پیام ویژه

آخرين مطالب

معرفی مشهورترین سوغات اهواز که باید بشناسید فرهنگی و اجتماعی

معرفی مشهورترین سوغات اهواز که باید بشناسید
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - سوغاتی هر شهر شناسنامه و نشانی است که آن شهر را از دیگر شهرها جدا کرده و سبب هویت بخشی به آن می‌شود. در واقع افراد در بسیاری از مواقع، شهر را با سوغاتی مخصوص آن می‌شناسند‌ و به یاد می‌آورند. با توجه به همین اهمیت سوغات است که هر شهری در ایران سوغاتی مخصوص به خود را دارد و با آن شناخته می‌شود. سوغاتی هر شهر قالبا نشأت گرفته از فرهنگ، گذشته و موقعیت جغرافیایی آن شهر است که می‌تواند وسیله، لباس و یا حتی خوراکی باشد. شهر اهواز هم از این قائده کلی مستثنی نیست و سوغاتی آن حاکی از موقعیت جغرافیایی این شهر است. اهواز، این شهر تاریخی و دوست داشتنی، با مردمانی از جنس صمیمیت، می‌تواند مقصد زیبایی برای سفر شما باشد و خاطرات خوب و ماندگاری را برایتان رقم بزند.

سوغاتی هر شهر شناسنامه و نشانی است که آن شهر را از دیگر شهرها جدا کرده و سبب هویت بخشی به آن می‌شود. در واقع افراد در بسیاری از مواقع، شهر را با سوغاتی مخصوص آن می‌شناسند‌ و به یاد می‌آورند. با توجه به همین اهمیت سوغات است که هر شهری در ایران سوغاتی مخصوص به خود را دارد و با آن شناخته می‌شود. سوغاتی هر شهر قالبا نشأت گرفته از فرهنگ، گذشته و موقعیت جغرافیایی آن شهر است که می‌تواند وسیله، لباس و یا حتی خوراکی باشد. شهر اهواز هم از این قائده کلی مستثنی نیست و سوغاتی آن حاکی از موقعیت جغرافیایی این شهر است. در ادامه این مقاله به توضیح در رابطه با سوغاتی‌های این شهر صحبت خواهیم کرد.
اهواز
شهر اهواز از جمله شهرهای گرم و شرجی است. گرمای آن در فصل تابستان بیشتر هم می‌شود؛ در نتیجه زمستان فصل مناسبی برای سفر به این شهر تاریخی و دارای تمدن کهن ایرانی است. اهواز از جمله شهرهایی است که آثار تاریخی و باستانی بسیاری را در خود جای داده که ریشه در تمدن و فرهنگ گذشته این شهر دارد. بناهای تاریخی که هرکدام در بخشی از این شهر زیبا خودنمایی می‌کنند و شکوه و ابهت ایرانی را متذکر می‌شوند. مردم اهواز هم مانند دیگر مردم مناطق گرمسیر، خونگرم و مهربان هستند و خود خواهید دید که چه برخورد خوب و صمیمانه‌ای دارند. با این مقدمه نسبتا کوتاه باید بگویم که اگر قصد سفر دارید، برای تهیه بلیط قطار تهران اهواز رفت و برگشت از خدمات قطارهای فدک استفاده کنید. و سفری دل انگیز را تجربه کنید.
سوغات اهواز
شهر اهواز درست مانند دیگر شهرها سوغاتی مخصوص به خود را دارد که بی‌ربط با موقعیت جغرافیایی این شهر نیست. اهواز همانطور که گفته شد، جزء شهرهای گرم و شرجی است. در این هوا بیشتر درختان خرما هستند که می‌توانند آن‌گونه که باید رشد کنند. به همین سبب خرما به یکی از سوغاتی‌های این شهر تبدیل شده و مسافرانی که به این شهر می‌آیند، انواع خرما برای سوغات خرید می‌کنند. این خرماها با خرمایی که همیشه می‌خوردید تفاوت بسیاری دارد و نمی‌توان آن‌ها را یکی دانست. خرمایی که معمولا در مغازه‌های شهرهای شمالی و مرکزی ایران دیده می‌شود، خرمای بسته بندی شده مضافتی است. اما انواعی از آن وجود دارد که ممکن است عده‌ای تا به حال نمی‌دانسته یا از آن نخورده باشند. این انواع به شرح زیر است.
خضراوی
این خرما از جمله خرماهای شیرینی است که طعمی خوشمزه دارد و رنگی نارنجی که با گذر زمان کاملا به قهوه‌ای تمایل پیدا می‌کند که در آخر قهوه‌ای روشن به دست می‌آید.
استعمران
این خرما از جمله خرماهایی است که طعم بسیار شیرینی دارد. باور بسیاری بر این است که خرماهای شیرین طیف روشنی از قهوه‌ای را شامل می‌شوند، اما این خرما به قدری قهوه‌ای تیره است که به رنگ سیاه و کمی قرمز تمایل پیدا کرده. بیشتر برای ورزشکاران مناسب است، زیرا کالری آن می‌تواند انرژی مورد نیاز آن‌ها را تامین کند.
زاهدی
خرمای زاهدی در دسته خرماهای خشک و نیمه خشک قرار می‌گیرد که شیرینی آن به نسبت دیگر انواع کم‌تر است. رنگ آن قهوه‌ای روشن بوده که داخل گوشته آن به رنگ زرد می‌نمایاند.
پیارم
این خرما هم از جمله خرماهای نیمه خشک است که دیر به بار می‌آید. با توجه به اینکه این خرما برای دیابت بسیار مناسب است، قیمت بالاتری نسبت به دیگر انواع داشته و گرانترین خرمای ایران است.
کبکاب
خرمای کبکاب با وجود اینکه شیره زیادی دارد، در دسته خرماهای نیمه خشک قرار گرفته است.
گنتار
این خرما رنگی قهوه‌ای دارد و می‌توان برای مدت زیادی آن را نگهداری کرد. شکل خرمای گنتار بیضی شکل است که هسته کوچکی دارد و از جمله خرماهای نیمه خشک به حساب می‌آید.
شکری
خرمای شکری، خرمایی شیرین است و خاصیت درمانی دارد. این خرما حاوی مواد مغذی بوده و در پایین آوردن سطح کلسترول خون نقش دارد، می‌تواند خستگی را برطرف کرده و نیز می‌تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کند.
برهی
خرمای برهی بسیار کوچک است و طعمی شیرین دارد. ماندگاری این خرما بسیار بالا است.
این خرماها خود عامل و زمینه خوراکی‌های دیگر هستند. به عبارتی دیگر می‌توان گفت، برای درست کردن دسته‌ای از خورا‌کی‌ها، به خرماهایی در انواع مختلف نیاز است. در نهایت همه این خوراکی‌‌ها هم در دسته سوغات اهواز قرار می‌گیرند و یا به عنوان بخشی از فرهنگ این شهر شناخته می‌شوند. از جمله این خوراکی‌ها می‌توان به مواردی چون قهوه خرما، رنکینگ، شیره خرما، حلواشکری، کلیچه و برخی انواع دیگر که همگی در ساخت خود به خرما نیاز دارند اشاره کرد.

