پیام ویژه
وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران به 153 میلیارد دلار رسید
شنبه 8 ارديبهشت 1403 - 14:21:22
پیام ویژه - صدا و سیما /وزیر صنعت، معدن و تجارت مهم‌ترین هدف برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو را توسعه روابط تجاری با کشور‌ها عنوان کرد و گفت: حجم تجارت خارجی ایران شامل صادرات غیرنفتی، صادرات نفت و واردات بالغ بر 153 میلیارد دلار بوده است.
عباس علی‌آبادی، در افتتاحیه ششمین نمایشگاه ایران اکسپو، با بیان اینکه اکنون ایران با وجود تحریم‌ها یکی از قطب‌های اقتصاد و صنعت منطقه است، اظهار داشت: بالغ بر 153 میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشور شامل صادرات غیرنفتی، نفتی و واردات است که از این رقم نزدیک به 50 میلیارد دلار مربوط به صادرات غیرنفتی است.
وی افزود: کشور‌های همسایه افریقایی، کشور‌های اسلامی و دوست در اولویت توسعه روابط و همکاری اقتصاد با جمهوری اسلامی ایران هستم ضمن اینکه عضو ناظر تجارت جهانی هستیم و با حضور در پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تعامل سازنده‌ای با این پیمان‌های این کشور‌ها داریم.
علی‌آبادی بیان داشت: در سازمان همکاری اکو با 9 کشور همسایه و منطقه همکاری داریم و موافقتنامه تجاری در حال پیگیری است با هشت کشور اسلامی در حال توسعه، موافقتنامه تجارت ترجیحی امضا کرده و در حال اجرا هستیم. همچنین در سازمان همکاری اسلامی با کشور‌های عضو موافقتنامه تجارت ترجیحی داشته و همکاری‌های تجاری را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنیم.
وی خاطرنشان کرد: با کشور‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا، موافقتنامه تجارت آزاد و با تعدادی دیگر از کشور‌ها موافقتنامه تجارت ترجیهی به امضا رسیده و با برخی دیگر از کشور‌ها در حال مذاکره هستیم، ما آماده عامل هستیم و دست همکاری اقتصادی با کشور‌ها و ملت‌های جهان را می‌فشاریم.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/1478774/وزیر-صمت--حجم-تجارت-خارجی-ایران-به-153-میلیارد-دلار-رسید
بستن   چاپ