پیام ویژه

آخرين مطالب

پای سیاست به خانه هنرمندان باز شده است؟ فرهنگی و اجتماعی

  بزرگنمايي:

اخبار ویژه - تحرکات اخیر در خانه هنرمندان نشان می‌دهد در آستانه انتخابات مجلس این مکان فرهنگی به سوی تبدیل شدن به یک پایگاه سیاسی حرکت می‌کند.
به گزارش اخبار سیاسی پایگاه خبری رخ، خانه هنرمندان همواره نهاد جذابی برای چهره‌ها و صاحب‌منصبان بوده و هست. از عنوان این مکان فرهنگی که آرزوی چند دهه هنرمندان برای تجمیع زیر یک چتر را یدک می‌کشد تا ساختار اداری این NGO که می‌تواند بدل به یک نهاد صنفی منسجم شود. اگرچه تلاش‌هایی برای بسط و توسعه خانه هنرمندان و ساختارش صورت گرفته و حتی چند شهر درگیر تشکیل جایی به نام خانه هنرمندان می‌شود؛ اما این‌ تلاش‌ها رنگ بوی سیاسی‌کاری به خود گرفت و آن‌گونه که باید برای هنرمندان پناهگاه و ملجای صنفی نبود.

وضعیت سیاست‌زدگی خانه هنرمندان حتی در جابه‌جایی مدیران این خانه نیز ادامه می‌یابد. حتی شهردار وقت، محمدباقر قالیباف ناگهان نگاهش نسبت به خانه هنرمندان تغییر می‌کند. سوبسیدهای شهرداری قطع می‌شود و حتی شرایط برای تماشاخانه ایرانشهر سخت می‌شود تا جایی که کف فروش حذف شده بازمی‌گردد. این مسأله زمانی جذاب‌تر می‌شود که با وجود حمایت تلویحی خانه هنرمندان از کاندیداتوری محمدباقر قالیباف، دست راست او در خانه به سوی حسن روحانی غش می‌کند.

انتشار تصاویر حسین پارسایی در برنامه‌های انتخاباتی روحانی و البته کارگردانی برنامه مشهد – به عنوان مهمترین میتینگ حسن روحانی – شرایط را به نوعی رقم می‌زند که گویی خانه هنرمندان پایگاه تبلیغاتی یک کاندیدای ریاست‌جمهوری شده است. وضعیت زمانی جذاب می‌شود که فیلم‌های کوتاه تبلیغاتی با حضور بازیگران مشهور در لوکیشن تماشاخانه ایرانشهر منتشر می‌شود. یک عکس از رجبی‌معمار با رئیس‌ دولت اصلاحات نیز نشان می‌دهد خانه هنرمندان یک پایگاه سیاسی است تا یک پایگاه فرهنگی.

اما آن‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، وضعیت بعد از انتخابات به نفع خانه پیش نمی‌رود. با وجود نقش‌آفرینی خانه هنرمندان در انتخابات و پیروزی جناح مورد حمایت، اما حمایت‌های سابق به خانه بازنمی‌گردد. در کش‌وقوس جابه‌جایی‌ها در شهرداری تهران کسی به خانه توجهی نمی‌کند. هیچ‌یک از شهرداران میلی به حمایت نمی‌بینند و تلاش خود را به حل و فصل مشکلات سیاسی شهرداری می‌کنند. حتی تلاش‌های رئیس وقت خانه هنرمندان برای نزدیکی به وزارت ارشاد هم افاقه نمی‌کند. رفت‌وآمدهای برخی معاونان وزیر ارشاد به خانه هنرمندان و حتی کشیده شدن پای نمایندگان مجلس – عموماً منتسب به لیست امید – نشان می‌دهد وضعیت در خانه هنرمندان آن‌گونه که تصور می‌شود، پیش نمی‌رود. مشکلات فراتر از تصور است. اختلافات در دایره شورای عالی نیز اوج می‌گیرد و ایرج راد به ریاست شورای عالی می‌رسد.

