پیام ویژه

آخرين مطالب

رابطه مافیا با گرانی گوشت قرمز اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - قیمت تمام شده دام زنده، هر کیلو 31 هزار تومان است که اگر کشتار انجام شود، این قیمت به 62 هزار تومان می‌رسد؛ 22 درصد هزینه استخوان و کشتار افزوده می‌شود و این قیمت به 74420 تومان می‌رسد.

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز ، جلال محمودزاده نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در مصاحبه ای در شانزدهم آذرماه سال جاری گفت: شرایط دامپروری کشور این گونه است که نزدیک 60 درصد واحدهای دامی صنعتی و نیمه صنعتی خالی از دام و تعطیل است، در واقع 40 درصد واحدها با ظرفیت کم کار می کند.
با این وضعیت صنعت دامداری، یکی از مشکلات جدی که این روزها گریبان گیر دامداران شده، موضوع افزایش انباشت دام است. مرتضی رضایی معاون وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی که در 24 آذرماه 1398 برگزار شد، با اشاره به انباشت دام در دامداری های کشور گفت: اکنون سه راهکار برای حل مشکل ازدیاد دام سنگین پرواری کشور در قالب بسته ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارایه شده است. بر اساس این بسته، کاهش واردات گوشت قرمز، اجازه صادرات محدود دام زنده و خرید تضمینی گوشت گوساله پیشنهاد شده که انتخاب یکی از این روش ها، مشکل دامداران را برطرف می سازد.
سید احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران در مورد راهکارهای ارائه شده توسط وزارت جهاد کشاورزی گفت: این سه راهکار نظر تولیدکنندگان و دامداران است و ما با هر سه راهکار ارائه شده توسط وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش انباشت دام و حفظ تولید کشور موافق هستیم.
وی ادامه داد: هم اکنون میزان تولید گوشت قرمز در کشور مازاد نیاز می باشد. سالانه حدود 900 هزار تن گوشت در کشور مصرف می شود که از این مقدار، حدود 888 هزار تن در داخل تولید و مابقی به صورت واردات تامین می شود. البته اعتقاد من این است که میزان تولید گوشت قرمز در سال در کشور بالغ بر یک میلیون تن می باشد.مقدسی در مورد علت انباشت دام گفت: اینکه می گویند علت این موضوع عدم فروش دام توسط دامداران می باشد یک دروغ محض است و حرف های غیرکارشناسانه ای است که برخی افراد بیان می کنند. هنگامی که دام به حدی می رسد که باید کشتار شود، ضریب تبدیل غذا به گوشت آن کاهش می یابد.
یعنی دامی که به حد کشتار رسیده است غذای بیشتری در مقایسه با قبل مصرف می کند اما میزان وزن گیری آن در روز همان مقدار سابق و حدود یک کیلو است و نگهداری این دام برای دامدار دیگر توجیهی ندارد.وی افزود: دلیل انباشت دام، نبود مشتری است. دلیل نبود مشتری نیز واردات بی رویه و توزیع گوشت یخی بین رستوران ها و واحدهای صنعتی مثل واحدهای تولید سوسیس و کالباس است.
ضرر شش هزار تومانی دامدار در هر کیلو فروش دام
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران گفت: این وضعیت انباشت دام موجب شده است در حالی که قیمت تمام شده هر کیلو دام 31 هزار تومان است، دامدار دام خود را با 6 هزار تومان ضرر در هر کیلو به 25 هزار تومان بفروشد. حتی برای همین 25 هزار تومان هم تقاضا وجود ندارد. حالا در این وضعیت پیشنهاد این است که یا دولت اجازه دهد که دام ها را صادر کنیم که برای کشور ارزآوری دارد و یا اگر دولت نگران این است که با صادرات دام، قیمت آن و در نتیجه قیمت گوشت قرمز افزایش یابد خود اقدام به خرید تضمینی دام به قیمت هر کیلو 31 هزار تومان نماید.
