پیام ویژه

آخرين مطالب

سبقت بازار جهانی هیدروژن از سوخت‌های فسیلی/ رشد سالانه 3.7 درصدی طی یک دهه آینده وزارت نفت

سبقت بازار جهانی هیدروژن از سوخت‌های فسیلی/ رشد سالانه 3.7 درصدی طی یک دهه آینده
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - پیش‌بینی می‌شود ارزش بازار جهانی تولید هیدروژن در یک دهه آینده سالانه 3.7 درصد رشد کند و به بیش از 240 میلیارد دلار برسد، در حالی که این نرخ در سال 2023 برابر با 162.3 میلیارد دلار بوده است.

به گزارش شانا به نقل از هفته‌نامه بررسی تحولات بین‌المللی انرژی و تغییر اقلیم مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، طبق گزارش «بازار تولید هیدروژن: 2034-2024» که ازسوی شرکت Visiongain، شرکت مشاوره تجاری بین‌المللی مستقر در لندن منتشر شد، ارزش بازار جهانی هیدروژن در سال 2023 برابر با 162.3 میلیارد دلار بود و پیش‌بینی می‌شود در یک دهه آینده با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) 3.7 درصد افزایش به بیش از 240 میلیارد دلار در سال 2034 برسد.
پیش‌بینی‌های این گزارش بر اساس حالت تحویل (مصرف داخلی، تجاری)، منابع (هیدروژن آبی، هیدروژن خاکستری، هیدروژن سبز)، فناوری‌ها (اصلاح بخار، اکسیداسیون جزئی، اصلاح اتوترمال، گازسازی زغال‌سنگ، الکترولیز)، کاربردها (پالایشگاه نفت، حمل‌ونقل، تولید آمونیاک، تولید متانول، تولید برق، سایر موارد) و تجزیه‌وتحلیل بازار ملی، منطقه‌ای و شرکت‌های پیشرو و تحلیل الگوی بازیابی و تأثیر کووید - 19 بوده است.
تقاضای فزاینده برای سوخت‌های کم‌کربن
تقاضا برای سوخت‌های کم‌انتشار از جمله هیدروژن در سطح جهانی در حال افزایش است. هیدروژن به‌عنوان یک حامل انرژی با کاربردهای متنوع و پاک است که تقاضای آن به‌دلیل تلاش برای کاهش انتشار کربن و گذار به منابع انرژی پایدارتر به‌طور فزاینده در حال افزایش است. بسیاری از کشورها و صنایع اهداف بلندپروازانه‌ای برای کربن‌زدایی به‌منظور مبارزه با تغییرات اقلیمی تعیین کرده‌اند. هیدروژن به‌عنوان یک عنصر کلیدی در دستیابی به این اهداف، به‌ویژه در بخش‌هایی که برقی‌سازی به‌طور مستقیم دشوار است، مانند صنایع سنگین و ناوگان حمل‌ونقل مسافت طولانی، در نظر گرفته می‌شود.
تولید هیدروژن با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در حال افزایش است. هیدروژن سبز، تولیدشده از طریق الکترولیز با انرژی خورشید و باد، گزینه پاک و پایدار تلقی می‌شود. هیدروژن به‌عنوان ماده اولیه در فرآیندهای صنعتی مختلف از جمله تولید مواد شیمیایی و پالایش کاربرد دارد. از آنجا که صنایع به‌دنبال انرژی‌های جایگزین پاک‌تر هستند، تقاضا برای هیدروژن کم‌انتشار افزایش می‌یابد. به‌علاوه بیش از 40 کشور سند راهبرد ملی هیدروژن خود را ترسیم کرده‌اند.
اما هم‌اکنون هیدروژن سبز سهم ناچیزی در تولید هیدروژن دارد. بر اساس تازه‌ترین بررسی جهانی هیدروژن ازسوی آژانس بین‌المللی انرژی، هیدروژن کم‌انتشار سال 2023 کمتر از یک درصد از کل تولید و مصرف هیدروژن را تشکیل داده است.
هزینه‌های بالاتر هیدروژن سبز
رشد مداوم بازار هیدروژن سبز با موانع مختلفی مواجه است که یکی از آنها هزینه نسبتاً بالاتر تولید هیدروژن سبز در مقایسه با منابع انرژی سنتی است. روش پیچیده تولید هیدروژن سبز که معمولاً با الکترولیز و استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر انجام می‌شود، دلیل اصلی این افزایش هزینه است.
هزینه بیشتر تولید هیدروژن سبز به‌طور عمده ناشی از سرمایه‌گذاری اولیه در زیرساخت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر مانند ایجاد مزارع بادی یا خورشیدی، همچنین هزینه‌های تجهیزات مربوط به فرآیند الکترولیز است.
مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها هنگام تصمیم‌گیری در مورد نوع انرژی مصرفی، هزینه را در اولویت قرار می‌دهند و از این رو عنصر هزینه تولید انرژی به یک محدودیت عمده در بازار تبدیل می‌شود. به‌رغم لزوم انتخاب سبزتر، منابع انرژی متعارف تهدیدی برای هیدروژن سبز هستند، زیرا ممکن است در کوتاه‌مدت مقرون‌به‌صرفه‌تر باشند.
هیدروژن به‌عنوان گزینه ذخیره‌سازی طولانی‌مدت انرژی
صرف‌نظر از محدودیت هزینه، مزیت اصلی هیدروژن استفاده از آن به‌عنوان یک گزینه ذخیره‌سازی بلندمدت انرژی برق تولیدی متغیر از تجدیدپذیرها است. تجزیه‌وتحلیل آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA) نشان می‌دهد تا سال 2030، احتمالاً افزایش قابل‌توجهی در نیاز به ذخیره‌سازی هنگام اتصال مقادیر قابل‌توجهی از سیستم‌های انرژی خورشیدی و بادی وجود خواهد داشت.
پایداری و انعطاف‌پذیری طولانی‌مدت شبکه برق را می‌توان با ذخیره‌سازی هیدروژن هنگام تولید هیدروژن از منابع انرژی تجدیدپذیر افزایش داد. برق تولیدی سیستم‌های انرژی بادی و خورشیدی تحت‌تأثیر تغییرات فصلی آب‌وهوا قرار می‌گیرد و مواقعی که ظرفیت اضافی برای پر کردن کمبود شبکه در دوره‌های کم‌ظرفیت وجود دارد، استفاده از ذخیره انرژی ضروری است.
فضای رقابت در بازار هیدروژن
بازار تولید هیدروژن ماهیت رقابتی دارد، به‌طوری‌ که 15 شرکت پیشرو فعال در این صنعت در سال 2023 بر بازار آن تسلط داشتند و انتظار می‌رود در دوره پیش‌بینی همچنان تسلط خود را ادامه دهند. شرکت‌های بزرگی مانند شل، انژی اس‌ای میتسوبیشی، زیمنس، آرامکو، بی‌پی، شورون، اوستد، اکوینور، ایر پروداکتز و اکسون‌موبیل در این حوزه فعال هستند.
این شرکت‌ها راهبردهای مختلفی مانند توسعه تأسیسات، گسترش تولید، ادغام و اکتساب، مشارکت، همکاری و سرمایه‌گذاری را برای حفظ رقابت خود در صنعت هیدروژن اتخاذ کرده‌اند.
برای نمونه شرکت ایر پروداکتز (Air Products) که یک شرکت آمریکایی بزرگ بین‌المللی فروش گازها و مواد شیمیایی برای مصارف صنعتی است، نوامبر 2023 اعلام کرد در کارخانه تولید هیدروژن خود در روتردام هلند، تأسیسات پیشرفته برای جذب کربن و تصفیه دی‌اکسید کربن می‌سازد. انتظار می‌رود این تأسیسات سال 2026 راه‌اندازی شود.
پیش‌بینی مشابه
شرکت مشاوره Visiongain تنها شرکتی نیست که اخیراً اقدام به ارزیابی و پیش‌بینی اندازه بازار جهانی هیدروژن کرده است. در ماه گذشته میلادی (فوریه 2024) شرکت CMI گزارشی تحت عنوان «بازار تولید هیدروژن جهان 2024 تا 2033» منتشر کرد.
در این گزارش که از نظر ساختاری و فصل‌بندی مشابه گزارش شرکت Visiongain است، ارزش بازار تولید هیدروژن جهان در سال 2022 حدود 158.5 میلیارد دلار برآورد شده است که در 10 سال آینده با برآوردی خوش‌بینانه با نرخ رشد مرکب سالانه 8.8 درصد به 280.4 میلیارد دلار در سال 2033 خواهد رسید.
به این ترتیب ملاحظه می‌شود که برآورد شرکت CMI از بازار هیدروژن در 10 سال آینده با نگاه خوش‌بینانه حدود 16 درصد یا 40 میلیارد دلار بیشتر از برآورد شرکت Visiongain است که انتظار دارد ارزش بازار جهانی هیدروژن تا سال 2034 به 240 میلیارد دلار برسد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1474704/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مدل جدید گوشی پوکو X6 معرفی شد

