پیام ویژه

آخرين مطالب

مشرق: چرا آقازاده‌های خاص با فیلیمو همکاری تنگاتنگی دارند؟ يادداشت

مشرق: چرا آقازاده‌های خاص با فیلیمو همکاری تنگاتنگی دارند؟
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - مشرق /متن پیش رو در مشرق منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
درباره «ویستا مدیا» با کمی کنکاش در ثبت روزنامه‌های رسمی می‌توان به سرنخ جالب توجهی رسید. این کمپانی توسط یکی از آقازاده‌های پرنفوذ «متصل» اداره می‌شود.

پیام ویژه

این اکانت توییتری با انتشار چهار ویدئو و اشاره به «ایرانسل» و کمپانی «ویستامدیا» با پرده پوشی و در لفافه به چه گزاره‌هایی اشاره کرده و انگشت اشاره را به سمت کدام حامیان گرفته است؟
این نخستین اعتراض به محتوای ضد فرهنگی از محصولات «ویستا مدیا» نبود. چندی قبل روزنامه فرهیختگان با انتشار برشی ویدئویی از بازسازی دیجیتالی رقص یکی از بازیگران زن حاضر در برنامه «اسکار» گزارشی کوتاه را با عنوان "اطوارهایی برای آمریکایی شدن" منتشر کرد و نوشت :
تکه‌ای از برنامه «اسکار» در فضای مجازی بازنشر شده و از همین حالا می‌توان حدس زد با تیتر «رقص بیتا سحرخیز با جان تراولتا» جنجالی به پا خواهد کرد.
یک سر جنجال، مضحکه شدن بازیگر زن ایرانی است که بنا به قواعد توافق شده جامعه و سینمای ایران، باید پایبند به اصول عرف و شرع ما باشد و این جنس رفتارها، او و این برنامه را متهم به رویاپردازی برای تقلید کورکوانه از سینمای هالیوودی می‌کند.
سر دیگر جنجال هم از جانب کسانی است که همیشه نسبت به فضای سینمای نجیب ایران بدگمانی داشتند و همین ویدیو را سردست میگیرند با فریاد وامصیبتایی که این سینما چه کرده با زن مسلمان ایرانی!
این تکه فیلم را با هوش مصنوعی یا هر چیز دیگری ساختند مهم نیست و خیلی زود از مد خواهد افتاد؛ اما سوال اساسی این است که اصرار این جماعت برای مثل دیگری شدن از کجا می‌آید؟ آیا این آرزوی شبیه شدن به انسان آمریکایی آن هم در تمام شئون زندگی، ناشی از خودتحقیری است یا نتیجه نادیده گرفتن ظرفیت‌های ملی خودمان!
در مورد همکاری کمپانی «ویستامدیا» با فیلیمو و کیفیت محصولات این کمپانی برای نخستین بار «روزنامه کیهان» در گزارشی تفصیلی با تیتر "پشت پرده اسکار مهران مدیری چه گذشت؟" به افشای مصادیقی پرداخت که کنجکاوی عمومی را در مورد رابطه پلت‌فرم فیلیمو و ویستامدیا برمی‌انگیزد. در این گزارش آمده است:
برنامه اسکار منتشر شد و بیلبوردهای این برنامه در ابعاد وسیع و عجیبی در سطح شهر تهران منتشر شد. جالب‌تر از این بیلبورد عنوان «ویستا مدیا» به عنوان حامی تولید این برنامه بود.
با یک جست‌وجوی اینترنتی این اطلاعات به آشکار در فضای وب منتشر شده است. «ویستا مدیا» بازوی تولید محتوای ایرانسل است.
این مجموعه از طریق مشارکت در سرمایه‌گذاری و تولید، به توسعه بازار تولید محتوا و پخش محتوای صوتی و تصویری مشغول است و در امور تبلیغاتی هم فعال است. پس از یک‌سال و اندی از حوادث سال گذشته و حواشی این پلتفرم و مهران مدیری، ویستا مدیا به عنوان سرمایه‌گذار برنامه اسکار شناخته می‌شود.