پیام ویژه

دیگر انواع سوغات اهواز شامل مواردی چون:
• مرکبات
سوغاتی‌های این شهر تنها به خرما و خوراکی‌های ساخته شده از آن محدود نمی‌شود. بلکه برخی از این سوغاتی‌ها مانند مرکبات، محصول چیزی به غیر از خرما هستند. مرکباتی که در اهواز رشد می‌کنند به سبب نوع آب و هوای این شهر، از دیگر انواع میوه‌ها بیشتر است. وجود مرکبات در شهرهای گرمسیر و جنوبی بسیار زیاد و معمول است.
• ماهی
ماهی از دیگر سوغاتی است که در اهواز به وفور وجود دارد. ماهی‌های این شهر در انواع مختلف بوده و محبوبیت بسیاری در میان افراد دارد. این ماهی‌ها طعم و مزه‌ای فوق‌العاده دارند که افراد سعی می‌کنند در سفر به اهواز، از این ماهی‌ها سوغات ببرند.

پیام ویژه

• ادویه
شهرهای جنوبی به داشتن ادویه‌هایی مرغوب شهرت دارند و کسی نیست که این مسئله را نداند. علت کیفیت بالای ادویه‌های جنوب، محبوبیت آن در میان مردم این شهرها است. آن‌ها به سبب علاقه‌ای که به ادویه‌ها دارند، به خوبی درستشان می‌کنند. این چاشنی‌های دوست‌داشتنی در انواع مختلف، شهرت و محبوبیت بسیاری پیدا کرده‌اند.

پیام ویژه

• صنایع دستی
از بحث خوردنی‌های سوغات اهواز که بگذریم، به مواردی چون صنایع دستی می‌رسیم. این صنایع طیف گسترده‌‌ای از محصولات را در بر دارند که معمولا برای هر شهری تعریف می‌شوند. صنایع دستی سوغاتی خوب و ماندگاری است که می‌توانید از شهر اهواز به یادگار ببرید. این سوغاتی‌ها شامل، گلیم‌ بافی، قلم زنی، خراطی، عبا بافی و مواردی دیگر است که به فرهنگ اهواز ارتباط پیدا می‌کند.

