پیام ویژه
سندرز: نباید از ایران متنفر باشیم
شنبه 5 مرداد 1398 - 12:02:07 PM
اخبار ویژه - نماینده یهودی ایالت «ورمونت» در مجلس سنای آمریکا و نامزد انتخابات 2020 ریاست جمهوری این کشور، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و کابینه او را «نژادپرست» و عربستان سعودی را «دیکتاتوری خبیث و کریه» خواند.
«برنی سندرز» که در انتخابات 2016 رقیب هیلاری کلینتون در مبارزات درون حزبی دموکرات‌ها بود و در انتخابات ریاست جمهوری 2020 هم حضور دارد، با یک رسانه آمریکایی به نام « پاد سیو آمریکا »(Pod Save America) درباره مسائل داخلی و خارجی مصاحبه کرد.
مجری این برنامه در بخشی از مصاحبه از سندرز سوال کرد: «شما خیلی منتقد بنیامین نتانیاهو و حکومت اسرائیل بوده‌اید. ما (سالیانه) چند میلیارد دلار به اسرائیل کمک می‌کنیم. آیا شما به استفاده از این کمک به عنوان اهرمی برای اینکه دولت اسرائیل را به تغییر رفتار وادارید، فکر می‌کنید؟»
این سناتور ارشد آمریکایی در جواب گفت: «قطعا، قطعا (این کار را می‌کنم). ببینید ما داریم مقادیر زیادی پول (به اسرائیل) می‌دهیم. خوب اجازه بده که قدری به عقب برگردم تا قبل از اینکه طوفان توییت‌ها شروع شود».
ما باید مردمان را دور هم جمع کنیم
سندرز ادامه داد: «من در اسرائیل زندگی و در آنجا چند ماهی در یک مزرعه کار کردم. من در آنجا خویشاوندانی دارم، من یهودی هستم و ضد اسرائیلی نیستم. من اعتقاد دارم که مردم اسرائیل حق مسلمی برای زندگی کردن در صلح، مستقل و امن بودن را دارند. هیچ صحبتی در این باره وجود ندارد. من مشتاقانه به این موضوع باور دارم».
وی گفت: «اما چیزی که در سال‌های اخیر تحت رهبری نتانیاهو اتفاق افتاده این است که یک دولت دست راستی افراطی با تمایلات نژادپرستانه سرکار بوده است. نقش ایالات متحده مهم است. البته این کار راحتی نیست. حرف مرا باور کنید، (بیل) کلینتون تلاش کرد، (باراک) اوباما تلاش کرد، جیمی کارتر تلاش کرد اما کار راحتی نیست که سرانجام صلح را به خاورمیانه آورد و با مردم فلسطین با احترام و شانی که سزاوار آن هستند رفتار کرد».
سندرز تصریح کرد: «سیاست ما نمی‌تواند فقط حمایت از اسرائیل، حمایت از اسرائیل و حمایت از اسرائیل باشد بلکه سیاست ما باید حمایت از منطقه باشد و با همه مردم و کشورهای موجود در این منطقه همکاری کنیم. من و هیلاری کلینتون در (مبارزات انتخابات ریاست جمهوری) 2016 درباره این موضوع اختلاف نظر داشتیم و آن اینکه، عربستان سعودی یک دیکتاتوری خبیث و کریه است، (عربستان سعودی) این چنین است و باید با صدای بلند درباره‌اش حرف زد. آنها مخالفان (حکومتشان را در داخل) تحمل نمی‌کنند، آنها با زنان مثل شهروندان درجه سه رفتار می‌کنند اما گفته می‌شود که همچنان "متحدان فوق العاده" ما بوده‌اند، ما در این جنگ وحشتناک در یمن از آنها حمایت کرده‌ایم. من به خودم می‌بالم که این را بگویم من رهبری تلاش برای خروجمان از این جنگ وحشتناک را برعهده گرفته‌ام».
از نظر این قانونگذار آمریکایی، «کاری که ما باید بکنیم این نیست که بگوییم "ما 100 درصد حامی اسرائیل هستیم، ما 100 درصد حامی عربستان سعودی هستیم، ما از ایران متنفر هستیم، ما از فلسطینیان متنفر هستیم"، اینها نقشی نیست که ایالات متحده آمریکا باید آنها را ایفا کند، ما باید مردمان (کشورهای مختلف منطقه) را دور هم جمع کنیم. ما علاوه بر اسرائیل، مقادیر بسیاری کمک مالی و نظامی به مصر هم هزینه‌ کرده‌ایم، ما تریلیون‌ها دلار صرف جنگ با تروریسم کرده‌ایم. ما باید سر میز مذاکره بنشینیم».
سندرز در پایان افزود: «من هر روز منتقد ترامپ و دولت او بوده‌ام اما در یک حوزه منتقدش نیستم. او به سر میز مذاکره با کیم جونگ اون (رهبر کره شمالی) رفت، من مشکلی با این موضوع ندارم و به نظرم این کار درستی است. من در مقام رئیس جمهور ایالات متحده با رهبران عربستان سعودی، ایران، فلسطینیان و اسرائیل سر میز مذاکره خواهم نشست تا بتوانیم به توافقاتی برسیم و تلاش کنیم این منازعات ابدی در منطقه را پایان دهیم».

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/243483/سندرز--نباید-از-ایران-متنفر-باشیم
بستن   چاپ