پیام ویژه

آخرين مطالب

مسکو بانی گفت‌وگوهای ایرانی- عربی می شود ویژه سایر رسانه ها

  بزرگنمايي:

اخبار ویژه - آیا در روزهای آینده باید شاهد آغاز گفت‌وگوهای ایرانی- عربی بود؟ وزیر امور خارجه روسیه از توافق با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی بر سر طرحی برای آغاز مذاکرات میان ایران و کشورهای عربی خبر داد. به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف گفت که با رئیس سازمان همکاری اسلامی بر سر لزوم آغاز مذاکرات میان ایران و کشورهای عربی به توافق رسیده است. لاوروف پس از رایزنی با «یوسف العثیمین»، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در یک کنفرانس خبری در این باره گفت: «ما طرح پیشنهادی‌مان را برای آغاز مذاکرات میان ایران و کشورهای عربی معطوف بر اعتمادسازی، شفافیت در فعالیت‌های نظامی و سرانجام، مذاکره درباره شکل دادن یک ساختار جمعی امنیت تأیید کرده‌ایم.» محورهای مطرح شده در طرح پیشنهادی روس‌ها از جمله مواردی است که تا کنون در پیشنهادهای مختلف منطقه‌ای ایران مورد اشاره قرار گرفته است. بر این اساس به نظر نمی‌رسد تهران برای گفت‌وگو در باره این موضوعات مخالفتی داشته باشد اما آیا کشورهای عربی حاضرند درباره همین موضوعات و مشکلات منطقه و اختلاف نظرهایشان با ایران پای میز مذاکره بنشینند. البته در میان مجموعه کشورهای عربی منطقه دولت‌هایی مثل عمان، کویت، قطر و عراق روابط دیپلماتیک و حسنه‌ای با تهران دارند و در این میان برخی کشورهای دیگر همچون عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر هستند که در حال حاضر یا روابط دیپلماتیک با ایران ندارند یا سطح روابط‌شان در حد متعارف و همکاری نیست.
ایران سیاست معطوف به حل و فصل مشکلات منطقه‌ای همچون مبارزه با تروریسم، برقراری امنیت و آرامش، پایان درگیری‌های منطقه‌ای و برقراری همکاری‌های اقتصادی و تجاری پیشنهادی چند گانه‌ای را مطرح کرده و عزم و حسن نیت خود برای همکاری‌های بیشتر منطقه‌ای را بروز داده است. در رأس این پیشنهادها حداقل در دولت اعتدال «پیشنهاد منطقه قوی» است که پیش از این از سوی رئیس جمهوری کشورمان مطرح شده است. حسن روحانی 12 تیرماه 96 در همایش بین‌المللی مقابله با گرد و غبار که با حضور مسئولان و نمایندگان سازمان ملل متحد، وزرا و نمایندگان 43 کشور در تهران برگزار شد، گفت: «قوی‌ترین کشور در منطقه نباید به عنوان هدف اول دنبال شود، بلکه باید منطقه قوی‌تر مد نظر ما باشد، نه اینکه در رقابت‌های منطقه‌ای یک کشور بخواهد در برابر کشورهای دیگر منطقه قد علم کند و قدرت خود را به رخ بکشاند و تفرقه و شکاف را بیشتر کند. ما عضو یک خانواده در منطقه مهم خاورمیانه و غرب آسیا هستیم که نمی‌توانیم از هم فاصله بگیریم. در یک خانواده قوی است که یک جمع می‌تواند خوب زندگی کند و نباید چنین باشد که تنها یک فرد در جمع خانواده قوی بوده و بقیه ضعیف باشند.»
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم که درنشستی در شورای روابط خارجی امریکا در نیویورک برای غلبه بر مشکلات منطقه، تشکیل مجمعی را پیشنهاد کرد که کشورهای منطقه با عضویت در آن، راهکار خروج از بحران‌های منطقه‌ای را ارائه کنند، 16 فروردین 97 در نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد در باکو گفت: «ما نیاز داریم جوار همسایگی خود را از طریق پذیرش پارادایم فراگیر احترام به منافع یکدیگر و رد پارادایم منسوخ شده سلطه‌جویی و انزوا که فقط به افزایش تنش و رقابت مخرب تسلیحاتی می‌شود، تقویت کنیم. ما برای منطقه خودمان پیشنهاد تشکیل یک مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای را داده‌ایم تا نبود دیالوگ در این منطقه را از طریق تعامل و اقدامات اعتمادساز جبران کنیم.»
او همچنین 11 اردیبهشت ماه سال جاری در اجلاس همکاری‌های آسیایی در دوحه گفت: «برای پرداختن به نقیصه فقدان گفت و گو، مدت‌ها قبل پیشنهاد تأسیس «مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای در خلیج فارس» را مطرح کردم. هر بازیگر و کنشگری در منطقه ما باید متوجه این مساله باشد که ما تا ابد همسایه یکدیگر هستیم و تنها راه تضمین صلح و رفاه از طریق به رسمیت شناختن «سرنوشتی مشترک» و پذیرش این امر که گفت‌وگوهای چندجانبه فراگیر تنها راه خروج از بحران‌های چند بُعدی کنونی است، به دست می‌آید.»
پیشنهادهای ایران البته در حد حرف باقی نمانده و راهکارهای عملیاتی هم برای آن مطرح کرده است. چنان‌که ایران در سال 2015 برای حل بحران یمن طرح 4 ماده‌ای مبنی بر «آتش‌بس، کمک‌های انساندوستانه، گفت‌وگوی بین احزاب یمنی و دولت جامع» را به دبیر کل سازمان ملل ارائه کرد. طرحی که با استقبال اروپایی‌ها هم روبه‌رو شد اما با برگزاری چند دور گفت‌وگو در ایتالیا راه به جایی نبرد چرا که طرف‌های درگیر با محوریت عربستان روی خوش به آن نشان ندادند. شاید عملیاتی‌ترین پیشنهاد ایران که معطوف به رفع برخی سوء تفاهم‌ها و نگرانی‌های ادعایی علیه تهران بود، پیشنهاد طرح پیمان عدم تعرض ایران با کشورهای منطقه بود که ظریف در سفر خردادماه سال جاری به عراق آن را مطرح کرد. لاوروف، وزیر خارجه روسیه با استقبال از این پیشنهاد ایران گفت که این می‌تواند اولین گام برای کاستن از تنش‌ها باشد. حال با توجه به این سابقه مطول از اعلام حسن نیت ایران و حتی طرح‌های عملیاتی برای کاستن از تنش‌ها در منطقه و توسعه همکارها باید به انتظار نشست و دید که حاصل رایزنی‌های روسیه با کشورهای عربی به کجا ختم می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/234199/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازگشت گشت ارشاد کار دولت است؛ وزارت کشور رأساً آن را اداره می‌کند