با نزدیک شدن به انتخابات مجلس زمزمه‌هایی از سیاسی‌سازی در ارشاد شنیده می‌شود. طرح ادغام و حذف از سوی وزارت ارشاد مطرح می‌شود و از قضا رد پای همان معاونان نزدیک به خانه هنرمندان در این طرح دیده می‌شود. از سوی دیگر شنیده می‌شود بخش سیاسی اصلاح‌طلبان طراح این طرح جنجالی هستند؛ اما این یک وجه ماجراست. به نظر می‌رسد رئیس وقت این خانه در آستانه انتخابات دیگر آن مهره مطلوب نیست. گمانه‌ها از دو نام یاد می‌کند. نفر نخست علی مرادخانی، معاونت هنری سابق ارشاد است که همواره یکی از گزینه‌های مدیرعاملی خانه هنرمندان بوده است. آقای مرادخانی این روزها در نقش مشاور در شهرداری فعالیت می‌کند؛ گزینه دوم شهرام گیل‌آبادی است. حضور ایرج راد در شورای عالی برای شهرام گیل‌آبادی یک فرصت به حساب می‌آید. رفت‌وآمدها گیل‌آبادی به خانه هنرمندان افزایش یافته است و به نظر می‌رسد به لطف ریاست هئیت مدیره خانه تئاتر توسط ایرج راد، شانس او را برای رسیدن به کرسی مدیرعاملی خانه افزایش می‌دهد.

شاید برخی ابراز تعجب کنند که چطور نیروی منسوب به محمدباقر قالبیاف و محسن رضایی باید در زمین اصلاح‌طلبان بازی کند. پاسخ در نفی این فرد توسط دو شخص مذکور است. پس از اجرای نمایش «عاشقانه‌های خیابان» و رفتارهای خلاف عرف گیل‌آبادی و گشوده شدن پرونده او و عملکردش در شهرداری، او قدرت سابقش را از دست داده است و با توجه به اینکه حیات او وابسته به رفتارهای سیاسی است، خانه هنرمندان و اصلاح‌طلبان می‌تواند برایش یک مفر به حساب آید.

فارغ از این مسائل یک پرسش مهم باید مطرح کرد که فرایندهای سیاست‌زدگی در خانه هنرمندان بر چه اساسی رخ می‌دهد؟ آیا در اساسنامه این نهاد فرهنگی حرفی از رفتارهای سیاسی، آن هم در بزنگاه‌های انتخاباتی آمده است؟ آیا شورای عالی نسبت به رفتارهای سیاسی خانه آگاه است؟
آنچه مسلم است رفتارهای سیاسی خانه هنرمندان در چهار سال گذشته جز آسیب به این مکان فرهنگی نتیجه‌ای در بر نداشته است. تجربه نشان داده است که سیاستمداران از هنرمندان تنها به دیده ابزار می‌نگرند و پس از پیروزی‌هایشان تلاشی برای حل مشکلات صنفی آنان نمی‌کنند؛ کما اینکه این روزها مشکلات هنرمندان دوچندان شده است و این در حالی بوده که آنان حامی مهمی برای حاکمان امروز بر دولت بوده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/259105/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند/ ویدئو

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند

واژگونی پراید حادثه آفرید

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

مرغ کیلویی چند؟

واکنش ها به تذکر دفتر رهبری در مورد گشت ارشاد جدید/ طرح نور تعطیل می شود؟

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد

پدر گلاب ایران درگذشت

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

آذری جهرمی: این یک رجزخوانی نیست، هشدار است/ جنگ طلب نیستم اما در صورت اعلام جهاد از سوی رهبری، لباس سربازی خواهم پوشید

مشخصات Redmi 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

گوشی ارزان جدید موتورولا با باتری پرظرفیت در راه است

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

دامغان لرزید

مرگ غم‌انگیز تازه عروس و داماد در شب عروسی

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

مانیتور 27 اینچ جدید ازراک آنتن وای‌فای دارد

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

هکرهای چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران