پیام ویژه

آخرين مطالب

جاهای دیدنی مراغه و اطراف آن فرهنگی و اجتماعی

جاهای دیدنی مراغه و اطراف آن
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - بازار / استان آذربایجان شرقی همیشه در میان حجم زیاد مناطق گردشگری ایران سرآمد بوده و است. از یک‌سو طبیعت زنده و روح‌نوازش و از دیگر سو جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی این خطه، هر کسی را شیفته خود می‌کند.
در یکی از گوشه‌های این سرزمین، شهری باستانی با زیبایی‌های منحصر‌به‌فردش قرار دارد و سالانه از توریست‌های زیادی پذیرایی می‌کند. این شهر جایی نیست جز مراغه، پایتخت نجوم ایران که در این زمینه حرفی برای گفتن دارد. این شهر جاذبه‌های زیادی دارد که حتما باید از نزدیک دید. با خرید بلیط هواپیما مراغه می‌توانید در اولین فرصت خود را به این شهر معرکه برسانید.
مراغه، شهری برای عاشقان نجوم و ستاره‌شناسی
هرچند که این شهر سرشار از جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی است، همچنان آن را به‌عنوان پایتخت نجوم ایران می‌شناسند. موقعیت جغرافیایی این سرزمین آن را به محلی مناسب برای کاوش آسمان و علم نجوم تبدیل کرده است. پس اگر علاقه زیادی به ستاره‌شناسی و دیدن صورت‌فلکی دارید، این فرصت را از دست ندهید. علاوه‌بر ‌این، مراغه را می‌توان با طبیعت زیبا و سایر جاذبه‌هایش تعریف کرد؛ چراکه با پدیده‌هایی منحصر‌به‌فرد آشنا خواهید شد که نظیرش را در کمتر جایی می‌توان دید. این شهر در بیشتر ایام سال بارندگی‌های زیاد و هوایی سرد دارد و برای علاقه‌مندان به سرما همچون بهشت است. نکته جالب اینجاست که در مراغه چیزی به اسم گرمای طاقت‌فرسا وجود ندارد، پس بهترین مقصد برای سفرهای تابستانی است.
با دیدن جاذبه‌های مراغه سفری به‌یادماندنی خواهید داشت
مراغه پس‌از تبریز دومین شهر پرجمعیت در استان آذربایجان شرقی به‌حساب می‌آید، پس با شهری بزرگ و شلوغ روبه‌رو هستید. طبیعی است که هرچه یک شهر وسیع‌تر باشد، جاذبه‌های دیدنی بیشتری دارد. در نتیجه از سفر به آن خسته نخواهید شد. بیش‌از 300 اثر باستانی و فرهنگی در این شهر وجود دارد که دیدن آن‌‌ها به هر گردشگری توصیه می‌شود. با این وجود ممکن است به دلایلی مانند کمبود وقت نتوان از تمام آن‌ها دیدن کرد؛ بنابراین از مهم‌ترین این آثار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
گنبد کبود
یکی از نمادهای معماری و هنر ایرانی در این شهرستان گنبد کبود است که حتما باید آن را از نزدیک دید. بسیاری از مردم این اثر را به‌عنوان مقبره مادر هلاکوخان می‌‌شناسند، اما هیچ سنگ نوشته و مدرک اثبات‌کننده‌ای وجود ندارد. آنچه مهم است معماری معرکه و گنبد کبود و چشم‌نواز این اثر است که چشم بیننده را به خود خیره می‌کند. این گنبد به‌صورت یک بنای 10 ضلعی و شبیه به دایره ساخته شده است و با طراحی ظریف و منحصر‌به‌فردش شناخته می‌شود.
معبد مهر
در این معبد آثار قابل توجهی از عصر مهرپرستی ایرانیان به‌دست آمده است و دیدن آن خالی از لطف نیست. براساس نوشته‌ها و آثار تاریخی به‌جامانده این معبد از بزرگ‌ترین معابد زرتشتیان به‌شمار می‌رفته است و در زمان ساسانی و اشکانی از موقعیت خوبی برخودار بوده است.
رودخانه صوفی‌چای
گپی‌چای یا سویوخ‌چای به معنی رودخانه سرد از دیگر نام‌های این رودخانه جذاب و بی‌نظیر هستند. آب این رودخانه از کوه سهند سرچشمه می‌گیرد، به‌همین خاطر بسیار سرد است و بسیاری از مزارع و باغات اطراف خود را به‌خوبی سیراب می‌کند. این رودخانه از وسط شهر مراغه می‌گذرد و یکی از جاذبه‌های این شهر به‌حساب می‌آید.