کشف جسد سوخته داخل بشکه اسید

فعلا خبری از نسخه کنسولی Cities: Skylines 2 نخواهد‌ بود

نمایش دلقک

رکورد جابه‌جایی مسافر توسط راه‌آهن شکسته شد

ادامه روند کاهشی قیمت انواع سکه؛ دلار به کانال 64 هزار تومان برگشت

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی: دولت کارش التماس به دشمن بود "بگذار نفت صادر کنم"

این بازی پس از 9 سال حتی از GTA V و Call of Duty هم محبوب‌تر شده است

هم میهن گزارش داد: واکنش‌ها به احیای گشت ارشاد

تعمیر تأسیسات ذخیره‌سازی گاز سراجه با روش‌های نو

آغاز اعزام زائران به حج عمره از سوم اردیبهشت

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران: 2.8 میلیارد دلار ارز در نخستین ماه سال 1403 تامین شد

ممنوعیت تبلیغ کولر گازی، راهکار مقابله با کمبود برق؟

بازی‌های پلی‌استیشن و سگا به آیفون می‌آیند

دادستان کل کشور: پرونده قضایی برای بانوان بی‌حجاب تشکیل نمی‌شود

تاریخ انقضای اتهام‌زنی به روحانی؟

ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا خواهد شد

گوشی‌های تاشو دیگر دست نیافتنی نیستند

سیستان و بلوچستان فراموش شده

آثار منفی کاهش تولید پالایشگاه‌های نفت بر ارزش صادرات روسیه

امدادرسانی هوایی در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

پاسخ ضرغامی به بحث گرانی ورودی موزه‌های ایران

برقراری ثبات نسبی در بازار ارز

درگذشت یار محمودها و پایداری

فرحی گرام : آچار فرانسه اینستاگرام

اینتل از بزرگ‌ترین کامپیوتر نورومورفیک جهان رونمایی کرد

بازگشت «مهار» به سیاست خارجی آمریکا؟

اشتغال بیش از 2 هزار نیروی بومی استان بوشهر در منطقه ویژه پارس

احیای اعتبار خرید آمبولانس دریایی جزیره خارک پس از 10 سال

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با مدیران سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

زمان واقعی صدور پروانه ساخت چقدر است؟

بامداد بی‌رمق

خودروساز سرشناس به جمع گوشی‌سازان می‌پیوندد

مسخره‌بازی

واکنش سازمان ثبت احوال به حذف نام پدر از کارت هوشمند ملی

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

830 طرح مسئولیت اجتماعی استان فارس در رصد شرکت ملی نفت/ 4 همت اعتبار اختصاص یافت

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

اندروید 15 برنامه‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

ریاض برای متعادل کردن بودجه به نفت بالای 96 دلار نیاز دارد

74 هزار فعالیت تعمیراتی با هدف افزایش تولید نفت در گچساران

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد