پیام ویژه

آخرين مطالب

گلایه بهارستانی‌ها از بازداشت نمایندگان مجلس

پای نفر سوم و چند صد کیلو طلا به پرونده متهمان باز شد گزارش

  بزرگنمايي:

پیام ویژه-ایران/دو نماینده مجلس درست یک روز بعد از آزادی از زندان اوین در صحن بهارستان حاضر شدند؛ دو نماینده‌ای که می‌گویند بی تقصیر هستند.
فعلاً مجلس درباره قصور آنها نظری نداده اما آن طور که از موضع بهارستان به نظر می‌رسد، مقامات قوه مقننه از بازداشت این دو نماینده گلایه‌های زیادی دارند. مقامات بهارستان معتقدند باید قوه قضائیه آنها را برای برخورد با این دو نماینده در جریان قرار می‌داده و دستگاه قضایی این کار را بی خبر انجام داده است.
اما همزمان دیروز احمد توکلی نامه‌ای را خطاب به رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس که نایب رئیس هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان است، منتشر کرد که در آن گفته است دادستانی تهران بهمن‌ماه سال قبل این هیأت را در جریان تخلفات دو نماینده قرار داده است.
نکته اینکه آن طور که توکلی فاش کرده، این هیأت اقدامات دو نماینده مجلس را که اکنون منجر به بازداشت آنها شده، در چارچوب وظایف نمایندگی تشخیص داده است. اتهاماتی که به گفته توکلی، از تبانی در خرید 6 هزار خودرو و چند صد کیلو طلا را شامل می‌شود تا همکاری با یکی از متهمان اخلال در نظام اقتصادی و ایجاد بحران در موضوع پوشک. هنوز اما مجلسی‌ها درباره اینکه ماجرای درخواست بهمن‌ماه دادستانی از آنها چه بوده، توضیحی نداده‌اند.
محمد عزیزی نماینده ابهر و فریدون احمدی نماینده زنجان شامگاه چهارشنبه بازداشت و بعد از تودیع وثیقه 10 میلیاردی، روز شنبه آزاد شده‌اند. دیروز در حاشیه جلسه مجلس محمد عزیزی ترجیح داد در پاسخ به خبرنگاران سکوت کند اما فریدون احمدی به سکوت اکتفا نکرد و به «ایسنا» گفت که بازداشت شدن و او همکارش به دلیل ناتوانی در تأمین وثیقه بوده.
گلایه رئیس و نایب رئیس مجلس از بازداشت دو نماینده
جلسه دیروز مجلس با نشست غیرعلنی نمایندگان بابت بررسی وضعیت دو نماینده ابهر و زنجان آغاز شده بود. جلسه‌ای که طی آن معلوم می‌شود علی لاریجانی، رئیس مجلس از ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه درخواست آزادی این دو نماینده را مطرح کرده است. این روایت را نمایندگانی چون محمدجواد ابطحی و احمد علیرضابیگی مطرح کرده‌اند.
علیرضا بیگی به «ایسنا» گفته است که طبق سخنان لاریجانی در این جلسه غیرعلنی حتی «رئیس قوه قضائیه با بازداشت نمایندگان موافق نبود.» به گفته او، «لاریجانی قبل از جلسه علنی در صحبت‌هایی تأکیدش بر این بود که اجازه دهید دستگاه قضایی رسیدگی‌هایش را انجام دهد ولی جنجال صورت نگیرد.» با این حال وی گفته است که «آقای لاریجانی این گلایه را مطرح کرد که استنطاق اشکال ندارد اما بازداشت نماینده چه معنایی دارد؟!» ابطحی هم به «تسنیم» گفته که «آقای لاریجانی در این جلسه گفت درست نیست که با بازداشت این دو نماینده قضاوت‌هایی صورت گیرد و کلیت مجلس را با این قضاوت‌ها زیر سؤال ببریم؛ نباید به‌گونه‌ای صحبت شود که آبروی مجلس خدشه‌دار شود.»
اما ساعتی پس از پایان جلسه مجلس، مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس همین گلایه‌ها را در جمع خبرنگاران مطرح کرد و گفت: «به اعتقاد من، اینکه یک نماینده را دستگیر کنند و نگه دارند و سپس او را متهم کنند درست نیست؛‌ اگر نماینده‌ای اتهام دارد و اگر دلایل محکمی وجود دارد او را به دادگاه ببرند، نه اینکه هر کسی هر زمان که دلش خواست نماینده مجلس را بازداشت کند و در روز تعطیل به بازداشتگاه بفرستد. مگر قرار است نماینده مجلس فرار کند؟» او تأکید کرده است: «اگر تخلف این دو نماینده اقتصادی است باید در دادگاه علنی بررسی شود و به مردم و افکار عمومی اطلاعات داده شود و البته آن دو نماینده هم باید از خود دفاع کنند نه اینکه آنها را متهم کنیم و بگوییم خوردند و بردند و نگذاریم از خود دفاع کنند.» پزشکیان در سخنان خود بازداشت این دو نماینده را «غیر منطقی» خوانده اما همزمان هم تأکید کرده که هیأت رئیسه مجلس دنبال این نیست که دستگاه قضایی بابت این موضوع به بهارستان گزارش بدهد.
توضیحات احمدی درباره وثیقه10 میلیاردی
دیروز اما فریدون احمدی، یکی از دو نماینده بازداشت شده در گفت‌وگو با «ایسنا» توضیحاتی درباره وضعیت خودش مطرح کرد. او علت بازداشت خود و محمد عزیزی نماینده ابهر را عدم تودیع وثیقه عنوان کرد. احمدی گفته که «اگر ما وضع‌مان خوب بود، وثیقه را به سرعت پرداخت می‌کردیم.» وی درباره منبع تأمین وثیقه اضافه کرد: «بخشی از آن مال خودم بوده و بخشی مربوط به یکی از دوستان بوده است.» احمدی در پایان گفت: «هنوز زمان جلسه دادگاه مشخص نشده است.»
داستان نماینده سوم درگیر در پرونده
دیروز سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس هم توضیحاتی درباره پرونده این دو نماینده داد. توضیحاتی که بخش جالب‌تری داشت و آن وجود نام یک نماینده دیگر در این پرونده است.
محمدجواد جمالی در جمع خبرنگاران از حضور فرد سومی در جریان پیگیری دادستان عمومی و انقلاب تهران در پرونده «اعمال نفوذ نمایندگان در عقد قرارداد خرید و فروش عمده خودرو» خبر داد و اظهار داشت: از میان این سه نفر دو نفر بازداشت و با قرار وثیقه آزاد شدند. به گفته وی، دادستانی «مدعی دخالت این نمایندگان مجلس برای تأثیرگذاری بر عقد قراردادی میان متهمان و شرکت سایپا است و در همین خصوص هیأت نمایندگان با احضار این سه نماینده مورد اشاره توضیحات آنان را دریافت و ثبت نمود. طی قرارداد مزبور دو نفر سرمایه‌گذار با معرفی یکی از نمایندگی‌های فروش سایپا در استان فارس اقدام به سرمایه‌گذاری عمده پیش خرید خودرو با سود مشارکت 26 درصد کرده بودند.»
وی گفت: «همچنین در نامه دادستانی آمده است که یکی از این نمایندگان پس از تغییر مدیریت شرکت سایپا شخصاً به دفتر وی رفته درخصوص تمدید قرارداد این دو شهروند اقدام به تهدید مدیریت این شرکت کرده است.» جمالی البته در اظهارات دیروز خود نام نماینده سوم را که در این پرونده درگیر است،مطرح نکرد. دیروز اما در راهروهای بهارستان نام‌های مختلفی از قول مجلسی‌ها درباره نماینده سومی که درگیر این پرونده بود شنیده می‌شد که البته برای بیان هیچ کدام سندی وجود نداشت.

برش
افشاگری دوباره توکلی

اما در نهایت بعدازظهر دیروز احمد توکلی با ارسال نامه‌ای به رئیس کمیسیون حقوقی مجلس، تلویحاً عناوین اتهامی این دو نماینده را مطرح کرد. او پیش‌تر روز 22 تیرماه در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه موضوع بازداشت عزیزی، نماینده ابهر و آزادی او با قرارِ «التزام به حضور با قول شرف» را علنی کرده بود. در آن زمان توکلی گفت که مبلغ وثیقه تعیین شده برای عزیزی
5 میلیارد تومان بوده.
در نامه دیروز توکلی خطاب به الهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون حقوقی مجلس آمده است که «آیا به نظر هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان، تبانی در خرید 6 هزار خودرو به صورت رانتی و چند صد کیلو طلا و همکاری با فردی که جزو 15 نفر اول کسانی است که با خرید بیش از 30 هزار سکه، کمک به اخلال در نظام اقتصادی کشور نموده‌اند، جزو وظایف نمایندگی است؟» توکلی فاش کرده که ملکشاهی پیش‌تر به استعلام دادستان تهران درباره همین دو نماینده، رفتار آنها را در چارچوب ایفای وظایف نمایندگی تشخیص داده.
توکلی همچنین پرسیده که «آیا ایجاد بحران در موضوع پوشک که حتی مقام معظم رهبری به آن ورود کرده و گلایه کردند و در این بحران، رد پای شرکت پارس حیات که نقش آقای محمد عزیزی در آن برجسته است، جزو وظایف نمایندگی است؟»
توکلی از رئیس کمیسیون حقوقی مجلس خواسته تا درباره بررسی‌هایی که منجر به برائت دو نماینده در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان شده، توضیح دهد. توکلی در حالی این عناوین اتهامی را برای دو نماینده مجلس عنوان کرده که سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان در سخنان خود به جز مسأله تبانی در خرید خودرو به موضوع دیگری اشاره نکرده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/251790/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

ماجرای توییت یک فعال اقتصادی علیه اسرائیل و حمله مجری شبکه منوتو با دروغ پراکنی به او

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

همتی به رئیسی: مردم همچنان در انتظار وعده برقراری گشت ارشاد مدیران هستند/ ویدئو

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

واکنش عباس عبدی به توئیت عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب درباره برخود با بی حجابی

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

بایدن در آستانه شکست؟

آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد | ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره حمله اسرائیل به ایران

لاوروف: ایران خواهان تشدید تنش نیست

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

گزیده‌های نفتی هفته

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند/ ویدئو

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند

واژگونی پراید حادثه آفرید

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

مرغ کیلویی چند؟

واکنش ها به تذکر دفتر رهبری در مورد گشت ارشاد جدید/ طرح نور تعطیل می شود؟