پیام ویژه

رصدخانه مراغه
بدون شک رصدخانه مراغه یکی از جاذبه‌های دیدنی این شهر است که باید حتما آن را از نزدیک دید. خواجه نصیرالدین طوسی در ساخت این اثر فرهنگی و علمی کم نگذاشت و آن را به افتخاری بزرگ برای ایران تبدیل کرد. بقایای این مکان امروزه به‌ کمک یک پوشش گنبدی شکل نگه‌داری می‌شود، درحالی‌که شکل اولیه آن به‌صورت یک ساختمان استوانه‌ای بوده‌ است. دیدن از این رصدخانه جذاب و حیرت‌انگیز به هر گردشگری پیشنهاد می‌شود.
برج غفاریه
بافت آجری و سنگی این برج آن را به سازه‌ای مستحکم و ماندگار تبدیل کرده است که از زمان ایلخانیان تا به امروز پابرجا مانده است. نمای بیرونی این اثر ترکیبی از هنر ایرانی و اسلامی است و در اولین لحظه نگاهتان را به خود جذب می‌کند. با قدم‌زدن در محوطه این برج زیبا آرامش عجیبی روح فرد را فرا می‌گیرد.
گنبد سرخ
گنبد سرخ از دیگر جاذبه‌های تاریخی مراغه است که دیدن آن به هر گردشگری توصیه می‌شود. این گنبد زیبا هنر و خرد ایرانی را به نمایش می‌گذارد و به‌عنوان یکی از جاذبه‌‌های محبوب مراغه شناخته می‌شود.
پل سرچشمه
در اغلب شهرهای ایران یکی از پل‌های تاریخی و قدیمی وجود دارد و محلی توریستی محسوب می‌شود. پل سرچشمه یکی از این پل‌های قدیمی در شهر مراغه است، اما یک سر‌و‌گردن از دیگر پل‌های تاریخی بالاتر است. این پل به‌طرز زیبایی دقیق و اصولی ساخته شده ‌است و با سه دهانه گنبدی و بنای جناقی هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. بزرگ‌تر‌بودن طاق میانی از دو طاق کناری خود نشانی از هنر و معماری دوران صفوی است که در عین زیبایی در زمان طغیان رودخانه مقاومت و پایداری آن را بالا می‌برند.
آبشار گورداخ
در روستای روح‌نواز چکان از توابع شهرستان مراغه یک آبشار معرکه و بی‌مانند وجود دارد که قطعا پس‌از دیدنش این منظره از یاد نخواهد رفت. این آبشار با ارتفاع 9 متری از کوه سهند سرچشمه می‌گیرد و به دره‌ای به نام چکان می‌ریزد. جریان آبشار منظره‌ای بسیار زیبا و هیجان‌انگیز به‌وجود آورده است که در هر فصل ارزش دیدن دارد. برای دیدن از زیباترین زمان و طبیعت آبشار، پاییز و بهار پیشنهاد می‌شود. هر کسی پس‌از دیدن این آبشار چنان جذبش خواهد شد که آن را به همه دوستان و آشنایان خود معرفی می‌کند.

پیام ویژه

جاذبه‌های مراغه را به‌کمک فلای‌تودی پیدا کنید
آذربایجان شرقی یکی از زیباترین استان‌های ایران محسوب می‌شود و هر ایرانی برای یک‌ بار هم که شده باید از آن دیدن کند. در میان شهرهای مختلف این استان می‌توان به مراغه اشاره کرد که به‌تنهایی نیمی از زیبایی‌های آذربایجان را در خود جای داده است. مراغه با جاذبه‌های طبیعی زیادی که دارد از مقاصد محبوب گردشگری محسوب می‌شود؛ بنابراین حتما یک سفر جداگانه را برای دیدن این شهر در نظر بگیرید. فلای‌تودی در رزرو بلیط هواپیما مراغه، هتل، تور مسافرتی و... به شما کمک می‌کند تا سفری خاطره‌انگیز داشته باشید.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1480642/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش: ناتوانی در صدور کارت امتحانی به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست / این موضوع فردا در دستور کار کمیسیون آموزش قرار می‌گیرد

