پیام ویژه
آیا حمله حزب‌الله همان وعده سید حسن نصرالله بود؟
دوشنبه 11 شهریور 1398 - 2:17:48 PM
اخبار ویژه - نتانیاهو که دستور حمله پهپادی به جنوب لبنان را صادر کرد، تاکنون پیروز این رویارویی محدود با حزب الله نبوده و نتوانسته است فرصت موفقیت خود را در انتخابات آتی اسرائیل تقویت کند؛ زیرا حزب‌الله بارها قدرت بازدارندگی خود را به رخ دشمن کشیده است.
به گزارش مشرق، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» نوشت: حزب‌الله لبنان، شامگاه یکشنبه طی بیانیه‌ای رسمی از حمله به یک خودروی نظامی اسرائیل نزدیک مرزهای لبنان با استفاده از سه موشک ضد تانک خبر داد که به کشته و زخمی شدن تمامی سرنشینان آن منجر شد. با این حال، فرماندهی ارتش اسرائیل با اذعان به وقوع این حمله، مدعی شد که این حادثه هیچ کشته یا زخمی برجای نگذاشته است و ارتش( اشغالگر) نیز در مقابل 100 راکت به سمت محل پرتاب موشک‌های شلیک‌شده( از سوی مقاومت) شلیک کرد. البته گزارش رسانه‌های اسرائیلی انتقال 3 مجروح اسرائیلی به یکی از بیمارستان‌ها در «حیفا» را مورد تأکید قرار داده‌اند.
نمی‌دانیم که آیا این عملیات، یعنی حمله موشکی به خودروی نظامی اسرائیلی، در چارچوب اجرای وعده‌ای که «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله مبنی بر پاسخ انتقام‌جویانه به شهادت 2 تن از مبارزان این حزب طی حمله موشکی اسرائیل به یکی از مقرهای حزب‌الله در حومه جنوبی دمشق و نیز نفوذ 2 پهپاد بمب‌گذاری شده اسرائیلی به آسمان لبنان با هدف اجرای عملیات ترور مرموز یکی از رهبران حزب‌الله، انجام شده است یا خیر. در حالی‌که فرماندهی ارتش از پایان این عملیات و پاسخ به آن خبر داد و هم‌زمان تأکید کرد که در گامی پیشگیرانه از هرگونه وضعیت فوق‌العاده، وضعیت بسیار فوق‌العاده در جبهه شمالی همچنان در جریان است.
سید حسن نصرالله در سخنرانی اخیرش در توضیحی درباره پاسخ تلافی‌جویانه، گفت: «موضوع در اینجا تثبیت معادله‌ها و قواعد درگیری و حمایت از کشور است و اینکه رژیم صهیونیستی را وادار کنیم بهای تجاوزش را بپردازد..» پس آیا این حمله «محدود» خوانشی از این تعهدات و وعده‌ها است؟
پاسخ می‌تواند «بله» و هم‌زمان «نه» باشد. «بله» از این جهت که، حزب‌الله از طریق مرزهای لبنان و موشک‌باران هدف نظامی و نه در مزارع «شبعا»- در حالی‌که طی سال‌های 2014 و 206 از این‌ منطقه حملات انتقام‌جویانه انجام می‌شد- پاسخ داد و این پیام محکم را به اسرائیلی‌ها فرستاد با این محتوا، که حزب‌الله در برابر هیچ‌گونه تجاوز اسرائیل به سرزمین لبنان در آینده دست‌بسته نخواهد نشست و قواعد درگیری را که پس از جنگ سال 2006 ایجاد شد، در نظر نمی‌گیرد. پاسخ «نه» هم به این دلیل است که این واکنش از نظر حجم طبق پیش‌بینی‌ها نبود؛ چرا که بسیاری معتقدند که پاسخ حزب‌الله به قدر کافی برای اسرائیلی‌ها دردآور نبوده و با ماهیت تجاوز آنها به پایگاه‌های حزب‌الله چه در سوریه یا در ضاحیه جنوبی مساوی نبوده است.
نظریه مطرح‌شده دیگری نیز وجود دارد مبنی بر این‌که پاسخ محدود حزب‌الله در روز یکشنبه همان پاسخ بزرگی نیست که سید حسن نصرالله وعده آن را داده و موجبات نگرانی اسرائیلی‌ها را طی روزهای گذشته برانگیخته است. بلکه حمله دیروز صرفا بالون آزمایش بوده است.
معتقد نیستیم بنیامین نتانیاهو- که همچنین وزیر جنگ نیز است- که دستور اعزام پهپادهای اسرائیلی به جنوب لبنان را داد از این رویارویی محدود با حزب‌الله تاکنون برنده خارج خواهد شد و شانس پیروزی خود در انتخابات بعدی را تقویت می‌کند؛ زیرا حزب‌الله قدرت بازدارندگی خود را مورد تأکید قرار داده و در پاسخ به هرگونه نقض قواعد درگیری درنگ نکرده است و لحظه‌ای در تکرار عملیات‌های خود حتی در سطوح گسترده‌تر درنگ نخواهد کرد.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/255448/آیا-حمله-حزب‌الله-همان-وعده-سید-حسن-نصرالله-بود؟
بستن   چاپ