پیام ویژه

آخرين مطالب

استفاده از حق قانونی در برجام يادداشت

  بزرگنمايي:

پیام ویژه-امروز شانزدهم تیرماه روز پایان مهلت 60 روزه‌ایست که جمهوری اسلامی ایران برای طرفهای اروپائی جهت اجرای تعهدات برجامی آنها تعیین کرده است. اگرچه طرفهای اروپائی مراتب حمایت لفظی از برجام را مرتباً اعلام کرده‌اند ولی در میدان عمل به تعهدات خود پایبند نبوده‌اند.
طبعاً با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام، انتظار می‌رفت سایر طرفها ضمن پایبندی به برجام در جهت جبران خسارت‌های ناشی از خروج آمریکا از برجام به‌طور جدی احساس مسئولیت کنند و شرایطی را فراهم آورند که منافع مورد انتظار ایران از برجام، قابل دستیابی شود. این نکته از آن جهت اهمیت دارد که آمریکا فقط از برجام خارج نشد بلکه با برقراری تحریم‌های ظالمانه و ضدانسانی از یکطرف و اعمال سیاستهای فرامرزی ازسوی دیگر شرایطی را پدید آورده است که طرفهای اروپائی هم مجبور باشند در همان مسیری گام بردارند که ترامپ برای آنها ریل‌گذاری کرده است.
توقف خرید نفت ایران توسط کشورهای اروپائی و خروج شرکت‌های اروپائی از ایران و نقض تعهدات شرکت‌های اروپائی طرف قرارداد با ایران با هر توجیهی که صورت گرفته باشد، نشانگر همراهی طرفهای اروپائی با سیاستهای ضدایرانی ترامپ است که دقیقاً به منزله نقض برجام توسط سه کشور اروپائی محسوب می‌شود. ناگفته پیداست که این سیاست‌ها و نتایج تخریبگر آنها دقیقاً به زیان ملت بزرگ ایران است.
دارودسته ترامپ با اتخاذ مواضعی وقیحانه ادعا می‌کنند از مردم ایران حمایت می‌کنند و راضی نیستند ذره‌ای به رفاه و زندگی طبیعی مردم ایران آسیبی برسد، دروغ آشکاری که عمق دشمنی و کینه‌توزی آنها علیه ملت ایران را به نمایش می‌گذارد. چنین خصومتی علیه ملت ایران تازگی ندارد و آمریکا قریب 70 سال است که سرگرم دشمنی و شرارت علیه مردم ایران است. به‌ویژه آنکه ترامپ مرتباً ملت ایران را ملتی تروریست معرفی می‌کند درحالی که این آمریکای جنایتکاران که بذر تروریسم را در گوشه و کنار جهان پراکنده و تروریست‌های اجاره‌ای را تیمار و حمایت می‌کند.
برجام در چارچوب یک فرآیند حساس و دقیق به‌عنوان حاصل جمع یک دوره طولانی مذاکرات 12ساله تلقی می‌شود که تمامی طرفها با تایید آن تعهداتی را پذیرفتند که باید مو به مو اجرا کنند. این نکته پذیرفتنی نیست که صرفاً طرف ایرانی به تعهداتش عمل کند و سایر طرفها بدون هیچ هزینه و تلاشی فقط به صدور بیانیه و «حمایت کاغذی» اکتفا کنند. باید پرسید که وفاداری و پایبندی یکجانبه ایران به برجام چه نفعی برای کشور دارد و چرا دیگران از اجرای تعهداتشان طفره می‌روند؟ این هرگز قابل قبول نیست که جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش عمل کند و مراتب پایبندی به برجام برای 14 مرتبه متوالی به تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برسد ولی سایر طرفها کمترین همراهی عمل برای انجام تعهداتشان را نشان ندهند.
مهلت 60 روزه ایران به طرفهای باقیمانده در برجام، یک هشدار جدی برای حفظ برجام بود که دقیقاً منطبق با مواد 26 و 36 برجام است و اجرای این مواد، هرگز به منزله نقض برجام نیست بلکه بخشی از حقوق ایران در چارچوب برجام است.
آنچه در این میان اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند اینست که جمهوری اسلامی ایران رسماً اعلام کرده حتی حاضر است همین دو حرکت هشداردهنده را در هر لحظه‌ای که طرفهای اروپائی واقعاً مراتب پایبندی به تعهداتشان را در میدان عمل ثابت کنند، متوقف کند و به شرایط قبل از مهلت 60 روزه باز گردد. اما اگر بازهم آنها به سیاست دفع‌الوقت و حمایت‌های کاغذی متوسل شوند، گام‌های بعدی را عملیاتی می‌کند و درنهایت به تصمیم دیگری متوسل می‌شود که فعلاً جای بحث نیست. اما طرفهای اروپائی در این مهلت 60 روزه چه واکنشی نشان داده‌اند؟ نخست آنکه اعلام کردند تصمیمات منطقی ایران را نمی‌پذیرند. انگلیس حتی به تهدید هم متوسل شد و اعلام کرد اگر ایران به همین وضع ادامه دهد، انگلیس از برجام خارج می‌شود. طبعاً چنین ژست تهدیدآمیزی از کشوری که فاقد یک دولت باثبات است و از اوضاع آشفته، سردرگم و ناپایداری رنج می‌برد، پذیرفته نیست به تهدیداتی متوسل شود که حتی در دوره ثباتش هم چیزی را تغییر نمی‌داد. به‌راستی انگلیس با حضورش در برجام چه گرهی از کارها گشود و چه اقدامی در جهت اجرائی کردن و بقای برجام انجام داد که خروجش از برجام، چینن پیامدهائی را متوقف کند و یا به آن آسیبی برساند؟
نکته مهمتر اینکه دقیقاً در شرایطی که آمریکای ترامپ با اتخاذ سیاست‌های ضدانسانی و تکروی‌هایش در قلمرو برجام در موضع شکننده‌ای قرار گرفته و هیچ کشوری از اقدامات ضدایرانی ترامپ جانبداری نمی‌کند، از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته است شورای حکام مراتب پایبندی ایران به تعهداتش را بررسی و ارزیابی کند و آژانس هم این خواسته غیرمنطقی و تحکم‌آمیز را پذیرفته است! این خواسته غیرقانونی آمریکا باتوجه به اینکه ترامپ به هیچ قانونی پای‌بند نیست، امری طبیعی است ولی پذیرفتن این خواسته توسط آژانس، اقدامی خلاف قانون است. آژانس باید به این سوال اساسی پاسخ بدهد که چرا به خواسته کشوری که با خروج از برجام مرتکب خلاف شده ترتیب اثر می‌دهد؟

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/235214/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

حمله به جان وحدت

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

تاریخ سازی جعلی

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

سیل برای دبی گران تمام شد

موضع‌گیری دو پهلو

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

غربت مرتضی

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

از چاله به چاه؟

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

متحدان اسرائیل در برزخ

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

آشیانه سری

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند