پیام ویژه
گزارش سازمان ملل از آزمایش های اتمی کره شمالی
شنبه 16 شهريور 1398 - 10:19:40
اخبار ویژه - در پی یک سری پرتاب‌های آزمایشی اخیر پیونگ‌یانگ که ترامپ آن‌ها را بی‌اهمیت دانسته است، سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد کره‌شمالی در حال پیشبرد برنامه تسلیحات هسته‌ای خود و دور زدن تحریم‌هاست.
به گزارش گروه اخبار سیاسی “ پایگاه خبری ” رخ، به نقل از خبرگزاری فرانسه، کره‌شمالی توقف انفجارهای هسته‌ای و پرتاب‌ موشک‌های دوربرد را اعلام کرده است و سال گذشته تاکید داشت سایت آزمایش بمب پونگی-ری منهدم خواهد شد چون دیگر به آن نیازی نیست. اما گزارش هیات کارشناسان سازمان ملل متحد که پنج‌شنبه منتشر شد، نشان می‌دهد به‌رغم این تحرکات، توسعه کلاهک‌های هسته‌ای پیونگ‌یانگ متوقف نشده است.
در این گزارش آمده است: برنامه هسته‌ای جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره‌شمالی) همچنان فعال است؛ علی‌رغم فقدان آزمایش هسته‌ای و بسته شدن سایت پونگی-ری.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا چندین ماه روی دیپلماسی شخصی با کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی زمان گذاشت و تاکنون تلاش‌هایش برای متقاعد کردن او برای کنار گذاشتن زرادخانه‌ هسته‌ای ناکام مانده است. مذاکرات میان این دو کشور از زمان برگزاری دومین نشست آن‌ها در هانوی که فوریه برگزار شد و بدون نتیجه هم پایان یافت، به بن‌بست رسیده است.
یکی از نکات کلیدی گفت‌وگوها در پایتخت ویتنام، آینده تاسیسات هسته‌ای یونگبیون بود که از دیرباز در کانون برنامه اتمی کره‌شمالی قرار داشته اما فعالیت آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
در گزارش سازمان ملل همچنین تاکید شد: یک کشور عضو سازمان ملل عنوان داشت که تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم یونگبیون بین اوایل فوریه و اوایل اوت همچنان فعالیت داشته است. در آن بازه زمانی هیچ نشانه‌ای مبنی بر فعالیت رآکتور اصلی یانگبیون دیده نشده اما ساخت رآکتور آب سبک همچنان ادامه دارد و گاهی فعالیت در آزمایشگاه رادیوشیمیایی دیده شده است.
ترامپ اغلب به غیاب آزمایش‌های هسته‌ای کره‌شمالی و موشک‌های دوربرد آن از اواخر 2017 به عنوان یک دستاورد دیپلماتیک اشاره می‌کند. اما کره‌شمالی چندین موشک کوتاه‌برد در هفته‌های اخیر شلیک کرده است که رئیس‌جمهوری آمریکا آن‌ها را “استاندارد” توصیف کرده و گفته است مشکلی با آن‌ها ندارد!

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/257029/گزارش-سازمان-ملل-از-آزمایش-های-اتمی-کره-شمالی
بستن   چاپ