پیام ویژه

آخرين مطالب

طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، از شناورسازی سهمیه آرد تا برخورد با متخلفان اقتصادي

طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، از شناورسازی سهمیه آرد تا برخورد با متخلفان
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - ایرنا / حدود یک سال از آغاز اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان می‌گذرد و به گفته فعالان صنفی و کارشناسان در کنار نقاط قوت مسائلی نیز درباره اجرای این طرح وجود دارد که لازم است با بررسی آنها، زمینه لازم برای تحقق کامل اهداف طرح مذکور ایجاد شود.
پس از گذشت حدود یک سال از اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان و تجهیز نانوایی ها به کارتخوان هوشمند در کشور برخی مشکلات آن شناسایی و تصمیم هایی بمنظور اصلاح آن صورت گرفت که به گفته کارشناسان برخی از مشکلات، ناشی از کم اطلاعی درباره جزییات این طرح بوده است.
پیش از اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، شکاف قیمتی آرد دولتی و آزاد زمینه‌ساز قاچاق آرد دولتی شده بود و می رفت که این موضوع به یک معضل اقتصادی برای کشور تبدیل شود ولی با تدبیر دولت سیزدهم امروز شاهد آن هستیم که این چالش به میزان زیادی مرتفع شده است.
دولت سیزدهم مبتکر طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان است
به گفته مشاور وزیر اقتصاد، دولت سیزدهم مبتکر طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان است و با اجرای این طرح دولت توانست بدون اجرای آزادسازی قیمت و سهمیه‌بندی نان، میزان عرضه خارج از شبکه نان یارانه‌ای را به حداقل برساند.
محمد جلال در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ادامه داد: اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان باعث شد تا سهمیه و دسترسی به آرد دولتی نانوایانی که دارای رفتار متعهدانه‌ در قبال عرضه نان به مردم بودند بیشتر شود و سهمیه آن‌ها در چرخه افزایشی قرار بگیرد و اگر نانوایانی وجود داشته باشند که بنای تحویل آرد یارانه ای به مردم را ندارند از چرخه تولید خارج شوند.
وی تصریح کرد: اجرای طرح هوشمندسازی آرد و نان موجب افزایش قیمت آرد خارج از شبکه شد که می‌تواند در کاهش قاچاق آرد موثر باشد و از هدررفت منابع دولت در توزیع آرد و نان جلوگیری کند.
وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان سبب شکسته شدن برخی نرخ های غیرواقعی شد بطوریکه برخی از این نرخ ها هم اکنون در مسیر نزولی شدن قرار دارد.
مشاور وزیر اقتصاد اظهار داشت: دولت در یک سال گذشته با اجرای طرح هوشمندسازی آرد و نان و تجهیز نانوایی ها به کارتخوان سه هدف را پیگیری کرد، مورد اول کاهش ‌عرضه خارج از شبکه آرد و نان و شکسته شدن برخی نرخ‌های غیرواقعی بود، هدف دوم ترمیم اقتصاد نانوایان و هدف سوم ارتقای کیفیت نان است که در برنامه‌های امسال پیگیری می‌شود.
اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان و تجهیز نانوایی ها به دستگاه کارتخوان نظرهای مختلفی را به همراه داشته است که رصد میدانی خبرنگار ایرنا حاکی است که برخی شهروندان اصفهانی به مسائلی مانند تعداد نان و صف‌های طولانی ایجاد شده در جلوی نانوایی اشاره می کنند و گلایه‌مند هستند.
مشاور وزیر اقتصاد در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره بروز این مشکلات در نانوایی ها گفت: در زمان حاضر برای خرید نان توسط مردم هیچ محدودیتی وجود ندارد و باید توجه داشت خریدهایی که حجم بالا دارند خرید عمومی مردم نیست.
جلال ادامه داد: برای خریدهایی که بمنظور مصارف خاص شکل می‌گیرد، مسیرهایی در طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان تعبیه شده است، بعنوان نمونه تحت عنوان "خرید کسب‌وکارها و نهادها" مجوزهایی به نانوایان اعطا شده که برخی نانوایان از وجود این روش ها اطلاعی ندارند.
وی با یادآوری اهمیت اطلاع رسانی در این زمینه گفت: سهمیه‌ آرد نانوایان با تسامح و اغماض در نظر گرفته شده است تا مشکلات احتمالی در فرآیند تولید جبران شود.
وی خاطرنشان کرد: وقتی سیاستی در کشور انجام می شود تا زمان جاری‌سازی چند ماه لازم است تا افراد با این سیاست و فرآیند آشنا شوند، دولت نیز در این طرح به صورت تدریجی اقدام کرده و می‌کند تا حقی ضایع نشود.
از طرفی رصد میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد برخی نانوایان به کاهش سهمیه ها و زمان اندک ماندن آرد در نانوایی‌ها اشاره کرده و آن را عاملی برای آنکه نان کامل به دست مردم نرسد، تلقی می‌کنند.
