پیام ویژه

آخرين مطالب

خاورمیانه روی نقطه جوش يادداشت

خاورمیانه روی نقطه جوش
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - اقتصاد نیوز /متن پیش رو در اقتصادنیوز منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
گمانه زنی‌ها در باب واکنش احتمالی ایران به حمله تروریستی اسرائیل ادامه دارد و همین مسئله موجب شده تا گروهی از ناظران در باب وقوع جنگی تمام عیار هشدار دهند.
به گزارش اقتصادنیوز، با گذشت شش ماه از جنگ اسرائیل و حماس، جو بایدن بیش از هر زمان دیگر درگیر بحران خارجی می شود؛ بحرانی که قادر به مهارش نیست، اما پیامدهای عمیقی برای سیاست داخلی ایالات متحده دارد و بر تلاش مجدد او برای انتخاب را دشوار خواهد کرد.به ادعای ناظران خطرات همه جانبه ژئوپلیتیکی جنگ به واسطه حمله احتمالی تلافی جویانه ایران و فعل و انفعال ها در مرزهای شمالی هنوز وجود دارد آن هم در شرایطی که قاهره به کانون رایزنی ها برای یافتن راهی جهت خروج از بن بست حاکم تبدیل شده است.
منطقه روی نقطه جوش
به ادعای سی ان ان، نیروهای آمریکایی در منطقه و اسرائیل برای مقابله با حملات احتمالی ایران در آماده باش هستند. این خبرگزاری مدعی است که هر اقدامی از سوی تهران علیه اسرائیل یا منافع آمریکا، می تواند جرقه جنگ تمام عیار در خاورمیانه را کلید بزند؛ گزاره ای که کاخ سفید از آن هراس دارد. در این میان گروهی می گویند، حتی اگر ایران پاسخی ندهد، درگیری‌های سطح پایین‌تر در سراسر منطقه در حال جوشیدن است. ایالات متحده رویاروی محور مقاومت در یمن، دریای سرخ، سوریه و عراق قرار گرفته، در حالی که مرز شمالی سرزمین های اشغالی، جایی که اسرائیل و نیروهای حزب الله به شکلی منظم درگیر تبادل آتش هستند، فرضیه ها در باب وقوع جنگ را تقویت کرده است.
بایدن به سان هر رئیس جمهوری که برای انتخاب دوباره فرضیه دارد، درگیر پس لرزه های تصمیم های نتانیاهو است. فعلا نخست وزیر اسرائیل برای باز کردن مسیرهای کمک رسانی جدید به غزه، تحت فشار قرار دارد. اسرائیل همچنین یکشنبه اعلام کرد که از منطقه خان یونس در غزه عقب نشینی می‌کند. این اقدامات در پی طوفانی از خشم بین المللی برای کشته شدن هفت امدادگر، یک فلسطینی و 6 خارجی، از جمله یک آمریکایی، به واسطه حملات اسرائیل است. بحران انسانی وحشتناک - که انتقادها از اسرائیل و بایدن را افزایش داده – ممکن است به نقطه ای بی بازگشت برسد. سیندی مک‌کین، مدیر برنامه جهانی غذا، روز یکشنبه به شبکه سی‌ان‌ان گفت که کودکان «همانطور که ما صحبت می‌کنیم» می‌میرند و حتی اگر کمک‌های عظیم به غزه ارسال شود، بسیاری از آنها یک عمر از عوارض پزشکی رنج خواهند برد. مک کین گفت: «ما به معنای واقعی کلمه در آستانه قحطی هستیم و نمی‌توانیم از آن خلاص شویم.»
بایدن معلق میان منتقدان
بایدن در داخل با واکنش تند رای دهندگان مترقی، جوان و عرب آمریکایی مواجه شده است که می تواند امیدهای انتخاب دوباره اش در چندین ایالت در نوسان کلیدی را به خطر بیندازد. وقفه‌های منظم از سوی هکرها و اعتراض‌ها در رویدادهای مبارزات انتخاباتی او، پیش‌بینی اختلالی است که می‌تواند موجب حواس‌پرتی فاجعه‌بار رئیس‌جمهور در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها شود، بالاخص اگر درگیری همچنان در ماه اوت ادامه داشته باشد. اکنون، بایدن، که به طور غریزی یکی از حامیان اصلی رؤسای اسرائیل در دوران مدرن قلمداد می شود، با فشارهای سیاسی فزاینده ای از سوی مقامات دموکرات، از جمله برخی از نزدیک ترین متحدانش، مواجه است تا برای مهار اسرائیل به اهرم های برجسته تر متوسل شود. در همین حال، جمهوری‌خواهان به انتقادهای تند بایدن نسبت به اسرائیل واکنش نشان داده و او را متهم به متحدکشی کردند.
تماس بایدن و نتانیاهو مهم‌ترین لحظه در در فرایند جنگ بود. پیش از این، بایدن بارها از تاکتیک‌های اسرائیل در غزه انتقاد کرده بود و از این بازیگر خواسته بود تا از غیرنظامیان محافظت کند، ام جی لی، خبرنگار سی ان ان، یکشنبه گزارش داد که رئیس جمهور چندین کار را فهرست کرده که نتانیاهو باید فورا آنها را انجام دهد، از جمله باز کردن گذرگاه اریز در غزه و بندر اشدود در جنوب اسرائیل برای کمک های بشردوستانه. اما بایدن برای پایان دادن به جنگ از منظر سیاسی نیاز دارد، که در درخواست او برای آتش‌بس «فوری» منعکس شده است. عزم نتانیاهو برای بیرون راندن همه نیروهای حماس، حتی با حمله به منطقه رفح غزه به این معنی است که تنش ها و بی اعتمادی بین کاخ سفید و تل آویو همچنان بالاست.جان کربی، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، به شبکه سی‌بی‌اس گفت که متحدان همچنان با تهاجم برنامه‌ریزی‌شده مخالف هستند. ما با نخست‌وزیر و تیم او کاملاً صریح بوده‌ایم که از عملیات زمینی در رفح حمایت نمی‌کنیم، راه‌های دیگری وجود دارد، گزینه‌های دیگری که آنها باید بررسی کنند.
بی نتیجه ماندن نتایج مذاکرات آتش‌بس پر پیچ و خم این تصور را تقویت کرده که جنگ فعلا ادامه دارد. بنت در پاسخ به سوال فرید زکریا امبنی بر این که آیا نتانیاهو جنگ را طولانی می کند تا مانع از حسابرسی شخصی و قانونی شود، بدون آن که پشت رقیب را خالی کند، از این رویکرد دفاع کرد و بار دیگر بر کنار زدن حماس تاکید داشت.احتمال طولانی شدن جنگ، دموکرات‌هایی که نگران تأثیر آن بر ائتلاف انتخاباتی بایدن هستند را ناامیدتر خواهد کرد. حمله اسرائیل به کاروان آشپزخانه جهانی به نظر می رسید که محرکی جدی باشد. اما در عمل هشدارهای رمزگذاری شده به کاخ سفید در مورد خطرات سیاسی بی نتیجه ماند.از همین رو، تنش‌ها میان بایدن و نتانیاهو همزمان با هشدار اسرائیل و ایالات متحده مبنی بر آمادگی ایران برای انتقام احتمالی، افزایش یافته است. ناظران مدعی اند، نگرانی در مورد ورود ادعایی ایران به جنگ از خطوط حزبی در واشنگتن عبور کرده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1474743/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

همدلی سازمان منطقه آزاد، نهادها و اصناف برای بهبود شرایط کارگران/ امضای تفاهم نامه تنظیم امور کار درجزیره کیش

محتویات جیب استاد مطهری هنگام شهادت چه بود؟

حمله مسلحانه افراد ناشناس به پزشکان در کرخه

تکذیب فوت پزشک طرحی در هرمزگان

محاکمه مرد رمال به اتهام تعرض به 5 زن

زنگ هشدار آیفون برای برخی کاربران غیرفعال شده است؛ اپل مشکل را برطرف می‌کند

گوشی آیفون 16 چه زمانی عرضه می‌شود؟

«دلار چند؟»

دوراهی قالیباف برای رسیدن به صندلی ریاست

نجات آقای « ب.ز»

پیام ناتو به روسیه با برپایی بزرگ‌ترین مانور از زمان جنگ سرد

بلا و بهای خام‌اندیشی

معاون استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

مردی که تسلیم نمی‌شود

گرفتارشدن خودرو‌ها در سیل شدید خیابان‌های آنکارا

محدودیت‌های نانوشته علیه معلمان

عملیات شهادت‌طلبانه شهروند ترکیه‌ای در قدس

فرقان؛ ردپای مارکسیسم

برگزاری همایش مدیران بیمه دی در شیراز

علیه کارگر؛ تبعات قراردادهای موقت

رئیس پلیس راهور: حق بیمه بر اساس نمره منفی و جریمه خواهد بود

قدرت‌نمایی شبانه پلنگ در مازندران

خبر خوب برای دارندگان خانه در بافت فرسوده

آغاز طرح انسداد مرزهای شرقی کشور

رادان: برای رسیدن به عفت اسلامی درنگ نخواهیم کرد

پرونده قتل یک پزشک در مطب به‌ کجا رسید؟

وعده مخبر درباره افزایش 35 درصدی حقوق بازنشستگان حداقل بگیر عملیاتی شد

تصاویر فا‌ش‌شده از گلکسی F55 شایعه مهم را تأیید می‌کنند

بوی گشایش ارزی از ریاض می‌آید

موج مهاجرت پرستاران؛ عمان 6 برابر ایران حقوق می‌دهد

هشدارها و حسرت‌های دو رئیس‌جمهور

ایران هسته‌ای مخلوق شرایط و تحولات است

تعلیق دانشجویان دانشگاه کلمبیا اعتراضات را شعله‌ور کرد

نفوذ سرمایه‌داری در سنگر کمونیست‌ها

دلار به دنبال بازه آرامش

دغدغه‌های انتقال فرآورده‌های نفتی از ایران با گازوئیل

صادرات زعفران ایرانی با نام افغانستان!

زارع‌پور خبر داد؛ بسته هدیه اینترنت 30 گیگابایتی برای معلمان

گجت جنجالی ربیت R1 از سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کند

تیک‌تاک شاید در اتحادیه اروپا نیز ممنوع شود

اشتغال اهمیت دارد

بازگشت پیکر شهید دفاع مقدس پس از 36 سال انتظار به آغوش خانواده‌

معاون سازمان راهداری: 40هزار کیلومتر راه آسفالته کشور خرابی سنگین دارد

رو هوا بزن! 56000 تومان جایزه

ادای احترام رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام شامخ شهدای مازندران

با الگوپذیری از معلم شهید مطهری نقش واقعی معلم و استاد را در کشور به ثمر برسانیم

امضای 2 سند همکاری اقتصادی میان ایران و امارات

ال‌جی یکی از شاخص‌ترین مانیتورهای دنیا را عرضه کرد

حمله افراد ناشناس به پزشکان در کرخه خوزستان

کشته شدن 19 نفر در جنوب چین بر اثر ریزش جاده‌ای کوهستانی