پیام ویژه


نکته جالب‌تر اینجاست که اپراتور ایرانسل از حامیان مالی فیلیمو است. مشترکان اپراتور ایرانسل می‌توانند با خرید بسته اینترنتی خود از این اپراتور به صورت رایگان و بدون آنکه مشترک پلتفرم فیلیمو باشند محتواهای بارگذاری شده در این پلتفرم را به صورت رایگان تماشا کنند و به صورت طبیعی فیلیمو می‌تواند به جای جذب مشترک از سود حاصل از ترافیک این اپراتور بهره‌مند شود.
از یک طرف ویستا مدیای متعلق به ایرانسل، حامی مالی برنامه اسکار مهران مدیری است و از سوی دیگر اپراتور مذکور برای جذب مخاطب از خدمات ترافیکی خود فیلیمو را بهره‌مند می‌کند و نظام سود در تولید به نوعی نصیب فیلیمو و مهران مدیری خواهد شد.
در انتهای این گزارش اشاره شده است: لازم به یادآوری است هم‌اکنون 85 درصد جمعیت ایران تحت پوشش نسل 4G و 4/5G و تمامی شهرهای کشور تحت پوشش شبکه 3G و 4G و 4/5G هستند. در سال 1402 حداکثر 50 درصد شهرهای ایران تحت پوشش نسل پنجم شبکه تلفن همراه ایرانسل هستند. فیبر نوری این اپراتور در کشور در حال اجرا و توسعه است.
کلیت برنامه گرانقیمت اسکار و برنامه عیدی‌HD که دکور گرانقیمت آن فقط برای ضبط 10 برنامه طراحی شد، کاملا عیان می‌کند که ویستا مدیا هزینه‌های کلانی را صرف این برنامه‌ها کرده است، اما ابتذال محتوایی این آثار به صورت مداوم مورد اعتراض رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی قرار می‌گیرد.
درباره «ویستا مدیا» با کمی کنکاش در ثبت روزنامه‌های رسمی می‌توان به سرنخ جالب توجهی رسید. این کمپانی توسط یکی از آقازاده‌های پرنفوذ «متصل» اداره می‌شود. گزارش کیهان نشان می‌دهد او تلاش می‌کند که به صورت رایگان، تبدیل به بازوی فیلیمو شود. این موضوع به این دلیل مطرح است که برنامه‌های ویستا مدیا که در اختیار فیلیمو قرار می‌گیرد، حتی در «لنز» (پلت‌فرم فعال ایرانسل) منتشر نمی‌شود.
در واقع اگر فیلیمو در مواردی متعددی مجوزهای ساترا را نادیده گرفته به این دلیل است که از نفوذ شبکه‌ متنوع از آقازاده‌های متصل بهره‌مند است.
اما مدیر ویستا مدیا فقط یک طرف ماجراست و طرف دیگر نیز آقازاده‌ای ایفای نقش می کند که متصدی تسهیل مجوز بیلبوردهای فیلیمو است.
چندی قبل در همین رسانه گزارشی تفصیلی از آقازاده یکی از مسئولان امنیتی سابق منتشر شد که در این پلت‌فرم مسئول گردآوری دیتا است. معرفی این چرخه حمایت‌ها این موضوع را آشکار می‌کند که هشت پای اقتصادی- فرهنگی صباایده با چنین روش‌هایی تقویت می‌شود.
با آشکار شدن این داده‌ها به صورت طبیعی، اعتراض به محتوای هنجارشکنانه دو برنامه عیدی HD و اسکار (مهران مدیری)، زمینه‌های اعتراضی را گسترش می‌دهد و در روندی تدریجی، با یک ردگیری ساده در میان روزنامه‌های رسمی، نام آقازاده مدنظر رمزگشایی می‌شود تا مشی ساختاری ایرانسل نسبت به ارائه خدمات به این پلت‌فرم متوقف شود.
اما نکته مهمتر این است که وجود، هویت و استمرار فعالیت‌های این آقازاده‌های سیستمی متصل، با هژمونی داخلی نظام جمهوری اسلامی نسبت تنگاتنگی دارد.
طبیعی است که محتوای برنامه‌ای همچون اسکار (مدیری) هنجارشکنی را عادی‌سازی کند و از طرف دیگر افکار عمومی با این گزاره مواجه است که گردانندگان «ویستا مدیا» آقازاده‌های از جنس سیستم است و چطور ممکن است که با پلت‌فرمی که اسم رمز مهسا امینی را به صورت هشتگ به کار برد، همکاری کند؟
این آقازاده‌ها با چه استدلالی از چهره‌ای همچون مدیری حمایت می‌کنند که ناگهان همکاری‌ اقتصادی چندین میلیاردی‌اش با تلویزیون را در کشاکش شورش‌های 1401 نادیده گرفت و به صف حمایت از آشوبگران پیوست.
طبیعی است که وقتی ساختار فیلیمو توسط ایرانسل حمایت می‌شود و ویستا مدیا هزینه چندین میلیاردی مهران مدیری را گردن می‌گیرد، در بزنگاه‌هایی نظیر 1401 مدیری همان سویه پیشین را انتخاب خواهد کرد. اعتراض به تولید چنین محتواهایی از سوی فعالان فضای مجازی و رسانه‌های طبیعی است و این روند حمایتی توسط ویستا مدیا از فیلیمو باید مورد بازنگری قرار گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1481229/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مراسم جشن روز دختر به مناسبت دهه کرامت با حضور جمعی از دختران شهدا

