پیام ویژه
آمریکا خواستار انتشار جزئیات برنامه هسته ای ایران شد
سه شنبه 19 شهريور 1398 - 20:17:42
اخبار ویژه - نمایندگی آمریکا در سازمان انرژی اتمی با صدور بیانیه‌ای ایران را به پنهان کاری هسته‌ای متهم کرد و خواستار انتشار جزئیات بیشتری از برنامه هسته‌ای ایران در آژانس شد .
به گزارش گروه سیاسی رخ، «هیأت نمایندگی آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی»، با صدور بیانیه‌ای، ایران را به پنهانکاری هسته‌ای متهم کرد.
در این بیانیه از دیدبان هسته‌ای سازمان ملل متحد خواسته شده تا جزئیات بیشتری در مورد برنامه هسته‌ای ایران منتشر شود.
در این بیانیه آمده است: «ایران باید فورا حداکثر همکاری کامل را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام دهد. با نگرانی شدید، گزارش فصلی اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را یادآور می‌شویم، خصوصا اشاره آن به این موضوع که احتمال دارد مسائل تازه‌ای… احتمالا در زمینه مواد یا فعالیت‌های اعلام‌نشده، به وجود آمده باشد. به نظر نمی‌رسد که ایران در حال همکاری کامل با آژانس باشد.»
هیأت نمایندگی آمریکا در بیانیه خود مدعی شده است که: این تحول تازه بسیار مهمی است، با این حال سابقه نامناسب ایران موجب شده تا این مسئله چندان هم غافلگیرکننده نباشد… از سال 2015، این اولین بار است که آژانس چنین مواردی را به شورای حکام گزارش می‌دهد. عدم رفع نگرانی‌های آژانس از سوی ایران، موضوعی کاملا غیرقابل قبول است و باید برای تمام کسانی که از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نظام پادمان‌های راستی‌آزمایی آن حمایت می‌کنند، مایه نگرانی عمیق باشد.
در بیانیه آمریکا به دبیرخانه آژانس توصیه شده که هرچه زودتر جزئیات بیشتری به شورای حکام گزارش دهد، چون شورای حکام به جزئیات بیشتری در مورد نگرانی‌های آژانس نیاز دارد.
آمریکا در بیانیه خود ادعا کرده است: باید فورا به هرگونه تأخیر، ممانعت یا فریب توسط ایران که فعالیت‌های راستی‌آزمایی ضروری آژانس را مختل کند، پرداخته شود. شورای حکام باید هرگونه موضوع تازه‌ای در مورد پادمان‌ها را مورد بررسی قرار دهد. ضروری است که مدیر کل موقت فورا همکاری ناکافی ایران با راستی‌آزمایی و پایش آژانس را به شورای حکام گزارش دهد.
هیأت نمایندگی آمریکا همچنین در انتهای ادعاهای بی اساس خود، ایران را به پنهان کاری متهم کرده و گفته است: در سایه اطلاعات تازه‌ای که به شورای حکام گزارش شده، باید مسئولیت بنیادین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دنبال کردن هرگونه نگرانی جدید در مورد مواد هسته‌ای اعلام‌نشده یا فعالیت‌های مرتبط با پادمان را یادآور شویم.
ادعاهای ضدایرانی هیات آمریکایی کمتر از یک روز پس از آن اعلام می‌شود که «کورنل فروتا» مدیر کل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست خبری با خبرنگاران به دیدار با مقام‌های ارشد ایرانی اشاره کرد و در این مورد گفت که بحث‌های بسیار بامحتوا و مفیدی در ایران داشته است.
مدیر کل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین با قدردانی از علی‌اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهور و همچنین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و دیگر مقام‌های ارشد سازمان انرژی اتمی به دلیل بحث‌های پرمحتوایی افزوده بود که این نشانگر آن است که رابطه‌ای که میان آژانس و ایران وجود دارد، رابطه‌ای است که ما در آن می‌توانیم تمام موضوعات را مطرح کنیم.
فروتا همچنین تاکید کرده است که آژانس در حال حاضر «مستحکم‌ترین ساز و کار راستی‌آزمایی» را در ایران دارد و در ادامه در پاسخ به فضاسازی برخی رسانه‌های غربی اعلام کرد که نمی‌تواند جزئیات همکاری‌های پادمانی با کشورها را عنوان کند و صرفا می‌تواند بار دیگر تأکید کند که روند راستی‌آزمایی آژانس بر عدم وجود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده در ایران، همچنان ادامه دارد.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/257909/آمریکا-خواستار-انتشار-جزئیات-برنامه-هسته-ای-ایران-شد
بستن   چاپ