این بازی شوتر جدید یک مزیت مهم نسبت‌ به کالاف دیوتی دارد

کارگران بی‌شناسنامه؛ چرا سهم کارگران غیررسمی در اقتصاد ایران رو به افزایش است؟

نتیجه حمایت از وزیر

اولین عکس واقعی از آیفون 16 را ببینید

ژنرال بازنشسته اسرائیلی: امکان نابودی حماس وجود ندارد

متکی: دوستانِ شریان، امنا و صبح ایران اعلام کردند که تاکنون از شخصی برای ریاست مجلس حمایت نکرده‌‌اند

عضو مرکز تحقیقات راه و شهرسازی: هفت مورد مشابه مسیر سیل منطقه «سیدی» مشهد در پایتخت داریم

محاسبه قیمت مسکن هنوز با دلار 40 هزار تومانی

شرایط ثبت‌نام خودروهای برقی اعلام شد

گزارش جدید Speedtest؛ سرعت اینترنت موبایل در ایران باز هم کاهش یافت

افشای نقش سرمایه‌داران آمریکایی در سرکوب تظاهرات دانشگاه کلمبیا

عضو کمیسیون آموزش مجلس: ناتوانی در صدور کارت امتحانی به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست

چرا مردم بیش از بیکاری از تورم متنفر هستند؟

این هشدارها را درباره سیل جدی بگیرید

بلایی که تگرگ بر سر ماشین مشهدی‌ها آورد

زیر آب رفتن بازار طبرسی مشهد

چرا واردات خودرو همچنان با مشکل روبرو است؟

محسن زنگنه: دولت باید پای خود را از صنعت خودرو بیرون بکشد

تاثیر مدل اقتصادی ماهاتیر محمد بر برنامه هفتم توسعه کشور

معاون وزیر نفت: تعداد کالاهای ممنوعه برای واردات به 250 قلم رسید

اولین نمایشگر 1000 هرتز 4K دنیا رونمایی شد

تازه‌ترین خبرها از قیمت دلار، سکه و بازار سهام

این 9 اپلیکیشن محبوب آیفون، قاتل باتری گوشی شما هستند

از «ژنرال فرانکو» تا «نتانیاهو» و «جنگ غزه»: شباهت تاریخ اسپانیا به اکنونِ فلسطین

هشدار مهم پلیس به حجاج

آماده‌باش هلال‌احمر در 10 استان درگیر تغییرات جوی

کنسول گیمینگ دستی AYANEO AIR 1S با تراشه Ryzen 7 8840U معرفی شد

نماینده پارلمان اسپانیا تشریح کرد: شباهت تاریخ اسپانیا به اکنونِ فلسطین

شهرداری پول اضافه از مردم گرفته است؟

متهمان ردیف اول تراژدی مشهد

خانه خلاق برسا برگزار می‌کند؛ ثبت‌نام کارگاه آموزش روابط عمومی آنلاین

توقف روند کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه

گوگل قابلیت‌های جدیدی برای مقابله با سرقت گوشی‌های اندرویدی معرفی کرد

لزوم تصفیه کامل در فوتبال ایران

مشخصات ویوو پد 3 لو رفت؛ تبلت چینی با باتری غول‌پیکر

دریافت نات‌کوین رایگان در آبان‌تتر (فرصت محدود)

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر: صنف طلا دلال ندارد

کالبدشکافی آیپد پرو M4 منتشر شد؛ نگاه نزدیک به طراحی نبوغ‌آمیز اپل

هر دم از این باغ بری می‌رسد

زنگ خطر فدرال رزرو برای روند صعودی طلای جهانی

اپل برای عرضه ویژن پرو در بریتانیا، کانادا و کشورهای دیگر آماده می‌شود

نشانه‌هایی از شیائومی 15 پرو در کد منبع HyperOS دیده شد

اعتماد گزارش داد: حجاب سیاسی یا حجاب شرعی؟

مشاوره ازدواج برای این افراد رایگان است

برگزاری جشن کرامت درجزیره کیش

نجات‌یافتن یک شهروند از غرق‌شدن در سیلاب شاندیز توسط مردم

قربانیان خانه‌سازی در «مسیل»

تقاطع انقلاب مشهد بعد از 72 ساعت مجددا دریاچه شد!

بانک مرکزی افزایش فرار سرمایه را تکذیب کرد