پیام ویژه

آخرين مطالب

در عمان هر نوع واسطه گری ممکن است! يادداشت

در عمان هر نوع واسطه گری ممکن است!
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - فرهیختگان /متن پیش رو در فرهیختگان منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
زهرا طیبی| یک روز قبل از سفر امیر عبداللهیان به عمان، کنسولگری ایران در دمشق هدف حمله صهیونیست‌ها قرار گرفت. اتفاقی که باعث شد سفر امیرعبداللهیان به مسقط لغو شود. محور گفت‌وگوها با میزبانی عمان درباره مسائل منطقه بعد از شروع طوفان الاقصی در جریان است. برخی کارشناسان حمله اسرائیل در این بازه زمانی را بی‌ارتباط به سفر امیرعبداللهیان به مسقط نمی‌دانند و معتقدند این حمله برای ایجاد اختلال در روند مذاکرات برای رسیدن به یک صلح در غزه صورت گرفته و از آنجا که ایران و آمریکا با میانجی‌گری عمان پیام‌هایی رد و بدل کردند، این اتفاق بر روند آن تاثیر منفی خواهد گذاشت. بااین‌حال روز گذشته امیرعبداللهیان برای پیگیری ادامه مذاکرات راهی عمان شد. برای بررسی محورهای مهمی که در این سفر مطرح خواهد شد با جواد میرگلوی بیات، کارشناس مسائل عمان گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.
عمان پس از طوفان الاقصی محل مذاکرات مخفی بین ایران و آمریکا
میرگلوی بیات، درباره محورها مهمی که در سفر عمان مورد توجه قرار خواهد گرفت، گفت: «مستحضرید سفر آقای امیر عبداللهیان قرار بود در روز 14 فروردین انجام شود، اما به سبب حمله رژیم‌صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه این سفر به‌تعویق افتاد. طبعا عمان در میزبانی از مقامات ایران، همان‌طور که در چندسال اخیر مرسوم بوده است، چند سطح را نمایندگی می‌کند؛ سطح اول مربوط به روابط دوجانبه بین ایران و عمان است. به‌هرحال سفرهایی در حد سران دوکشور انجام شده است. رئیس‌جمهورهای ایران به عمان سفر کرده‌اند، سلاطین عمان به ایران سفر کرده‌اند و سفرهایی در سطح وزرا و مسئولان دو کشور انجام شده است، پیگیری این توافقات و پیشبرد امور، می‌تواند یکی از اهداف اصلی این سفر باشد.»
وی اشاره کرد سطح بعدی که در مذاکرات مسقط مورد توجه قرار خواهد گرفت، مذاکرات منطقه‌ای خواهد بود و توضیح داد: «سطح بعدی مربوط به مذاکرات منطقه‌ای است. عمان در سال‌های اخیر در پرونده‌های مهم منطقه میانجی‌گری کرده، برای مثال ارتباط با مصر را پیش برده است، گفت‌وگوهای مقدماتی با عربستان را در مسقط انجام داده‌ایم، مسائل مربوط به جنگ یمن در مسقط انجام می‌شود و برخی اتفاقات منطقه از طریق عمان حل‌وفصل می‌شود. این سفر در سطح منطقه‌ای، با توجه به عادی‌سازی رابطه ایران با عربستان، می‌تواند با هدف عادی‌سازی و ایجاد روابط با کشور بحرین نیز انجام شود و بعید نیست در این سفر مساله عادی‌سازی با کشور بحرین با توجه به وضعیت منطقه و رابطه رو به بهبودی با عربستان با بحرین نیز همکاری‌هایی انجام شود. در سطح جهانی و گفت‌وگو با قدرت‌های جهانی عمان میزبانی این مذاکرات را داشته است، از دهه گذشته تا امروز از مذاکرات بین آمریکا و ایران میزبانی کرده است. با توجه به اخباری که به‌صورت جسته‌وگریخته و تاییدنشده منتشر شده، عمان در چند ماه اخیر پس از طوفان الاقصی، محل مذاکرات مخفی بین آمریکا و ایران بوده که البته نمی‌دانیم مذاکرات مستقیم بوده یا خیر، ولی به‌هرحال اخباری در این رابطه منتشر شده که ایران و آمریکا درباره مسائل منطقه‌ای و حتی مساله هسته‌ای گفت‌وگوهایی با یکدیگر داشتند، ولی مهم‌ترین گفت‌وگوها مربوط به جنگ منطقه‌ای است که جنگ، از وضعیت کنترل‌شده بین ایران و آمریکا خارج نشود. هماهنگی‌های که در مسقط انجام می‌شوند، مهم هستند تا طوفان الاقصی به کل منطقه سرایت نکند و به یک نقطه برگشت‌‌ناپذیری نرسیم.»
میرگلوی بیات درباره حمله به کنسولگری ایران در دمشق همزمان با روزی که امیرعبداللهیان قصد سفر به عمان را داشت نیز گفت: «نمی‌خواهم بگویم اسرائیل می‌دانست که این مذاکرات درحال انجام است و آن روزی که امیرعبداللهیان می‌توانست به آنجا برود به کنسولگری حمله کرد اما یکی از اهداف اسرائیل می‌تواند اختلال در مذاکرات مسقط بین ایران و آمریکا با توجه به اخباری که در این رابطه منتشر شده باشد.»

