند!

رئیسی «قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها» را ابلاغ کرد

بازدید از کیفیت خانه‌های طرح نهضت ملی مسکن

با خرید 100 خودرو هم مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شوید!

مراسم رونمایی آیپدهای 2024 اپل با آیفون ضبط شده بود!

گوگل نحوه فعال‌کردن احراز هویت دو مرحله‌ای خود را تغییر می‌دهد

روایت «فارن افرز» از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای عربستان