پیام ویژه

آخرين مطالب

جنگ اقتصادی چین و آمریکا / بحران مالی محتمل در اروپا/ آیا قانون بانک مرکزی آمریکا بر نرخ دلار در ایران تاثیر خواهد گذاشت؟ اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام ویژه-سال 2018 با تمام فراز و فرودهایش به اتمام رسید. این سال به لحاظ اقتصادی آبستن حوادث بسیاری بود. از افزایش قیمت دلار در ایران، تا نوسانات قیمت جهانی نفت و تشدید ابرتورم ونزوئلا. بسیاری از کارشناسان معتقدند سال 2019 هم مانند سال قبل آبستن حوادث اقتصادی مختلف خواهد شد. بسیاری از متخصصان ایرانی باور دارند که اقتصاد ایران در سال جاری وابسته به حوادثی است که برای اقتصاد دنیا در این سال رخ خواهد داد.

در این گزارش به 4 حادثه مهم اقتصادی در سال جدید که احتمالا بر اقتصاد ایران هم تاثیر خواهد گذاشت، اشاره می‌کنیم:

افزایش نرخ دلار و تاثیرش بر اقتصاد جهانی

قیمت و نرخ دلار آمریکا بدون شک یکی از مهم ترین فاکتورهای اقتصادی جهان است. کشورهای بسیاری در معاملات بین المللی و حتی منطقه ای خود از این واحد پولی استفاده می‌کنند و با تغییر نرخ آن، اقتصاد یک کشور می‌تواند به سمت تورم، رکود یا رشد و پیشرفت سیر کند.

بسیاری معتقدند نرخ دلار در سال جاری همچنان افزایشی خواهد بود( همانطور که در سال 2018 شاهد آن بودیم). افزایش نرخ جهانی دلار بستگی به این دارد که بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا چه قانونی درباب نرخ ارز تصویب کند. به نقل از سایت    My Business بسیاری معتقدند بانک مرکزی در سال 2019 نیز مانند سال قبل نرخ ارز دلار را افزایشی خواهد کرد و تنها تفاوتی که با سال قبل خواهد داشت سرعت این افزایش است که احتمالا در سال جاری کمتر خواهد شد. اگر این سرعت افزایش نرخ کمتر شود احتمالا فشارها برای افزایش قیمت دلار هم کمتر می شود و این برای کشورهای دیگر به خصوص کشورهایی که در تجارت مستقیم با آمریکا هستند بسیار مفید خواهد بود.

جنگ تجاری چین و آمریکا

در سوم آوریل سال قبل دونالد ترامپ با انتشار فهرستی از حدود 1300 کالای چینی شامل تلویزیون، قطعات هواپیما و وسایل پزشکی اعلام کرد که قصد دارد با هدف برقراری عدالت تجاری میان دو کشور بر این کالاها تعرفه 25 درصدی وضع کند. 
یک روز بعد چین، آمریکا را به مقابله به مثل تهدید کرد. دولت چین نیز با انتشار فهرستی حاوی حدود 100 کالای آمریکایی از جمله اتومبیل، هواپیما و طیف وسیعی از محصولات کشاورزی ایالات متحده به ارزش تقریبی 50 میلیارد دلار اعلام کرد که زیان اقدام آمریکا را با اعمال تعرفه 25 درصدی بر این محصولات آمریکا جبران خواهد کرد.
اما ماجرا به همین جا ختم نشد و ترامپ بلافاصله به تیم بازرگانی دولت آمریکا دستور داد که وضع تعرفه 25 درصدی را این بار برای مجموعه‌ای از کالاهای چینی با ارزش 100 میلیارد دلار برنامه‌ریزی کنند.
تمام این اتفاقات، نشان‌دهنده آغاز یک جنگ تجاری بزرگ بین امریکا و چین است که احتمالا در سال 2019 شدیدتر هم بشود.

در تاریخ یکم مارس سال 2019 پایان دوره 90 روزه رئیس جمهور چین و  ترامپ برای مذاکره جهت تثبیت اقتصاد جهانی به پایان می‌رسد. مشخص است که اگر تا تاریخ مذکور این وضعیت تجاری [جنگ تجاری ایالات متحده / چین] حل نشده باشد، احتمالا در سال‌های آینده در بازارهای جهانی تغییرات زیادی به وجود خواهد آمد.

کشورهای بسیاری در حال تجارت با آمریکا و چین هستند. اگر این دو کشور عملا وارد جنگ تجاری با یکدیگر شوند مشخص است که دیر یا زود به اقتصاد تمام کشورهای وارد کننده اجناس از چین و آمریکا آسیب خواهد دید.