مشاور وزیر اقتصاد در پاسخ به خبرنگار ایرنا در این زمینه گفت: ادعایی مبنی بر کاهش سهمیه آرد 25 درصد نانوایی‌ها مطرح می‌شود ولی کاهش در همه نانوایی ها صورت نگرفته و آرد معادل نانی که به مردم تحویل داده شده، بیانگر رقم اعلام شده است.
جلال ادامه داد: پیش از اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان و تجهیز نانوایی ها به کارتخوان هوشمند، بخشی از آرد کشور در قالب تراکنش‌های فروش نان به مردم، عرضه نمی‌شد ولی امروز 75 درصد نانوایان بدون تغییر سهمیه و یا حتی با افزایش سهمیه مواجه شده اند.
مشاور وزیر اقتصاد در این پیوند گفت: استان‌ها در موضوع نرخ‌دهی، تصمیم اولیه را می‌گیرند، هماهنگی ها در این زمینه انجام می‌شود و سپس از طرف دولت قیمت ها اعمال می‌شود، بنابراین کارگروه آرد و نان استان‌ها مرجع تصمیم‌گیری در این زمینه هستند.
جلال ادامه داد: البته تاکید دولت بر افزایش نرخ نان نیست ولی ممکن است در برخی نان‌های خاص بخشی از عقب‌ماندگی‌های‌ نرخی به شکل متناسب‌سازی نرخ نان رقم بخورد ولی دولت به دنبال استفاده از الگوهای غیرقیمتی است، یعنی عقب‌ماندگی‌های نرخی نان از محل کمک‌هزینه‌ها و سایر ایده‌ها برای نانوایان جبران شود.
وی خاطرنشان کرد: از محل کمک هزینه‌هایی که هم‌اینک نیز به نانوایان سراسر کشور پرداخت می‌شود و ایده‌های مکملی که در حوزه اقتصاد نانوایان وجود دارد و می‌تواند به تصویب کارگروه آرد و نان اُستان‌ها برسد، می‌توان به اقتصاد نانوایان کمک کرد تا نانوایی به یک شغل اقتصادی قابل دفاع تبدیل شود.
وی با بیان اینکه تامین اقتصاد نانوایان مهم است، گفت: رییس جمهور نیز بر این امر که اقتصاد نانوایان باید قابل دفاع باشد و به هیچ عنوان نباید مُتضرر شوند، تاکید دارد ولی ارتقای اقتصاد نانوایان بطور الزامی به معنی گران شدن نان نیست و دولت هم تاکیدی بر افزایش نرخ نان ندارد.
از سوی دیگر، رصد میدانی خبرنگار ایرنا در اصفهان نشان می دهد برخی از مردم به وجود نرخ‌های متفاوت عرضه نان حتی در یک نانوایی انتقاد دارند.
مشاور وزیر اقتصاد در این زمینه گفت: بخش نظارتی بطور کامل در اختیار استان است و هرچند نظر دولت و رییس جمهور بر آن است که اقتصاد نانوا باید قابل دفاع باشد ولی در طرف مقابل برخورد با متخلفان نیز بسیار قاطع خواهد بود.
جلال افزود: در شورای آرد و نان استان اصفهان تصمیم هایی گرفته شد که موجب ترمیم خلاء درآمدی نانوایان اصفهانی می شود ولی ضرورت دارد برخود با متخلفان بطور جدی پیگیری شود.
وی خاطرنشان کرد: برنامه‌ای برای شناسایی متخلفان توسط مردم طراحی شده است که بر روی دستگاه های کارتخوان هوشمند مستقر در نانوایی نصب می شود.
وی اظهار داشت: ساز و کار شناسایی برخی از تخلف ها تنها بر عهده مردم است و با برنامه‌ طراحی شده که تا پایان خرداد ارایه می شود مردم می توانند در صورت تمایل تجربه های منفی و مثبت خود از نانوایی که از آن نان خریداری کرده اند را در دستگاه های کارتخوان هوشمند مستقر در نانوایی‌ها ثبت کنند.
روزانه 11 تا 12 میلیون تراکنش خرید نان در کشور انجام می شود
مشاور وزیر اقتصاد با بیان اینکه روزانه 11 تا 12 میلیون تراکنش خرید نان در کشور انجام می‌شود که حدود 10 درصد کل تراکنش های کشور است، گفت: این تراکنش‌ها اطلاعات زیادی در اختیار تصمیم‌گیران قرار می دهد و می توان از این بستر برای ارتقای کیفیت نان و گزارش تخلف های احتمالی استفاده کرد.
وی یادآور شد: سازوکار شناسایی موارد تخلف نانوایان می‌تواند با سامانه موجود بر عهده مردم گذاشته شود و در این سامانه تجربه های مردم در خرید نان مانند گرانفروشی، کم‌فروشی، ثبت تراکنش غیرواقعی و یا حتی تجربه های مثبت آن‌ها در زمینه عرضه نان با کیفیت، برخورد مناسب نانوایان و رعایت بهداشت از طریق این سیستم قابل دریافت و برنامه‌ریزی است.
وی خاطرنشان کرد: بدنبال استفاده از نظرهای مردم در تخصیص کمک هزینه‌هایی که هم‌اینک نیز به نانوایان سراسر کشور پرداخت می‌شود، هستیم و استفاده از سازوکار شناسایی موارد تخلف نانوایان می تواند در تعیین سهمیه آرد نیز راهگشا باشد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1369400/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تردز حالا 150 میلیون کاربر ماهانه دارد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تصادف زنجیره‌ای عجیب در ارومیه

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها

آبگرفتگی خیابان‌های شهر کرمان پس از بارش شدید باران

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

لاجوردی: مماشات کنیم مقابله با بی حجابی سخت‌تر می‌شود

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

مایکروسافت حجم آپدیت‌های ماهانه ویندوز 10 را به‌شدت کاهش داد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

تقاضا برای هدست ویژن پرو اپل رو به کاهش است

همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

ارز حج 1403 تامین شد

قیمت HDD سیگیت و وسترن دیجیتال افزایش یافت

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

جو بایدن لایحه «فیلترینگ یا فروش تیک تاک» را امضا کرد؛ مدیرعامل پلتفرم چینی: جایی نمی‌رویم

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

بارندگی‌های سیل آسا در زیرکوه خراسان جنوبی؛ داوطلبان کنکور نتوانستند در جلسه امتحان حاضر شوند

تعرض به زنان به بهانه شرکت در مراسم ترحیم

بازداشت 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

حمله سریالی به جنگلبانان!

هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه های اول کنکور از ایران

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

ماسه‌خواری؛ پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

بازگشایی گردنۀ برف‌گیر تته پس از 5 ماه

10 امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی

آموزش و پرورش: 16 طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجراست

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

قتل تکان‌دهنده مادر و پسر با آتش‌سوزی عمدی مرد نقاش

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی با قوت ادامه می‌یابد

مشعل‌های گازی مجتمع‌های پتروشیمی جمع‌آوری می‌شوند

ضرورت روزآمدسازی دانش و اطلاعات مدیران مناطق نفت‌خیز جنوب