پیام ویژه

آخرين مطالب

آشنایی با مجازات‌های قانونی برای زمین‌خواران اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام ویژه-یکی از مواردی که قوانین کیفری کشورمان دارای نقص مشهود و محسوس است، موضوع زمین‌خواری است که با این وجود، قضات در دادسرا‌ها و محاکم کیفری با تمسک به قوانین موجود و تطبیق عمل مجرمانه مزبور با عناوین جزایی، به تناسب عوامل شکل‌دهنده این جرم نسبت به تعقیب و مجازات متهمان اقدام می‌کنند. اما کدام یک از قوانین به بررسی جرم زمین‌خواری می‌پردازند؟ ماده 690 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375، در موضوع زمین‌خواری در دادسرا‌ها و محاکم کیفری بسیار کاربردی و ناظر به مواردی است که افراد اراضی ملی را تصرف می‌کنند. در صورتی که مالکیت دولت بر اراضی مورد تصرف مسلم و مسجل است.

مصداق بارز این موضوع تصرفات کشاورزان در اراضی ملی با انجام عملیات زراعی است. قانونگذار در این ماده بدون تعریفی از تصرف عدوانی فقط به بیان مصادیق این عمل مجرمانه کفایت کرده است. تصرف عدوانی در معنای اعم یعنی آنکه شخصی به‌صورت تجاوزگرایانه و غاصبانه و نیز بدون اذن و مجوز ملک دیگری را تصرف می‌کند؛ بنابراین به استناد این ماده چنانچه مالکیت دولت بر اراضی ملی به اثبات رسید که معمولاً از طریق ارایه اسناد مالکیت رسمی است، باید نسبت به رفع تصرفات و اعمال مجازات مقرر در ماده 690 قانون مزبور برای متهم اقدام شود. این ماده که هم‌اکنون از آن به عنوان اصلی‌ترین عنصر قانونی تصرف عدوانی و زمین‌خواری یاد می‌شود، مجازاتی بسیار ناچیز یعنی تحمل یک ماه تا یک سال حبس برای مرتکب دارد و بدیهی است این مجازات، جنبه بازدارندگی لازم را ندارد.

به گزارش سازمان قضایی نیرو‌های مسلح، گاهی، متهمان صرف‌نظر از اینکه در اراضی ملی تصرف کرده باشند یا خیر، با ادعای مالکیت آن، اراضی مذکور را به دیگران منتقل می‌کنند که ممکن است انتقال‌گیرنده نیز نسبت به این عدم مالکیت واگذار کننده آگاه یا بی‌اطلاع باشد. چنین عمل مجرمانه‌ای را باید با قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر تطبیق داده و مرتکب را به مجازات کلاهبرداری محکوم کرد البته این انتقال مال غیر می‌تواند با استفاده از اسناد جعلی باشد یا اینکه متصرف فقط به اعتبار مواردی همچون سابقه تصرف خویش بر اراضی ملی و با ادعای مالکیت نسبت به انتقال اراضی ملی به دیگری، اقدام کند. هرچند در این مورد شخص متصرف از مدارک جعلی و مانور متقلبانه استفاده نمی‌کند و عمل وی از مصادیق قانونی کلاهبرداری تلقی نمی‌شود ولی قانونگذار به دلیل حساسیت موضوع آن را در حکم کلاهبرداری دانسته است به همین جهت حسب ماده یک قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر مصوب سال 1308 «کسی که مال غیر را با علم به اینکه مال غیر است به نحوی از انحا عیناً یا منفعتاً بدون مجوز قانونی به دیگری منتقل کند کلاهبردار محسوب و به مجازات کلاهبرداری محکوم می‌شود» زیرا با تصویب قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری و... مجازات مقرر در قانون مجازات راجع به انتقال مل غیر از بین رفته و برای تعیین مجازات منتقل‌کننده و انتقال‌گیرنده مال غیر (اراضی ملی و عمومی) باید به قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس، کلاهبرداری و ... رجوع کرد.

به نظر می‌رسد در مواردی که شخص متخلف در ارتکاب جرم تملک، مرتکب جرایمی نظیر جعل اسناد مالکیت، با استفاده از قولنامه‌ها و وکالت‌نامه‌های جعلی و اسناد فاقد اعتبار می‌شود و اراضی ملی و عمومی را تصاحب می‌کند، باید وی را به اتهام کلاهبرداری مورد تعقیب قرار داد.