اروپای ضعیف، اقتصاد بیمار

بحرانهای سیاسی در اروپا از جمله انتخابات مختلف و قدرت گیری راست های افراطی، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و مهم تر از همه شورش مخالفان مشهور به جلیقه زردها در فرانسه و بلژیک همگی باعث به هم ریختن اوضاع اقتصادی قاره سبز و رکود بازار اروپا شده است. کافی است قدرت اروپا را در آستانه ورود به 2108 با امسال یعنی آستانه ورود به 2019 مقایسه کنید. مکرون در ابتدای سال گذشته یک قهرمان اروپایی مخالف ترامپ بود اما امسال یک شکست خورده است که دولت خود را در حال نابودی می‌بیند. این اتفاق در مورد مرکل هم صدق می‌کند. بانوی اروپا امسال از ریاست حزب خود(سوسیالیسم مسیحی) استعفا داد و بعید است بتواند بیش از یک دوره دیگر در صدر قدرت مهم ترین کشوراروپا جلوس نماید.

این ضعفهای سیاسی اروپا بدون شک به اقتصاد این قاره هم آسیب زده و خواهد زد. هم اکنون صندوق ارزی اتحادیه اروپا با کسری مواجه است و بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه از پرداخت وامهای خود عاجزند. این به خوبی نشان می‌دهد که اقتصاد اروپا در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد و بعید نیست در سال جاری دچار مشکلات فراوانی شود.

الجزیره قطر طی گزارشی به بحران سیاسی و اقتصادی این دو کشور قدرتمند جهان و اروپا(فرانسه و آلمان) پرداخت و کاهش وحشتناک میزان مهاجر پذیری آلمان از سال 2015 (که نرخ 890 را به ثبت رسانده بود) تا سال 2018( که این عدد به 81 نزول کرد) را نشانه ضعف اقتصادی آلمان و همچنین افزایش بدهی عمومی فرانسه از حدودا 87 درصد در سال 2011 به 99 درصد در سال 2018 را نشانه ضعف و بحران اقتصادی فرانسه در اروپا دانست.

نفت، همچنان در حال استخراج

در سال 2018 اتفاقات بسیاری بر سر ماجرای نفت در جهان افتاد. تحریم نفتی ایران توسط آمریکا، کاهش تولید نفت توسط کشورهای اوپک و به خصوص افزایش تولید و استخراج نفت توسط بسیاری از کشورها باعث شد قیمت و شرایط نفت تحولات بسیاری داشته باشد. قیمت جهانی نفت در دو سه ماه اخیر تغییرات بسیاری داشته است و حتی در یک مورد به زیر 40 دلار به ازای هر بشکه هم رسید.

به نظر می‌رسد سیاستهای نفتی آمریکا در سال 2019 در سایستهای اوپک و شرایط کلی قیمت نفت تاثیرگذار باشد. با آغاز فاز بهره برداری شرکت ConocoPhillips، یکی از بزرگترین تولید کنندگان  نفت و گاز در جهان، تولید نفت آمریکا حداقل 25 درصد افزایش خواهد یافت (حتی اگر قیمت نفت پایین تر از 50 دلار در هر بشکه باشد). در نتیجه، این امر باعث عرضه بیش از حد نفت خواهد شد.

الجزیره قطر طی گزارشی تاکید کرد که علی رغم تعهد روسیه و اوپک برای کاهش تولید نفت، اما روسیه احتمالا در سال جاری تولید نفت خود را از 10.5 میلیون بشکه در روز به 11.2 میلیون بکشه در روز برساند. این افزایش تولید احتمالی به همراه افزایش تولید آمریکا احتمالا باعث عرضه بیش از حد نفت در جهان شده و بعید نیست قیمت جهانی نفت را دچار نوسان نماید.

اکنون با بررسی این 4 حادثه مهم اقتصادی محتمل در سال 2019 این پرسش مطرح می‌شود که آیا هر یک از این حوادث بر شرایط اقتصادی ایران تاثیر خواهند گذاشت یا خیر؟ این پرسشی است که برای پاسخ به آن باید تحلیل بیشتری داشته باشیم. نظر شما در این رابطه چیست؟ شما کدام یک از حوادث فوق را در اقتصاد ایران در سال جاری موثر می‌دانید؟

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/188968/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

حمله به جان وحدت

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

تاریخ سازی جعلی

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

سیل برای دبی گران تمام شد

موضع‌گیری دو پهلو

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

غربت مرتضی

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

از چاله به چاه؟

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

متحدان اسرائیل در برزخ

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

آشیانه سری