پیام ویژه

آخرين مطالب

بودجه 40 میلیارد تومانی شلمچه - بصره این خط آهن را به کجا می‌رساند؟ اقتصادي

بودجه 40 میلیارد تومانی شلمچه - بصره این خط آهن را به کجا می‌رساند؟
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - در لایحه بودجه 1403 برای کمک به طرح احداث راه‌آهن شملچه - بصره، 40 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است و با آغاز این طرح از شهریورماه سال گذشته، باید دید این خط ریلی اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد. 
برای کمک به طرح احداث راه‌آهن شملچه - بصره در جدول اعتبار طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (بودجه عمرانی) دستگاه‌های اجرایی در لایحه بودجه 1403، بالغ بر 40 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
راه‌اندازی خط ریلی شلمچه - بصره از 20 سال گذشته مطرح بوده و در این‌ سال‌ها همواره فرآیند پرفراز و نشیبی داشته است، اما به دلایل متعدد از جمله حضور داعش در عراق تا نبود اعتبار و عدم توافق با عراق برای واگذاری اراضی مورد نیاز، این پروژه‌ بارها به تعویق افتاده است.

آغاز مطالعات نهایی و عملیات اجرایی پروژه ریلی شلمچه - بصره در سال 1400، به نتیجه تصمیمات مقامات عراقی موکول شده بود؛ به‌خصوص اینکه مسیر مورد نظر برای ساخت راه‌آهن میان دو کشور به مین‌روبی نیاز داشت؛ همان زمان رستم قاسمی - وزیر فقید راه و شهرسازی - دیدارهایی با مسئولان عراقی داشت تا زمینه توافق با عراق در خصوص اتصال ریلی ایران با این کشور را فراهم کند.
البته در این میان از گوشه و کنار هم اخباری مبنی‌بر عدم تمایل عراق به ادامه این پروژه شنیده می‌شد؛ اما از آن زمان دیدارها بین مقامات دو کشور ادامه یافت و مسئولان جمهوری اسلامی کشور از جمله مهرداد بذرپاش - وزیر راه و شهرسازی - و سید میعاد صالحی - مدیرعامل شرکت راه‌آهن - به پیگیری‌ها درباره این پروژه ادامه دادند.
فروردین‌ماه سال گذشته، وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرای مسیر ریلی راه‌آهن شلمچه - بصره و پل متحرک توسط دو کشور خبر داد و در عین حال اعلام شد که عراق وعده داده بابت احداث این پروژه 215 میلیارد دینار عراقی هزینه کند. همچنین اینطور مطرح شد که کشور عراق به انجام این پروژه در سال 2023 تاکید کرده است؛ هرچند که به نظر می‌رسد فرآیند احداث خطوط ریلی در این ناحیه تا کنون به مین‌روبی زمین‌ها محدود شده است.
درنهایت شهریورماه سال گذشته عملیات اجرایی 32 کیلومتر راه آهن شلمچه تا بصره در نقطه صفر مرزی در خاک عراق، با حضور معاون اول رئیس‌جمهور ایران و نخست وزیر عراق آغاز شد. همان زمان اعلام کرد طبق تفاهم امضاشده، برای کل پروژه بدون در نظر گرفتن مدت زمان ساخت پل، 18 ماه در نظر گرفته شده است. مدت زمان احداث پل بازشو به طور موازی، حدود 18 ماه تا حداکثر 2 سال اعلام شده.
در آخرین اظهار نظرات درباره راه‌آهن شلمچه - بصره، سیدمیعاد صالحی -مدیرعامل شرکت‌ راه‌آهن- فروردین‌ماه سال جاری بیان کرد: سال گذشته راه‌اندازی قطار ترکیبی ایران - کربلا به‌صورت مستمر در طول سال انجام شد و این کار از مقدمات راه‌آهن شلمچه - بصره است و اکنون در حال مین‌روبی زمین‌های باقی‌مانده هستیم.
به گفته او، طی جلساتی که برگزار شده، مقرر شده زمین این مسیر ریلی را برای احداث به ایران تحویل ‌دهند. 
هرچند این مسیر به گفته مقامات عراقی، نمی‌تواند برای انتقال کالا مورد استفاده قرار گیرد که دلیل آن دور بودن بنادر ایران از مسافت تعیین‌شده است؛ اما با راه‌اندازی خط ریلی شلمچه - بصره، این مسیر می‌تواند به‌عنوان یک مسیر خوب برای جابه‌جایی زائران ایرانی به‌سمت کربلا در طول سال مورد استفاده واقع شود؛ همچنین زائران عراقی می‌توانند با استفاده از قطار به ایران سفر کنند و به شهرهای زیارتی قم و مشهد مشرف شوند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1480940/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

