قفل هزار هزار میلیارد تومانی طرحهای عمرانی نیمه تمام باز میشود؟
شنبه 6 آذر 1400 - 09:43:32
|
|
پیام ویژه - مهر /کارشناسان اقتصادی معتقدند یکی از روش های تأمین مالی پروژه های عمرانی نیمه تمام استفاده از ظرفیت صندوق های پروژه در بازار سرمایه است. توسعه زیرساختهای اقتصادی، به عنوان یکی از مهمترین عوامل رشد و توسعه اقتصادی، برای هر کشوری که قصد پیشرفت داشته باشد، اجتناب ناپذیر است. ایران با توجه به ظرفیتهای بیشمار طبیعی و خدادادی، وجود نیروی متخصص و ظرفیتهای مهم شکوفا نشده خود، باید برای پیشرفت، به توسعه زیرساختهای اقتصادی توجه ویژهای داشته باشد. توسعه زیربنایی و عمرانی در دستورکار دولتهای مختلف پس از انقلاب قرار گرفته و در هر دوره سرعت متفاوتی داشته است. با این حال در سالهای گذشته و با توجه به افزایش فشارهای ناشی از جنگ اقتصادی و وجود تکانههای اقتصادی برآمده از مساله تحریم، سرعت تکمیل پروژههای زیرساختی کاهش پیدا کرده و بر تعداد پروژههای نیمه تمام اقتصادی افزوده شده است. برنامه وزارت راه برای استفاده از ظرفیتهای مردمی در تکمیل پروژههای عمرانی نیمه تمام امیر محمود غفاری معاون برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی نیز روز چهارشنبه 3 آذر از برگزاری نشستی با حضور رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی و سید مسعود میرکاظمی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه برای بررسی ردیفهای اعتباری بودجه 1401 در بخشهای راه و شهرسازی و بودجههای عمرانی و استفاده از ظرفیتهای مردمی برای اجرا و تکمیل پروژههای عمرانی نیمه تمام خبر داده بود. رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نیز بارها بر استفاده از هم افزایی بازار سرمایه با برنامههای توسعهای این وزارت خانه تأکید کرده است؛ یکی از اصلی ترین موارد اتصال بخشهای توسعهای زیرساختها با بازار سرمایه، راه اندازی شرکتهای پروژه محور سهامی عام یا صندوقهای پروژه در بستر بازار سرمایه از محل جمع آوری شفاف سرمایههای مردمی است. عضو کمیسیون عمران مجلس: پروژههای نیمه تمام یکی از چالشهای اساسی دولت سیزدهم است چندی پیش صدیف بدری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به خانه ملت اعلام کرده بود: وجود پروژههای نیمه تمام در کشور، یکی از چالشهای اساسی دولت سیزدهم بوده چرا که بودجه عمرانی دولت کفاف هزینههای این موضوع را نمیدهد، لذا باید برای تأمین منابع مالی تکمیل پروژهها چارهای اندیشیده شود. پروژههای عمرانی دارای توجیه اقتصادی و زیر بنایی نظیر حمل و نقل جادهای، ریلی و هوایی باید در اولویت تکمیل قرار بگیرند. کارشناس اقتصاد حمل و نقل: هزار هزار میلیارد تومان پروژههای عمرانی نیمه کار داریم در همین رابطه محمدجواد شاهجویی در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت: طبق برآورد مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، هم اکنون بالغ بر هزار هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژههای زیربنایی نیمه تمام کشور مورد نیاز است. این در حالی است که هم اکنون بودجه عمرانی مصوب سال 1400 به رقمی در حدود 110 هزار میلیارد تومان محدود است. ذکر این نکته ضروری است که با توجه به کسری بودجه در سالهای اخیر، میزان واقعی تخصیص بودجه عمرانی رقمی بیش از 50 درصد نبوده است.
http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/789553/قفل-هزار-هزار-میلیارد-تومانی-طرحهای-عمرانی-نیمه-تمام-باز-میشود؟
|