همه چیز درباره آزادراه غدیر
پنجشنبه 7 اسفند 1399 - 09:28:09
|
|
پیام ویژه - ایسنا /مجری آزاد راه کنار گذر جنوبی تهران (غدیر) اعلام کرد : امروز این آزادراه با حضور رئیس جمهوری، وزیر راه و شهرسازی و دیگر دستاندرکاران افتتاح خواهد شد که میتواند زمان رسیدن را برای رانندگان سواری تا 1.5 ساعت و برای وسایل نقلیه سنگین تا دو ساعت کاهش دهد و عوارض آن برای انواع خودروها از 25 تا 80 هزار تومان است. آزادراه کنار گذر جنوبی تهران یا همان آزادراه غدیر اواخر سال 1393 کلید خورد و قرار بود تا پنج سال اتمام این پروژه طول بکشد که البته به نظر میرسد این وعده محقق شده چرا که عملیات اجرایی این آزادراه به اتمام رسیده و امروز (پنجشنبه هفتم اسفند ماه) تا قبل از ظهر به بهرهبرداری میرسد. این آزادراه از آبیک در آزادراه فعلی کرج- قزوین آغاز شده و با عبور از جنوب استان البرز و تهران پس از 158 کیلومتر به چرمشهر در آزادراه حرم تا حرم در جنوب شرقی تهران میرسد البته اگر تقاطعهای غیر همسطح و دیگر مسیرهای آن را محاسبه کنیم طول این آزادراه به 220 کیلومتر میرسد. محمود ملازینل -مجری آزاد راه کنار گذر جنوبی تهران و مدیرکل دفتر امور مجریان آزاد راه کشور- در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: با افتتاح این آزادراه که امروز با حضور وزیر راهوشهرسازی و رئیس جمهوری افتتاح خواهد شد میتواند طول سفر را برای وسایل نقلیه سبک تا 90 دقیقه و برای وسایل نقلیه سنگین تا 120 دقیقه کاهش دهد و یکی از ایمنترین آزادراههای کشور از نظر اصول جدید ساخت و مهندسی به شمار میرود. وی درباره نرخ عوارض تعیین شده برای این آزادراه کنار گذر جنوبی تهران (غدیر) گفت: بر اساس مصوبه موجود عوارضی برای خودروهای سواری 25000 تومان، وانت 30 هزار تومان، مینی بوس 25000 تومان، اتوبوس 35000 تومان، کامیون دو محور 50 هزار تومان، کامیون سه محور 65 هزار تومان و تریلی 80 هزار تومان تعیین شده است که در ابتدای راهاندازی به صورت دستی و غیر الکترونیک و در ادامه و با نصب تجهیزات به صورت الکترونیک دریافت و پرداخت خواهد شد. ملازینل با اشاره به اینکه در این محور آزادراهی چهار ایستگاه عوارضی وجود دارد، ادامه داد: مردم میتوانند برای استفاده از هر بخش این آزادراه تنها عوارض آن را پرداخت کنند به گونهای برای وارد شدن به این آزادراه از غرب یعنی از جاده قزوین کرج در ایستگاه اول 7000 تومان، در ایستگاه دوم 7000 تومان، در ایستگاه سوم 6000 تومان و درصورتی که بخواهد از عوارضی چهارم عبور کرده و از همه طول 158کیلومتری این آزادراه استفاده کنند 5000 تومان دیگر نیز باید بپردازند که مجموعا به 25000 تومان میرسد. مجری آزاد راه کنار گذر جنوبی تهران و مدیرکل دفتر امور مجریان آزاد راه کشور با اشاره به اینکه در این آزادراه از یک تونل برای عبور از اتوبان کرج-قزوین استفاده شده است، گفت: آزادراه غدیر دارای 49 دستگاه پل در نقاط تبادلی مانند آزادراه کرج-قزوین، جاده قدیم کرج، ماهدشت-اشتهارد، اتوبان تهران-ساوه، جاده قدیم قم، اتوبان تهران-قم، قم-گرمسار است. همچنین در 12 تقاطع که از روی مسیرهای مختلف عبور میکند پل احداث شده و پنج پل رودخانهای نیز داریم که البته این تعداد به 49 مورد نمیرسد اما در یک منطقه ممکن است پنج پل احداث شده باشد. وی با بیان اینکه این آزادراه در طول مسیر از و به محورهای مذکور نقطه دسترسی (ورودی و خروجی) دارد، اظهار کرد: برای احداث و بهرهبرداری از آزادراه کنار گذر جنوبی تهران (غدیر) بالغ بر 3400 میلیارد تومان هزینه شده و سرمایهگذاری صورت گرفته است که اگر بخواهیم آن را بر اساس ارزش روز محاسبه کنیم به 7000 میلیارد تومان میرسد. از این میزان 30 درصد از سوی دولت پرداخت شده و 70 درصد نیز قرارگاه خاتم الانبیاء سرمایهگذاری کرده است.
http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/588364/همه-چیز-درباره-آزادراه-غدیر
|