اما نکته اساسی و قابل توجه آن است که اگر زمین‌خوار با جعل اسناد، اراضی ملی را منتقل کند، مجازات وی علاوه بر جعل مشمول ماده یک قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر نیز می‌شود که بیان می‌دارد: «کسی که مال غیر را با علم به اینکه مال غیر است به نحوی از انحا عیناً یا منفعتا بدون مجوز منتقل کند...» یعنی چنانچه زمین‌خوار چه با سند رسمی و چه با سند عادی و حتی بدون تنظیم سند و طی عقد شفاهی نسبت به انتقال اراضی ملی اقدام کند، مشمول این عنوان جزایی خواهد بود و مرتکبین کلاهبرداری مجازات یکسانی دارند و مجازات آن‌ها علاوه بر برگشت خود مال، حبس از یک تا هفت سال و جزای نقدی معادل مال مورد کلاهبرداری است؛ بدین نحو که اگر سند مورد جعل رسمی باشد مطابق با ماده 8 قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر، مرتکب، جاعل در اسناد رسمی محسوب شده و ازاین بابت نیز بر طبق ماده 533 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375 به مجازات جرم جعل در سند رسمی محکوم می‌شود و اگر این انتقال همراه با جعل سند عادی باشد مرتکب بر طبق ماده 536 این قانون مورد مجازات قرار می‌گیرد.

از دیگر قوانین مرتبط در امر مبارزه با جرم تملک و تصاحب اراضی ملی و زمین‌خواری، قانون ثبت اسناد و املاک مصوب سال 1310 است. به موجب ماده 109 قانون مورد نظر، افرادی که مال دیگری (که می‌تواند اراضی دولتی هم باشد) را به طور مصنوعی و غیرواقعی مال خود معرفی کرده و برای آن سند دریافت یا حتی تقاضای ثبت آن‌ها را کنند کلاهبردار شناخته شده و به مجازات این جرم خواهند رسید. این قسمت از کلاهبرداری ثبتی که نوعی استفاده از وسایل متقلبانه ثبتی و در جهت بردن مال دیگری است متشکل از سه عنصر مهم استفاده از وسایل متقلبانه؛ فریب خوردن قربانی جرم و عدم مالکیت کلاهبردار بر مال برده‌شده است.

قانونگذار در قانون ثبت اسناد و املاک صرف درخواست ثبت ملک را از سوی کسی که تمامی عناصر بیان‌شده را دارد، کلاهبرداری تلقی کرده است البته باید بین کسی که فقط درخواست ثبت اراضی را کرده و کسی که توانسته با انجام اقداماتی غیرواقعی و متقلبانه نام خود را در دفتر ثبت املاک به ثبت برساند، قائل به تفکیک شویم، اما از نظر اصول حقوق کیفری، صرف تقاضای ثبت در اداره ثبت برای گرفتن سند مال دیگری شروع به کلاهبرداری به نظر می‌رسد نه کلاهبرداری. به این جهت که از تقاضای ثبت تا صدور سند مالکیت فاصله زیاد است و تشریفات طولانی دارد. از لحظه ثبت ملک در دفتر املاک و صدور دفترچه مالکیت به نام متقاضی ثبت، به منزله استقرار مالکیت و بردن مال دیگری محسوب می‌شود زیرا با صدور سند و ثبت ملک در دفتر املاک مالکیت افراد استقرار می‌یابد و مالک قانونی مال هستند؛ لذا باید بین این دو مرحله تفاوت و تمایز قائل شد.

در برخی موارد، محاکم زمانی که با نبود عنصر قانونی یا همان ماده قانون مواجه می‌شوند، به ماده 2 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری مصوب سال 1367 متوسل می‌شوند و در موضوع زمین‌خواری نیز گاه استناد به این ماده به لحاظ اینکه مبلغ جزای نقدی مقرر در آن نسبت به سایر قوانین هم که شرح آن گذشت، بیشتر بوده و می‌تواند تا دو برابر ارزش مال اخذ شده افزایش یابد، ملاحظه می‌شود.

گاهی عناوین جزایی متعرضین اراضی ملی و زمین‌خواران دارای چند عنوان جرم است که در چند قانون به آن‌ها رسیدگی می‌شود. به عنوان مثال، مرتکبینی که با جعل اسناد همچون قولنامه‌ها یا وکالت‌نامه علاوه بر تصرف اراضی ملی، آن را ثبت و سپس به دیگری منتقل می‌کنند حسب مورد باید به اتهام جعل، کلاهبرداری و تصرف عدوانی تحت تعقیب و مورد مجازات قرار گیرند و البته علاوه بر تعقیب کیفری که دارای مزایایی همچون کمتر شدن هزینه‌های دادرسی و سرعت در رسیدگی است، در مواردی نیز ادارات دولتی در مقام شاکی خصوصی بنا به دلایلی ترجیح می‌دهند به جای تعقیب کیفری در بعد حقوقی اقدام به طرح دعوی کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/213748/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

ماجرای توییت یک فعال اقتصادی علیه اسرائیل و حمله مجری شبکه منوتو با دروغ پراکنی به او

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

همتی به رئیسی: مردم همچنان در انتظار وعده برقراری گشت ارشاد مدیران هستند/ ویدئو

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

واکنش عباس عبدی به توئیت عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب درباره برخود با بی حجابی

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

بایدن در آستانه شکست؟

آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد | ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره حمله اسرائیل به ایران

لاوروف: ایران خواهان تشدید تنش نیست

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

گزیده‌های نفتی هفته

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند/ ویدئو

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند

واژگونی پراید حادثه آفرید

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس