پیام ویژه

آخرين مطالب

سی‌ان‌ان: چرا بایدن به دنبال آتش‌بس فوری است؟ يادداشت

سی‌ان‌ان: چرا بایدن به دنبال آتش‌بس فوری است؟
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - اکو ایران /متن پیش رو در اکو ایران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
در مثال دیگری از وضعیتی که هر رئیس‌جمهوری در آمریکا ترجیح می‌دهد در سال انتخاب مجدد از آن اجتناب کند، بایدن در یک زورآزمایی با نخست‌وزیر اسرائیل گرفتار شده است. بنیامین نتانیاهو پس از یک تماس تلفنی پرحرارت هفته گذشته، برای باز کردن مسیرهای کمک رسانی جدید به غزه تحت فشار قرار گرفت.
با گذشت شش ماه از جنگ اسرائیل با حماس، جو بایدن هر چه بیش‌تر درگیر یک بحران خارجی شده است که نمی‌تواند آن را کنترل کند، اما پیامدهای عمیقی برای سیاست داخلی ایالات متحده دارد و بر تلاش او برای انتخاب مجدد سنگینی می‌کند.

خطرات همه‌جانبه ژئوپلیتیکی جنگ
به نوشته سی‌ان‌ان، خطرات همه جانبه ژئوپلیتیکی جنگ در هفته گذشته به وضوح آشکار شد- زمانی که مقامات آمریکایی در مورد حمله تلافی‌جویانه احتمالی ایران در پی حمله اسرائیل به مجتمع سفارت ایران در دمشق هشدار دادند و اسرائیل وعده تشدید درگیری در مرز جنوبی لبنان را داد. 
اسرائیل و نیروهای آمریکایی با آگاهی از اقدام تلافی‌جویانه ایران در آماده‌باش منطقه‌ای قرار دارند. اقدام علیه اسرائیل یا منافع آمریکا، ممکن است جرقه جنگ تمام عیاری در خاورمیانه باشد که کاخ سفید از آن می‌ترسد. حتی اگر ایران پاسخ شدیدی ندهد، درگیری‌های سطح پایین‌تر در سراسر منطقه در حال جوشیدن است از جمله در مرز جنوبی لبنان، جایی که اسرائیل به طور منظم در حالئ تبادل آتش مداوم با نیروهای حزب الله است و اوضاع به طور فزاینده‌ای خطرناک شده است.
به عنوان نمونه دیگری از وضعیتی که هر رئیس‌جمهور آمریکا ترجیح می‌دهد در سال انتخاب مجدد از آن اجتناب کند، بایدن در یک زورآزمایی با نخست‌وزیر اسرائیل گرفتار شده است. بنیامین نتانیاهو پس از یک تماس تلفنی پرحرارت هفته گذشته، برای باز کردن مسیرهای کمک رسانی جدید به غزه تحت فشار قرار گرفت. اسرائیل همچنین یکشنبه اعلام کرد که از منطقه خان یونس در غزه عقب‌نشینی می‌کند و منظره‌ای از ویرانی را پشت سر باقی می‌گذارد. این اقدامات در پی طوفانی از خشم بین المللی در پی کشته شدن هفت امدادگر در هفته گذشته صورت گرفت. اما مقاومت نتانیاهو در برابر محدود کردن عملیات اسرائیل، علی‌رغم درخواست‌های مکرر بایدن، به این معنی است که دولت آمریکا ممکن است سیاست خود در هفته‌های آینده تغییر دهد.
در عین حال، بحران انسانی وحشتناک به نقطه‌ای رسیده که راه بازگشتی وجود ندارد. سیندی مک‌کین، مدیر برنامه جهانی غذا، روز یک‌شنبه به شبکه سی‌ان‌ان گفته که «همین‌طور که ما صحبت می‌کنیم» کودکان می‌میرند و حتی اگر کمک‌های عظیم به غزه ارسال شود، بسیاری از آن‌ها یک عمر از عوارض پزشکی رنج خواهند برد. مک کین گفت: «ما در رابطه با قحطی به معنای واقعی کلمه در آستانه سقوط در پرتگاه هستیم» و افزود که برنامه جهانی غذا در خارج از مرزهای غزه برای 1/1 میلیون نفر غذا فراهم کرده و «ما فقط باید آن را وارد کنیم. به همین دلیل این گذرگاه‌ها بسیار مهم هستند و گذرگاه‌های بیش‌تری مورد نیاز است.»
عواقب سیاسی برای بایدن
در داخل، بایدن با واکنش شدید رای دهندگان مترقی، جوان و عرب آمریکایی مواجه شده است که می‌تواند امیدهای انتخاب مجدد او را در چندین ایالت نوسانی کلیدی به خطر بیندازد. اگر درگیری هم‌چنان در ماه اوت ادامه داشته باشد، اعتراض‌های منظم در رویدادهای مبارزات انتخاباتی وی می‌تواند باعث حواس‌پرتی فاجعه‌بار رئیس‌جمهور در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها شود.
اکنون، بایدن، که به طور غریزی یکی از پرو پاقرص‌ترین رؤسای جمهور طرفداران اسرائیل در دوران مدرن است، با فشارهای سیاسی فزاینده‌ای از سوی مقامات دموکرات، از جمله برخی از نزدیک ترین متحدانش، مواجه است تا با تعیین شرایط برای میلیاردها دلار محموله‌های تسلیحاتی آمریکا، اقدامات بیشتری برای مهار اسرائیلی‌ها انجام دهد. در همین حال، جمهوری‌خواهان به شدت به فشار رئیس‌جمهور بر نتانیاهو در تماس تلفنی هفته گذشته خود واکنش نشان دادند و بایدن را به ترک یکی از نزدیک‌ترین دوستان آمریکا متهم کردند. و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق و نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه، مطمئناً از هر گونه گسترش جنگ استفاده خواهد کرد تا روایت خود را تقویت کند که اوضاع تحت نظارت جانشین او از کنترل خارج شده است و تنها او می‌تواند جنگ جهانی سوم را متوقف کند.
تماس بایدن با نتانیاهو در روز پنج‌شنبه مهم‌ترین لحظه در تلاش رو به رشد رئیس‌جمهور در مدیریت جنگ بود. پیش از این، او بارها از تاکتیک‌های اسرائیل در غزه انتقاد کرده و از آن خواسته بود تا از غیرنظامیان محافظت کند، اما اصلا نمی‌خواست پیامدی برای عدم تمایل نتانیاهو به گوش دادن تعیین کند.
ام جی لی، خبرنگار سی‌ان‌ان، یک‌شنبه گزارش داد که رئیس جمهور آمریکا چندین کار را فهرست کرده که نتانیاهو باید فورا انجام دهد، از جمله باز کردن گذرگاه اریز در شمال غزه و بندر اشدود در جنوب سرزمین‌های اشغالی برای کمک‌های بشردوستانه. یکی از افراد آگاه در توصیف پاسخ نتانیاهو گفت: «جو، ما این کار را انجام می‌دهیم.»
اما بایدن یک نیاز سیاسی ضروری برای پایان دادن به جنگ دارد که در درخواست او برای آتش‌بس «فوری» منعکس شده است. عزم نتانیاهو برای حمله به منطقه رفح غزه به این معنی است که تنش‌ها و بی اعتمادی بین کاخ سفید و تل‌آویو همچنان بالاست.
جان کربی، مشاور ارتباطات امنیت ملی کاخ سفید، روز یکشنبه گفت که متحدان همچنان در مورد تهاجم برنامه‌ریزی‌شده مخالف هستند. ما با نخست‌وزیر و تیم او کاملاً صریح بوده‌ایم که از عملیات زمینی در رفح حمایت نمی‌کنیم، راه‌های دیگری وجود دارد، گزینه‌های دیگری که آن‌ها باید بررسی کنند که چگونه به دنبال حماس می‌روند». کربی همچنین عقب‌نشینی اسرائیل از خان یونس را کم اهمیت جلوه داد. او این هفته گفت: «سخت است که بدانیم این دقیقاً در حال حاضر چه چیزی به ما می‌گوید. آن‌ها چهار ماه است که روی زمین هستند. پیامی که ما دریافت می‌کنیم این است که آن‌ها خسته هستند. آنها باید دوباره آماده شوند.»
تهدید درگیری جدید با ایران
هفته‌ها عدم موفقیت در مذاکرات آتش‌بس پر پیچ و خم که شامل اسرائیل، حماس، کشورهای کلیدی خلیج فارس و ایالات متحده بود، این تصور را تقویت کرده که فاصله زیادی تا پایان جنگ داریم. نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسبق اسرائیل در پاسخ به سوال فرید زکریا که آیا نتانیاهو جنگ را طولانی می‌کند تا از رسیدگی به مسائل شخصی و قانونی خود جلوگیری کند، گفت: «من فکر می‌کنم که تصمیمات به دلایل درستی گرفته می‌شوند. می‌دانید، می‌توان با این یا آن تصمیم مخالف بود، اما در کل هدف شکست حماس است. زمانی که حماس حاضر است، نمی‌توانیم این جنگ را تمام کنیم.»
احتمال طولانی شدن جنگ، دموکرات‌هایی را که نگران تأثیر آن بر ائتلاف انتخاباتی ضعیف بایدن هستند، ناامیدتر خواهد کرد. حمله اسرائیل به کاروان «آشپزخانه مرکزی جهان» در هفته گذشته اقدام در واشنگتن را به گونه‌ای تحریک کرد که ماه ها قتل عام غیرنظامی در غزه نتوانسته بود. این ممکن است تا حدی به تأثیر خوزه آندرس، سرآشپز، رستوران‌دار و موسس آشپزخانه مرکزی جهان مربوط باشد، که روابط عمیقی در پایتخت ایالات متحده دارد و یک حضور رسانه‌‌ای بین‌المللی برجسته دارد.
از زمان حمله به کاروان آشپزخانه مرکزی جهان، تعداد بیشتری از دموکرات‌ها به بایدن نشان می‌دهند که عدم تمایل او به اعمال کنترل بیشتر بر نتانیاهو غیرقابل قبول است. سناتور دموکرات، کریس ون هولن از مریلند به سی‌بی‌اس گفت: «خوشحالم که دیدم رئیس‌جمهور، حداقل همانطور که گزارش شده، در نهایت به نتانیاهو گفت که اگر به درخواست‌های من عمل نکنی، عواقبی در پی خواهد داشت. زمانی که کابینه نتانیاهو به تعهدات خود از جمله ارسال کمک‌های بشردوستانه عمل نمی‌کند یا قوانین بین‌المللی را رعایت نمی‌کند، نباید سلاح بیشتری برای اسرائیل ارسال کنید.»
تنش‌ها با نتانیاهو همزمان با هشدار اسرائیل و ایالات متحده مبنی بر آمادگی ایران برای انتقام از حمله هفته گذشته دمشق در حال رخ دادن است. نگرانی در مورد ورود مستقیم ایران به جنگ از خطوط حزبی در واشنگتن عبور می‌کند. مایکل ترنر، نماینده حزب جمهوری‌خواه از اوهایو، که ریاست کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان را بر عهده دارد، عمیقاً به نظارت بایدن بر درگیری و انتقاداتش از اسرائیل اعتراض کرد. او از حمله به دمشق انتقاد کرد، که بسیاری از ناظران آن را آزمایشی از سوی اسرائیل برای خطوط قرمز ایران می‌دانند. او گفت: «این خیلی غیرعاقلانه بود. در حالی که ما می‌خواهیم ایران از این درگیری باشد، این موضوع قطعاً وضعیت را در کل منطقه تشدید می‌کند.»

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1474899/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

موج مهاجرت پرستاران؛ عمان 6 برابر ایران حقوق می‌دهد

هشدارها و حسرت‌های دو رئیس‌جمهور

ایران هسته‌ای مخلوق شرایط و تحولات است

تعلیق دانشجویان دانشگاه کلمبیا اعتراضات را شعله‌ور کرد

نفوذ سرمایه‌داری در سنگر کمونیست‌ها

دلار به دنبال بازه آرامش

دغدغه‌های انتقال فرآورده‌های نفتی از ایران با گازوئیل

صادرات زعفران ایرانی با نام افغانستان!

زارع‌پور خبر داد؛ بسته هدیه اینترنت 30 گیگابایتی برای معلمان

گجت جنجالی ربیت R1 از سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کند

تیک‌تاک شاید در اتحادیه اروپا نیز ممنوع شود

اشتغال اهمیت دارد

بازگشت پیکر شهید دفاع مقدس پس از 36 سال انتظار به آغوش خانواده‌

معاون سازمان راهداری: 40هزار کیلومتر راه آسفالته کشور خرابی سنگین دارد

رو هوا بزن! 56000 تومان جایزه

ادای احترام رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام شامخ شهدای مازندران

با الگوپذیری از معلم شهید مطهری نقش واقعی معلم و استاد را در کشور به ثمر برسانیم

امضای 2 سند همکاری اقتصادی میان ایران و امارات

ال‌جی یکی از شاخص‌ترین مانیتورهای دنیا را عرضه کرد

حمله افراد ناشناس به پزشکان در کرخه خوزستان

کشته شدن 19 نفر در جنوب چین بر اثر ریزش جاده‌ای کوهستانی

خاطره‌بازی با معلم‌ها؛ داستان شیرین‌ترین کتک دنیا

شناسایی فرار مالیاتی 860 میلیارد تومانی از یک دلال پتروشیمی

عاقبت دانه‌درشت‌ها

پاسخ معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به انتقادات ارزی رئیس مجلس

قراردادی با چین وجود دارد؟

صدور بیانیه تکراری درباره میدان آرش هیچ حقی برای کویت ایجاد نمی‌کند

تولید نفت اوپک در آوریل کاهش یافت

انتصاب سرپرست شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد

آخرین وضعیت عرضه ارز در مرکز مبادله

وزیر جهادکشاورزی: اجازه نمی‌‌دهیم محصولاتی که خودمان داریم وارد کشور شود

حلقه هوشمند رقیب گلکسی رینگ روانه بازار آمریکا می‌شود

با هم‌ دوست باشید

وقوع زلزله در کرمان

جنجال جدید طلافروشان

ارتقای شاخص‌های ایمنی صادرات در شرکت پایانه‌های نفتی ایران

درخشش غرفه سازمان منطقه آزاد کیش در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

افزایش 18 درصدی تولید پتروشیمی ارومیه در 1402

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی: اقدام‌های فرهنگی باید امیدآفرین باشد

50فقره گوشی قاپی بعد از آزادی از زندان!

شکایت کارکنان گوگل از اخراج غیرقانونی به‌دلیل اعتراض به همکاری با رژیم صهیونیستی

نمایندگان مجلس: افزایش 10 درصدی تعرفه تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است

افزایش 21درصدی تولید نفت ایران در خلیج فارس

نشست خبری مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران

حذف معافیت مشمولان بالای 35 سال از برنامه هفتم

لزوم بررسی قیمت گوشی های نوکیا در بازار از سوی وزارت صمت

زمان بهره برداری از خط 10 متروی تهران اعلام شد

انتقال 137 میلیارد لیتر نفت و فرآورده در 1402/ طول خطوط لوله انتقال نفت ایران 1000 کیلومتر افزایش می‌یابد

طول خطوط لوله انتقال نفت ایران 1000 کیلومتر افزایش می‌یابد/ انتقال 137 میلیارد لیتر نفت و فرآورده در 1402

بازداشت مروج کودک‌همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه در اینستاگرام