پیام ویژه

اهواز، این شهر تاریخی و دوست داشتنی، با مردمانی از جنس صمیمیت، می‌تواند مقصد زیبایی برای سفر شما باشد و خاطرات خوب و ماندگاری را برایتان رقم بزند.
منبع
*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیعاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/834424/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ویدیوی کاظم صدیقی درباره استغفار که پربیننده شد

گوگل حالا دارایی والت‌های بیت‌کوین را هم نمایش می‌دهد

بازی‌های رایگان بعدی فروشگاه اپیک گیمز مشخص شدند

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

این گوشی ارزان و ارزشمند مخصوص پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها است

پوکو F6 با اسنپدراگون 8 اس نسل 3 در راه است؛ قدرت پرچمدار با قیمتی ارزان‌تر

وزیر ارتباطات: به‌هیچ‌عنوان وعده سرعت اینترنت 100 برابری ندادیم

توضیحات وزیر ارتباطات درباره لایحه امنیت کاربران

افزایش 10 درصدی تولید تجمعی آریاساسول در 1402

سکوتِ خبرساز محمود احمدی نژاد/ او منتظر انتخابات 1404 است؟

آیفون 12 با iOS 17.4 به قابلیتی مدرن و کاربردی مجهز شد

این ویدیو با هوش مصنوعی OpenAI Sora ساخته شده است

یک تروریست بلندپایه داعش در مرز عراق و سوریه کشته شد

جنایت جدید صهیونیست‌ها؛ بیش از 200 آواره فلسطینی در بیمارستان شفا اعدام شدند

تالاب زیبای ایران پس از 3 سال دوباره زنده شد

اولین تصاویر از گوشی Redmi Note 13 Turbo را اینجا ببینید؛ طراحی آشنای قاتل پرچمداران

تغییرات بازار طلا از ابتدای سال تاکنون

مقام سابق دولتی: کاظم صدیقی از من خواست ملک بهزیستی را به هم مدرسه او ملحق کنیم!

احمدی‌نژاد منتظر انتخابات 1404 است؟

درگیری خونین در قبرستان یاسوج؛ 2 نفر کشته شدند

سود تقلب در بازار پوشاک

بازدهی هفتگی دلار چقدر شد؟

شیائومی ساعت هوشمند جدیدی برای کودکان عرضه کرد

پس‌لرزه‌های جنگ در دو گوشه جهان

پزشکان متخصص در تعطیلات نوروزی حضور دارند؟

تولیدکنندگان محتوا در تیک‌تاک چقدر درآمد دارند؟

سخاوت آسمان، «آق گل» را زنده کرد

3 برنامه صنعت برق برای کاهش ناترازی

بررسی معطلی 10 ساله برخی توافقات کلان در حوزه‌های نفتی و حمل و نقل

اگر بازی پاندای کونگ فو کار جهان باز برای پلتفرم‌های نسل بعدی ساخته شود

انتقاد امام جمعه شیراز: اگر نمی‌توانید مدیریت کنید، به سبک خودم مدیریت کنم/ ویدئو

پیشنهاد یک استاد دانشگاه درباره حواشی ماجرای صدیقی و پسران: فهرست اموال 100 روحانی مشهور و آقازاده ها منتشر شود

پوتین در کمین ناتو

آمار ساخت و ساز در کف تاریخی خود قرار گرفت

جز آرزوی مرگ یکدیگر را در سر نمی‌پروریم

برج میلاد، 13 فروردین تعطیل است

با پول کوئیک امکان خرید کدام خودروها در سال 1390 وجود داشت؟

اگزینوس 1480 رسماً رونمایی شد؛ پردازنده گلکسی A55 با گرافیک پرسرعت

وزیر ارتباطات: در سال 1403 رویدادهای فضایی متعددی خواهیم داشت

برنامه/ یادگیری لغات مفید و پرکاربرد انگلیسی

اگه گوشیمون خیس شد، چی‌کار کنیم؟  ‌

زهرا شجاعی، زنی که «زنان» و «بانوان»‌ را جانشین «خواهران» کرد

کدام استان‌ ها بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند؟

سامسونگ جزئیات بیشتری درباره باتری گوشی‌هایش ارائه می‌دهد

یوزپلنگ‌های شناسنامه‌دار توران کمتر از 20 قلاده هستند

چرا بایدن عجله چندانی برای واکنش به کله‌شقی‌های نتانیاهو ندارد؟

آرژانتین فقیرتر شد

رندرهای جدید سری پیکسل 9 گوگل افشا شد

برگزاری محفل انس با قرآن ویژه دهه سوم ماه مبارک رمضان در کیش

قاتل فراری به دام افتاد