سیداحمد مقدسی در مورد واردات گوشت قرمز نیز گفت: علیرغم انباشت دام، شنیده ها حکایت از آن دارد که هنوز هم واردات گوشت قرمز که عمدتاً گوشت یخ زده است، ادامه دارد.وی افزود: در حالی که نیاز کشور به واردات گوشت در سال حدود 30 هزار تن است، در سه ماهه اول سال بالغ بر 100 هزار تن گوشت قرمز وارد کشور شد. این یعنی تنها در سه ماهه اول سال جاری 70 هزار تن گوشت قرمز مازاد بر نیاز کشور وارد شده است.
مقدسی با اعلام اینکه در گذشته ما راهکار عرضه مستقیم گوشت قرمز را نیز ارائه کردیم، اظهار داشت: این راهکار،راهکاراساسی ودائمی کشوردرزمینه تامین گوشت قرمز با قیمت مناسب می باشد. هم اکنون قیمت تمام شده دام زنده در هر کیلو 31 هزار تومان است که اگر کشتار انجام شود این قیمت به 62 هزار تومان می رسد. 22 درصد هزینه استخوان و کشتار و ... افزوده می شود و این قیمت به 74420 تومان می رسد. از این مقدار 7 درصد هزینه آلایش کم می شود و قیمت گوشت قرمز به 67420 تومان می رسد.
اگر قرار باشد این گوشت قرمز با سود 10 درصد در خرده فروشی ها توزیع شود قیمت واقعی گوشت قرمز باید هم اکنون حدود 75 هزار تومان باشد. اگر قیمت برای مصرف کننده بالاتر از این میزان است باید دولت با خرید تضمینی و عرضه مستقیم گوشت قرمز، این افزایش قیمت را کاهش دهد و به 75 هزار تومان برساند.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران در انتهای صحبت های خود ابراز امیدواری کرد، یکی از این سه راهکار برای کاهش انباشت دام و جلوگیری از ضرر و زیان دامداران عملیاتی شود و مافیای واردات گوشت قرمز در این مسیر سنگ اندازی نکنند و به عبارت بهتر زور دولت به مافیای گوشت قرمز بچربد!سعید سلطانی سروستانی رئیس اتحادیه مرکزی دامداران ایران نیز طی مصاحبه ای با رادیو در مورخه 5 آذر ماه سال جاری گفت: قیمت دام زنده سنگین (گوساله) به ازای هر کیلوگرم از 41 هزار تومان در ابتدای سال جاری در حال حاضر با کاهش 40 درصدی به 25 هزار تومان رسیده است.
قیمت دام زنده سبک نیز در ابتدای امسال به ازای هرکیلوگرم 48 هزار تومان بوده که هم اکنون با افت 25 تا 30 درصدی به 35 هزار تومان رسیده اما مشتری برای این دام ها وجود ندارد.وی افزود: بدیهی است که در شرایط حاضر گوشت گوساله با توجه به کاهش 40 درصدی قیمت دام زنده باید کیلویی 60 هزار تومان و گوشت گوسفندی حداکثر 75 تا 80 هزار تومان به دست مصرف کننده برسد.
سلطانی سروستانی با بیان اینکه هیچ گونه کمبودی به لحاظ دام زنده اعم از سبک و سنگین و گوشت قرمز در کشور وجود ندارد بلکه دامداری ها با مازاد تولید مواجه هستند، گفت: افراد فرصت طلب و سودجو شرایط را به نحوی فراهم می کنند که بازار کمبود نشان دهد و با این بهانه به واردات بی حساب و کتاب گوشت بپردازند که بدون شک واردات بی رویه به تولید داخلی ضربه می زند.
شایان ذکر است، طبق آخرین آمار مرکز آمار ایران قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفند در آبان ماه سال جاری با رشدی 60 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 94 هزار و 586 تومان گزارش شده است. همچنین قیمت هر کیلوگرم گوشت گاو یا گوساله با رشدی 42 درصدی در مقایسه با آبان ماه سال گذشته به 84 هزار و 591 تومان رسیده است.
آخرین خبر
2025