پلیس سرقت مسلحانه از طلافروشی را ناکام گذاشت

بدعهدی دولت، سد راه رشد بازار سرمایه

اینترنت کوانتومی در راه است

رجیستری موبایل فردا در کمیسیون اصل 90 بررسی می‌شود

برنامه فروش و پیش فروش چند خودرو داخلی

بهترین تولیدکنندگان ماشین آلات صنایع غذایی کدامند؟

مدیریت بحران: احتمال وقوع «سیل مشهد» پیش‌بینی شده بود

راهنمای خرید بهترین مغز گردو: انواع گردو کدامند؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: باید مشاغل بر سودشان مالیات دهند

گزارش دیتاک از رفتار ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی در سال 1402

5 اشتباه رایج هنگام بررسی قند خون افراد دیابتی

پشت پرده ویدئوی اخیر شمخانی در تخت جمشید، چیست؟

دستگیری 260 دختر و پسر در مهمانی شیطانی

ضبط 50 هزار دلار در فرودگاه امام(ره) از سوی تعزیرات

بلاتکلیفی 5 ماهه بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری

نشان استاندارد روی این فرآوردهای غذایی جعلی است

گوگل رنگ‌بندی پیکسل 7 را در گوشی پرچمدار 2024 خود احیا می‌کند

«مدرسی‌یزدی»، «حسینی بوشهری» و «موحدی کرمانی» 3 گزینه اصلی برای ریاست خبرگان

توقف فعالیت پالایشگاه نفت روسیه در پی حمله پهپادی اوکراین

تداوم ثبات در بازار ارز

نمایشگاه نفت امسال توانمندی وزارت نفت را نشان داد

چمران: در بوستان‌ها هتل ساخته نمی‌شود

ادعای رسانه آموزش و پرورش: اختلال در سامانه دریافت کارت امتحانات عمدی بود

متکی: تمرکز اصلی من بر ریاست مجلس است

ویدئویی از دزدیدن دوچرخه وسط اتوبان در روز روشن

کودکی که قلب خود را هدیه کرد

وضعِ شیشۀ عقب ماشین‌ها پس از بارش تگرگ در مشهد

انتقاد روزنامه فرهیختگان از قرارداد با هند؛ "اشتباه چابهار!"

چرا برخی موسسات دولتی که بازده ندارند بودجه می گیرند؟

آخرین آمار محاسبات مالیاتی از خانه های خالی

تب زیبایی، آرایشگر‌ها و ماما‌ها را جراح کرد

خزعلی: باید به دنبال افزایش دورکاری برای مادران باشیم

صدور کیفرخواست یک پرونده کثیرالشاکی

تنها جزیرهٔ ایرانی دریای خزر کجاست؟

انتقاد مجری تلویزیون از پاس کاری کشاورزان در دستگاه های دولتی

جدال میان دو پیامرسان محبوب

چمران: هیچ شخصی پیدا نمی‌شود که درختان چیتگر را قطع بکند

وزیر کشور: دربارۀ نگهداری حیوانات در آپارتمان کمبودهایی وجود دارد که باید قانون را تکمیل کنیم

ارائه بسته‌های «بانکی» به خانواده‌های دارای بیش از سه فرزند

نماینده مجلس: قانون درباره طلافروشان باید اجرا شود

سهم بالای ترکیه در بازار چاپ و بسته‌بندی منطقه

افزایش شمار کشته‌های سیل افغانستان به 70 نفر

بازی/ Hoosegow: Prison Survival؛ ماجراجویی در زندان

با کریمان کارها دشوار نیست

وجود 134 هزار ساختمان ناایمن در کشور

موتور خودروهای برقی روشن شد

در چه صورتی مالیات بر خانه‌های خالی 12 برابر می‌شود؟

کارمندان OpenAI ظاهراً مجبور به امضای توافق‌نامه عدم انتقاد از شرکت بوده‌اند

احکام بدوی تتلو صادر شد