5 اشتباه رایج هنگام بررسی قند خون افراد دیابتی

پشت پرده ویدئوی اخیر شمخانی در تخت جمشید، چیست؟

دستگیری 260 دختر و پسر در مهمانی شیطانی

ضبط 50 هزار دلار در فرودگاه امام(ره) از سوی تعزیرات

بلاتکلیفی 5 ماهه بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری

نشان استاندارد روی این فرآوردهای غذایی جعلی است

گوگل رنگ‌بندی پیکسل 7 را در گوشی پرچمدار 2024 خود احیا می‌کند

«مدرسی‌یزدی»، «حسینی بوشهری» و «موحدی کرمانی» 3 گزینه اصلی برای ریاست خبرگان

توقف فعالیت پالایشگاه نفت روسیه در پی حمله پهپادی اوکراین

تداوم ثبات در بازار ارز

نمایشگاه نفت امسال توانمندی وزارت نفت را نشان داد

چمران: در بوستان‌ها هتل ساخته نمی‌شود

ادعای رسانه آموزش و پرورش: اختلال در سامانه دریافت کارت امتحانات عمدی بود

متکی: تمرکز اصلی من بر ریاست مجلس است

ویدئویی از دزدیدن دوچرخه وسط اتوبان در روز روشن

کودکی که قلب خود را هدیه کرد

وضعِ شیشۀ عقب ماشین‌ها پس از بارش تگرگ در مشهد

انتقاد روزنامه فرهیختگان از قرارداد با هند؛ "اشتباه چابهار!"

چرا برخی موسسات دولتی که بازده ندارند بودجه می گیرند؟

آخرین آمار محاسبات مالیاتی از خانه های خالی

تب زیبایی، آرایشگر‌ها و ماما‌ها را جراح کرد

خزعلی: باید به دنبال افزایش دورکاری برای مادران باشیم

صدور کیفرخواست یک پرونده کثیرالشاکی

تنها جزیرهٔ ایرانی دریای خزر کجاست؟

انتقاد مجری تلویزیون از پاس کاری کشاورزان در دستگاه های دولتی

جدال میان دو پیامرسان محبوب

چمران: هیچ شخصی پیدا نمی‌شود که درختان چیتگر را قطع بکند

وزیر کشور: دربارۀ نگهداری حیوانات در آپارتمان کمبودهایی وجود دارد که باید قانون را تکمیل کنیم

ارائه بسته‌های «بانکی» به خانواده‌های دارای بیش از سه فرزند

نماینده مجلس: قانون درباره طلافروشان باید اجرا شود

سهم بالای ترکیه در بازار چاپ و بسته‌بندی منطقه

افزایش شمار کشته‌های سیل افغانستان به 70 نفر

بازی/ Hoosegow: Prison Survival؛ ماجراجویی در زندان

با کریمان کارها دشوار نیست

وجود 134 هزار ساختمان ناایمن در کشور

موتور خودروهای برقی روشن شد

در چه صورتی مالیات بر خانه‌های خالی 12 برابر می‌شود؟

کارمندان OpenAI ظاهراً مجبور به امضای توافق‌نامه عدم انتقاد از شرکت بوده‌اند

احکام بدوی تتلو صادر شد

قیمت شکر بسته بندی اعلام شد

سرعت شارژ؛ وقتی پوکو X6 پرو، پیکسل 8a را با اختلاف چشمگیر شکست می‌دهد

طعنه به پیش‌نیاز سخت‌گیرانه ویندوز 11؛ ویندوز XP روی پردازنده‌ قدیمی‌تر از خودش اجرا شد

ماجرای پیدا شدن یک پیرزن در قسمت بار فرودگاه امام خمینی(ره)!

مشاهده یک قلاده یوزپلنگ برای اولین‌بار در این شهرستان

مدیرعامل راه آهن: پیشرفت برقی‌سازی خط آهن تهران - مشهد صفر است

صنعت نفت امکان صادرات خدمات فنی و مهندسی را دارد

طرح پلی‌آلومینیوم‌کلراید پتروشیمی ارومیه به‌زودی به تولید می‌رسد

بازدید وزیر نفت از پروژه خط لوله انتقال فرآورده تبریز - خوی - ارومیه و مراکز انتقال نفت

شی جین‌پینگ نسبت به پوتین چالش جدی‌تری برای غرب است

تلاش برای افزایش عمره‌گزاران ایرانی تا 800 هزار نفر