اکثر آمریکایی‌ها تیک‌تاک را ابزار نفوذ چین می‌دانند

زنده ماندن معجزه‌‌‌آسای عابر پیاده از واژگونی تریلی

بی‌میلی اعراب برای طرح «غزه پس از جنگ»

هشدار پلیس فتا نسبت به افزایش فعالیت مجرمان سایبری در تعطیلات

17 کنگره شهدا در سال گذشته در سراسر کشور برگزار شد

سفر رئیس قوه قضائیه به بندرعباس با پرواز عمومی

افزایش تلفات ریزش مرگبار بزرگراه در چین

حریق در بیش از 130 واحد مسکونی و تجاری امامزاده ابراهیم شفت

ویرایش پیام‌ها و ابزارهای مبتنی‌ بر هوش مصنوعی به نسخه جدید اسنپ‌چت آمد

تکرار سختگیری دهه 60 در مدارس

حریق در بیش از 40 واحد مسکونی و تجاری امامزاده ابراهیم شفت

آیین تجلیل از معلمان و اساتید نمونه ایثارگر کرمانشاهی

طلای جهانی فاز افزایشی گرفت

کارنامه رائفی پور در دوره لیسانس منتشر شد / معدل آقای سلبریتی چند است؟

دیپلمات ایتالیایی: آمریکا از فهم تحولات جهانی ناتوان شده است

توافق واشنگتن‌–‌ریاض، از ماده 4.5 تا ماده 5

کاهش زمان بازپرداخت هزینه‌های مستقیم درمانی به کمتر از یک ماه توسط بیمه دی

آماری غیرقابل باور از درآمد پزشکان در دوره طرح تخصصی

اظهارات راغفر درباره وضعیت مولدسازی و فروش اموال دولت

حذف نماینده کارگران از جلسات شورای عالی کار به دلیل 2 جلسه غیبت!

جزئیاتی جدید از برقراری تماس تصویری روی سیم‌کارت تلفن همراه

کیهان: پول بیت‌المال پس گرفته شد، حامیان بابک زنجانی شاکی شدند!

فریب تبلیغات تندروها را نخورید؛ نیاز به مجلسی عقلانی داریم نه احساسی و شعاری

وزیر بهداشت: داروخانه در توزیع اینترنتی دارو مسئول است

رییس کل بیمه مرکزی: مجوز قبولی بیمه اتکایی دی به زودی صادر می شود

جوان: چرا اصلاح‌طلبان «باطن» خود را گردن نمی‌گیرند؟

وزارت بهداشت تا پایان اردیبهشت باید حساب های بانکی خود را مسدود کند

پیش‌گویی جدید رئیس اتحادیه طلا درباره قیمت‌ها

هوش مصنوعی وارد آیفون شد؛ اما نه آن‌طور که فکرش را می‌کنید

هواشناسی هشدار داد؛ بارندگی شدید در برخی استان‌های کشور

قیمت جدید دام زنده اعلام شد

185 هزار نفر از ایثارگران در سال گذشته تبدیل وضعیت شده‌اند

چنار 80 ساله‌ای که در دل ساختمان 5 طبقه زنده ماند

سرمقاله اطلاعات/  این عاشق را به وصال معشوق برسانید!

تیراندازی افراد ناشناس به برجک نگهبانی؛ یک سرباز شهید و 3 نفر مجروح شدند

زلزله 4.7 ریشتری فاریاب کرمان را لرزاند

روسیه در فروش نفت به هند از عربستان جلو زد

سرمقاله آفرینش/ محرومیت غذایی برای نسل امروز و فردا

حراست هر دستگاه از ماموریت و وظیفه آن دستگاه نگهبانی می‌کند

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهدا در مازندران

جاده کندوان یک طرفه شد

سرمقاله تعادل/ کف و سقف بازارها غیر قابل پیش‌بینی است

بارش شدید برف و باران در بیشتر مناطق کوهستانی

فرمانده فراجا: برای رسیدن به عفت اسلامی درنگ نخواهیم کرد

سرمقاله دنیای اقتصاد/ سه ضلعی «دنیای‌اقتصاد»

سرمقاله شرق/ عروسی خوبان

سرمقاله اعتماد/ پرونده باز بابک زنجانی در افکار عمومی

سرمقاله ایران/ خشم عمومی از وضع موجود در امریکا

سرمقاله کیهان/ کابینه تناقض‌ها و کلاهی که سرشان گذاشتند