پیام ویژه

آخرين مطالب

یک پیراهن برای روحانی، یک توپ برای رئیسی و مشتی وعده برای زنان/ روایتی از دیدار رئیس فیفا و روسای جمهور ایران گزارش

یک پیراهن برای روحانی، یک توپ برای رئیسی و مشتی وعده برای زنان/ روایتی از دیدار رئیس فیفا و روسای جمهور ایران
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - ابراهیم رئیسی، درست مثل حسن روحانی، در شرایطی به رئیس فیفا قول داده که در مورد ورود زنان به ورزشگاه‌ها همکاری کامل را می‌کند که هنوز به شهر‌های بزرگ ایران از جمله تهران و اصفهان اجازه داده نشده تا زنان برای تماشای بازی‌های لیگ به ورزشگاه بروند. از همه بدتر اینکه در تهران بازی‌ها کاملا بدون تماشاگر شده و کسی هم حاضر به پاسخ‌گویی در این زمینه نیست.

اسفند 1396: جانی اینفانتینو، رئیس فیفا، با دعوت مهدی تاج که مثل همین روزها، رئیس فدراسیون فوتبال ایران بود، به تهران سفر کرد. شرط سفر آقای رئیس این بود که با حسن روحانی، رئیس‌جمهور وقت ایران ملاقات کند. تغییر در زمان سفر، این قرار ملاقات را به یکی از اتاق‌های پاوین فرودگاه مهرآباد کشاند. آنجا اینفانتینو با رئیس‌جمهور ایران دیدار کرد و پیراهن شماره 7 را، احتمالا به دلیل آنکه روحانی هفتمین رئیس‌جمهور ایران بود، به مقام اول دولت هدیه کرد.
آن روزها، مثل الان نبود که عربستان تبدیل به دوستی قابل توجه برای ایران شده باشد. بعد از سفارت‌نوردی عده‌ای در تهران، عربستان روابط دیپلماتیک و پیرو آن، روابط ورزشی‌اش را با ایران قطع کرده بود و حاضر نمی‌شد هیچ تیم و ورزشکاری را به ایران بفرستد. آن‌ها پایشان را در یک کفش کرده بودند که ایران کشوری ناامن است و نمی‌تواند میزبان خوبی برای ورزشکاران عربستانی باشد. کنفدراسیون فوتبال آسیا هم پشت عربستان درآمد و ایران را از میزبانی تیم‌ها و ورزشکاران عربستانی محروم کرد و بازی‌های طرفین را به کشور ثالث برد.
حسن روحانی در دیدار با اینفانتینو بدون آنکه اسمی از عربستان بیاورد، از رئیس فیفا درخواست کرد «مراقبت کنند تا ادعا‌ها و مسائل غیرورزشی در عرصه ورزش تأثیرگذار نباشد و ملت‌ها از تماشای مسابقات مورد علاقه در ورزشگاه‌های کشورشان محروم نشوند». جانی اینفانتینو هم وقتی زمینه را مهیا دید، درخواست اصلی‌اش را ارائه کرد. او هم از رئیس‌جمهور وقت ایران خواست تا در‌های ورزشگاه به روی زنان باز شود تا آن‌ها هم بتوانند بعد از سال‌ها، به طور رسمی، برای تماشای مسابقات فوتبال به ورزشگاه بروند.
درخواست اینفانتینو در دیدار با ابراهیم رئیسی، دوباره همان درخواست قبلی است. او خواسته تا زمینه ورود زنان به ورزشگاه به طور کامل فراهم شود
بخش‌های منتشرنشده آن دیدار از این خبر می‌داد که روحانی به سختی کار در این زمینه تأکید داشته، ولی نهایتا قول داده تا هر طور شده زمینه ورود زنان به ورزشگاه را فراهم کند؛ ابتدا برای تماشای بازی‌های تیم ملی و سپس برای تماشای بازی‌های لیگ برتر. حداقل این چیزی بود که بعد‌ها رئیس فیفا به طور رسمی آن را تأیید کرد و از این گفت که حسن روحانی و دولت ایران به او قول داده‌اند در‌ها را برای ورود زنان به ورزشگاه باز کنند. این موضوع با چند نامه‌نگاری بین فیفا و فدراسیون فوتبال، سرانجام در بازی ایران با کامبوج در مرحله انتخابی جام جهانی رقم خورد و زنان ایرانی برای نخستین بار بعد از قریب به 40 سال با خرید بلیت راهی ورزشگاه شدند تا یکی از بازی‌های تیم ملی را تماشا کنند.