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/289811/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قابلیت جدید واتساپ: اطلاع از مخاطبانی که اخیراً آنلاین بوده‌اند

رئیس سازمان سنجش: شبکه‌های زیرزمینی عده‌ای را اجیر می‌کنند تا سر جلسه آزمون غایب باشند‌

پیش‌راه‌اندازی واحد اوره پتروشیمی هنگام آغاز می‌شود

تابلوی طلا و سکه یکدست سبز پوش شد؛ دلار در سودای رسیدن به کانال بالاتر

گوگل کارمندان بیشتری را اخراج می کند

ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان 1403 به بیش از 100 میلیون تن می‌رسد

رکورد بارش در سیستان‌وبلوچستان شکسته شد

ثبت ویدیویی از حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ خراسان رضوی

دزدی میلیاردی از خانه 2 مهاجر در برج لاکچری نیاوران

دستگیری تعدادی از متهمان سایبری کنکور؛ دریافت بالغ بر 100 هزار تتر از داوطلبان

کلید افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار

معاون محمود احمدی نژاد درگذشت

وضعیت خیابان‌های دبی بعد از سیل

هواوی 4 گوشی پرچمدار رونمایی کرد؛ خانواده Pura 70 برای رقابت با آیفون و سامسونگ

رئیس «شورای روابط خارجی آمریکا»: اسرائیل گزینه‌های خوبی در برابر ایران ندارد

تصاویر هوایی از مناطق سیل‌زدۀ دشتیاری بلوچستان

پورعباس: آزمون‌های نهایی دانش آموزان به سازمان جدید سنجش واگذار می شود

مهلت 24 ساعته اروپا به تیک‌تاک برای توضیح درباره تیک‌تاک لایت

فرصت مذاکره؟

آخرین وضعیت لایحه حجاب از زبان معاون رئیس جمهور

گوشی تاشو وان پلاس فلیپ ظاهراً با یک ویژگی خاص از راه می‌رسد

متفکر آمریکایی: چگونه بایدن به آتش جنگ در خاورمیانه دمید؟

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

ادامه امدادرسانی بی وقفه به متاثرین از سیلاب سیستان و بلوچستان

زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت ماه

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

ادعای جلیل محبی: این گشت ارشاد کار دولت است

دام تل‌آویو برای واشنگتن

آماری از تعداد معتادان متجاهر در پایتخت

نیویورک تایمز: حمله ایران پیروزی بزرگ منطقه‌ای بود

عیدی رئیس سازمان سنجش به متقاضیان نوبت دوم کنکور

پاکستان فیلترینگ «ایکس» را تایید کرد

واکنش ها به بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها

فارن‌پالیسی: ایران قادر بود تل‌آویو را هم بزند اما خویشتنداری کرد

تصادف 3 خودرو در محور نقده _مهاباد؛ 11 نفر مصدوم شدند

محیط زیست: سیل زدگان مراقب تمساح باشند

بی خانمانی هزاران نفر از ساکنان کنیا در اثر جاری شدن سیل

ثبت بالاترین میزان تاریخ تولید فولاد ایران در سال 1402

طلای جهانی دوباره از جا برخاست

تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟

آیفون 17 پلاس با تغییری غیرمنتظره از راه می‌رسد

لیلاز: اسرائیل می خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند؛ نباید در این دام بیفتیم

ادعای جدید درباره بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها

تحریم جدید، فیک یا واقعی؟

تحلیلگر صهیونیست: حمله ایران ناتوانی ما را به نمایش گذاشت

بُرد ژئوپلیتیک ایران

اقتصاد ژاپن خوش رنگ شد

واکنش واعظی به ادعای خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف

صادق قطب زاده، یک انقلابی که قصد کودتای نظامی داشت