پیام ویژه


آنجا بود که خبر رسید در پی توافق صورت‌گرفته، دولت ایران پذیرفته از این به بعد در‌های ورزشگاه را به روی زنان در تمامی بازی‌های ملی بگشاید. اگرچه یکی دو بار دیگر هم چنین شد، ولی این مورد اسیر استثنائات شد و در ادامه تدوام چندانی نداشت. از همه بدتر اینکه میزبانی یکی از بازی‌ها به مشهد سپرده شد و آنجا به صورت زنان تماشاگری که قصد ورود به ورزشگاه داشتند، اسپری فلفل هم پاشیده شد. فیفا پیگیر ماجرا شد و دوباره یادآوری کرد رئیس‌جمهور ایران چند سال قبل وعده داده این موضوع حل شده است و نباید مانع از ورود زنان به ورزشگاه شد.
در نهایت این پیگیری‌ها دوباره با نامه‌های نگران‌کننده همراه شد، به طوری که پیش از شروع بازی‌های این فصل، فیفا با ارسال نامه‌ای تأکید کرد اگر در‌های ورزشگاه به روی زنان ایرانی در بازی‌های لیگ باز نشود، باید منتظر عواقب بود. کج‌دار و مریز این اتفاق افتاد، ولی فقط چند شهر کوچک توانستند پذیرای زنان در زمان برگزاری بازی‌های لیگ برتر باشند.
شهریور 1402: جانی اینفانتینو، رئیس فیفا، در سفر به نیویورک و در حاشیه هفتادوهشتمین نشست مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد، در محل اقامت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، به ملاقات او رفت. شش سال بعد از دیدار با حسن روحانی، اینفانتینو دوباره یکی از رؤسای جمهور ایران را ملاقات کرد و این بار هم درست مثل دفعه قبل، با هدیه به سراغ رئیس دولت ایران رفت. اینفانتینو که ظاهرا این بار نتوانسته بود پیراهنی با اسم رئیسی تهیه کند، یک توپ فوتبال به او اهدا کرد تا این دیدار را از حالت سیاسی خارج و به دیداری ورزشی تبدیل کند.
این بار که رابطه ایران با عربستان بهبود پیدا کرده و تیم‌های عربستانی هم حاضر به سفر به ایران شده بودند، درخواست رئیس‌جمهور ایران از رئیس فیفا ارتباطی با مسئله امن‌بودن ایران نداشت، ولی ابراهیم رئیسی، شبیه به صحبت‌هایی که شش سال قبل حسن روحانی کرده بود، در این ملاقات از رئیس فیفا خواست «مراقب اعمال نفوذ سیاسیون در این ورزش پرطرفدار و هدایت آن به سمت اهداف و اغراض سیاسی باشد». او به رئیس فیفا گفت: «لازم است سیاست‌گذاران و دست‌اندرکاران رشته ورزشی فوتبال در کنار توجه به ارتقای توانایی فنی و تاکتیکی بازیکنان، ارتقای اخلاق حرفه‌ای در ورزشکاران و میادین مسابقات را نیز مورد توجه ویژه قرار دهند».
این‌ها به‌علاوه دو سه جمله دیگر، تنها جملات مهمی است که از این دیدار به بیرون درز کرده، ولی عجیب آنکه درخواست اینفانتینو در دیدار با ابراهیم رئیسی، دوباره همان درخواست قبلی است. او خواسته تا زمینه ورود زنان به ورزشگاه به طور کامل فراهم شود. اینفانتینو گفته می‌داند ایران کار‌هایی در این زمینه انجام داده و حتی چند شهر هم در‌های ورزشگاه را به روی زنان باز کرده، ولی می‌خواهد این اتفاق در سطح وسیع‌تری رخ دهد و دولت ایران زمینه را برای حل‌کردن همیشگی این معضل فراهم کند. اینفانتینو دوباره از نقش و تأثیر فوتبال ایران در آسیا حرف زده و وعده داده در آینده‌ای نزدیک قرار است دوباره به ایران بیاید.
اینکه بعد از شش سال هنوز موضوع مشترکی هست که ذهن فیفا را درگیر خودش کرده در عین آنکه قابل تأمل است جای نگرانی هم دارد. قابل تأمل از اینکه فیفا نشان داده در این مورد کاملا جدی است و قصد ندارد پا پس بکشد. نگرانی هم از این بابت که‌ای کاش در این بازه زمانی، مشکل ورود زنان به ورزشگاه حل شده بود تا بتوان درباره موضوع جدیدی با فیفا رایزنی کرد و از آن حداقل امتیازی ولو کوچک و ناچیز گرفت.
ابراهیم رئیسی، درست مثل حسن روحانی، در شرایطی به رئیس فیفا قول داده که درمورد ورود زنان به ورزشگاه‌ها همکاری کامل را می‌کند که هنوز به شهر‌های بزرگ ایران از جمله تهران و اصفهان اجازه داده نشده تا زنان برای تماشای بازی‌های لیگ به ورزشگاه بروند. از همه بدتر اینکه در تهران بازی‌ها کاملا بدون تماشاگر شده و کسی هم حاضر به پاسخ‌گویی در این زمینه نیست. درست است که گفته می‌شود بازی‌ها در ورزشگاه آزادی به دلیل تعمیر و مرمت سکو‌ها بدون تماشاگر شده، ولی مشخص نیست چرا در بازی سایر تیم‌های تهرانی از جمله پیکان و هوادار که در ورزشگاهی دیگر، در محله‌ای دیگر از تهران هم برگزار می‌شود اجازه حضور تماشاگران داده نمی‌شود. اینجا حسن روحانی پیراهنش را گرفته، ابراهیم رئیسی هم توپی به یادگار برده و فقط مشتی وعده نصیب زنان ایرانی شده که از سرآغازش شش سال گذشته است.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1412379/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مشرق: چرا آقازاده‌های خاص با فیلیمو همکاری تنگاتنگی دارند؟

چرا «کاهش مصرف کالری» در ایران خطرناک است؟

راه‌حل معمای امنیت در خاورمیانه

اپل شارژر را از جعبه آیپد پرو و آیپد ایر هم حذف کرد؛ اما نه در همه کشورها

سپرهسته‌ای؛ افسانه غرب یا نیاز داخلی؟

یک اقتصاددان: تعریف دولت از مردم آنهایی است که می‌توانند جت شخصی بخرند

الگوی چینی ترک برداشت

پانزدهمین نشست کارگروه تغییر اقلیم وزارت نفت برگزار شد

اعلام برنامه‌های شرکت ملی گاز ایران در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت

فرمانده انتظامی کیش: دی‌جی مجوز ندارد؛ نباید فعالیت غیرقانونی انجام شود

انویدیا با همکاری زیرمجموعه آلفابت نسل بعدی ربات‌های صنعتی را متحول خواهد کرد

فرجام دوئل داغ اصولگرایان

شوک دوم به شانا

تولید حدود 277 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در پالایشگاه‌های کشور در سال 1402

پیکسل 8a رونمایی شد؛ رقیب گلکسی A55 با تمرکز بر هوش مصنوعی

مدیر اجرایی OpenAI: هوش مصنوعی امروزی، یک‌سال دیگر به‌طرز مضحکی بد خواهد بود

درخواست مهاجری از سردار رادان : با لباس شخصی به همراه خانواده به خیابان ها بروید و از زنان محجبه درباره "طرح نور"سوال کنید

اسرائیل زیر منگنه پذیرش آتش‌بس

یورش همه‌جانبه ارتش اسرائیل به رفح

OpenAI ابزاری برای شناسایی دیپ‌فیک‌های DALL-E عرضه می‌کند

دیدار وزیر نفت با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

پشیمانی مردی که بعد از قتل همسرش قصد خودسوزی داشت

نینتندو وعده داد؛ سوئیچ 2 قبل از آوریل 2025 معرفی می‌شود

وزیر نفت با وزیر تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی دیدار کرد/ مرتضوی: وزرات نفت بخش قابل توجهی از عقب‌ماندگی اقتصادی کشور را رفع کرد

برنامه‌ی وزیر آموزش و پرورش برای اصلاح اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان

لیست هزینه اجاره‌نشینی در آپارتمان‌های لوکس تهران؛ پاسدارن 140متری، 3 میلیارد و 400 میلیون رهن کامل

علامت تجاری مرموز PuraOS ثبت شد؛ هواوی چه برنامه‌ای در سر دارد؟

قدردانی رئیس ستادکل نیروهای مسلح از مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران

برنامه‌ی وزیر آموزش پرورش برای اصلاح اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان

دستگیری اوباش جنوب تهران

معاون وزیر بهداشت: ماماها، زنان را به زایمان طبیعی تشویق کنند

فروردین خاموش مسکن تهران

گوشی فوق مقاوم 2024 بلک‌ویو دوربین حرارتی دارد

عدم نوسان قیمت موبایل زیر 600 دلار نشانه موفقیت سیاست تثبیت

عملکرد مطلوب صنعت گاز در عملیات برگشت‌پذیری زیرساخت و مدیریت بحران رسانه در حمله تروریستی

نماینده مجلس: با فروش فیلترشکن به مردم یاد دادیم که می‌توانند خلاف کنند

بارش شدید باران در قم و ایلام

بارش باران باعث طغیان رودخانه‌های پاکدشت تهران شد

مشاهده گور ایرانی در پارک ملی توران

وزیر صمت: تنوع نرخ ارز ام‌الفساد است

تاریخ رونمایی سری X100s ویوو و X100 Ultra رسما اعلام شد

نسخه جدید اپ‌های «فاینال کات» و «لاجیک پرو» برای آیپد پرو با تراشه M4 معرفی شد

تردید در سلامت آب‌های معدنی!

مزاحم تلفنی‌های اورژانس به شدت مشغول کارند!

رئیسی «قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها» را ابلاغ کرد

بازدید از کیفیت خانه‌های طرح نهضت ملی مسکن

با خرید 100 خودرو هم مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شوید!

مراسم رونمایی آیپدهای 2024 اپل با آیفون ضبط شده بود!

گوگل نحوه فعال‌کردن احراز هویت دو مرحله‌ای خود را تغییر می‌دهد

روایت «فارن افرز» از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای عربستان