عادی‌سازی روابط ایران و بحرین در دستور سفر وزیر امور خارجه به عمان
میرگلوی بیات درباره اینکه آیا مذاکرات برای عادی‌سازی روابط با بحرین به تنش‌های اخیر در منطقه و تثبیت جایگاه ایران در معادلات منطقه مرتبط است، گفت: «معادلات منطقه درهم‌تنیده و مرتبط هستند، باید تحلیل کنیم‌ که یک متغیر چقدر روی مساله و متغیر دیگر تاثیر می‌گذارد. مساله عادی‌سازی با کشورهای منطقه را مستقل از اقدامات امروز اسرائیل در منطقه می‌دانم، به‌هرحال بهارعربی تمام‌ و پرونده آنها بسته شده، همچنین تعادل‌های قدرت در منطقه ایجاد شده‌اند و نیروهای نزدیک به قدرت‌های منطقه‌ای خود را تثبیت کرده‌اند. موج عادی‌سازی هم انجام خواهد شد. از طرفی با روی کار آمدن بایدن در آمریکا، مساله پیگیری ایجاد ارتباط در منطقه در دستور کار قدرتی جهانی مثل آمریکا قرار گرفته است.
ما دیدیم که بسیاری از کشورها روابط خود را برقرار کردند، مصر با ترکیه رابطه ایجاد کرد، قطر و عربستان به هم نزدیک شدند، حتی قطر و امارات هم به هم نزدیک شدند، ایران و عربستان به هم نزدیک شدند، سوریه با چند کشور ارتباط برقرار کرد. بشار اسد، دوباره به جامعه جهانی عرب برگشت. این در یک تصویر بزرگ و کلی از منطقه قابل ارزیابی است که ایران نمی‌خواست از این قافله عقب بیفتد، ساختارهای منطقه بعد از بهارعربی، ایران را به این سمت سوق دادند. دلیل اصلی می‌تواند این باشد، دلیل فرعی هم این است که به هرحال اسرائیل با بحرین هم رابطه خوبی دارد و ایران هم باید سیاست‌ورزی کرده و رابطه خود را با بحرین بهتر کند و اجازه ندهد که اسرائیل در بحرین علیه ایران اقداماتی انجام دهد که به نظر من از طریق دیپلماسی، میسر است و بحرین هم احتمالا از این مساله استقبال می‌کند و ترجیح می‌دهد با قدرت نرم ایران مواجه شود تا قدرت سخت ایران. از طرف دیگر، جمعیت بحرین جمعیت شیعه است که بحرینی‌های زیادی برای موضوعاتی مثل زیارت و درمان به ایران می‌آیند و برای صدور ویزا دشواری‌هایی دارند، این اقدامات باعث می‌شود شیعیان بحرین بتوانند راحت به ایران رفت‌وآمد کنند تا هم به لحاظ لجستیک و هم امنیتی مشکلی برای آنها ایجاد نشود، به هرحال بعد از رفت‌وآمد آنها به ایران، دولت بحرین به آنها حساس می‌شود، اما اگر رابطه حسنه باشد این حساسیت‌ها کم می‌شود.»
ایران و آمریکا تلاش می‌کنند از آستانه تحمل یکدیگر در منطقه خارج نشوند
ایران اخیرا با حمله اسرائیل به کنسولگری‌‌اش در دمشق مواجه شد، برخی این اقدام را در راستای چراغ سبز آمریکا به اسرائیل برای بالابردن تنش‌ها با ایران می‌دانند. میرگلوی بیات درباره اینکه آیا این موضوعات در مذاکرات مسقط مطرح خواهد شد یا اختلالی در این حوزه ایجاد خواهد کرد یا خیر، گفت: «به هرحال ایران و آمریکا در ماه‌های اخیر به فراخور شرایط با یکدیگر هماهنگ بودند. برای مثال آمریکا در ابتدای جنگ می‌گوید که متحدین ایران وارد درگیری نشوند ولی اینها وارد می‌شوند، تهدید می‌کند. اما وارد نزاع نمی‌شوند. ایران و آمریکا آستانه تحملی یکدیگر را در شرایط منطقه به‌خوبی درک می‌کنند، نه ایران از آستانه تحمل آمریکا خارج می‌شود نه آمریکا از آستانه تحمل ایران خارج می‌شود. به هرحال شرایط جنگی شرایط سختی است، خساراتی به هردوطرف وارد می‌شود و هر دو طرف این را پذیرفتند که در شرایط موجود منطقه متحمل خسارت بشوند اما از آستانه تحمل هم بالا نمی‌روند، حالا یک عاملی به اسم اسرائیل وارد درگیری و نزاع می‌شود، شرایط را تغییر می‌دهد. وقتی شرایط تغییر می‌کند آستانه تحمل ایران کمتر ‌می‌شود، چون ضربه خورده، ایران برای اینکه بخواهد جبران کند و بازدارندگی‌اش را حفظ کند ممکن است اقداماتی انجام دهد که خارج از آستانه پیشین آمریکاست و این تعیین آستانه‌ها و پیام‌ها به یکدیگر باید از یک کانال مطمئن انجام شود، مسقط با توجه به شرایط و تجاربی که دارد با توجه اینکه گفت‌وگوها می‌تواند محیط امنی ایجاد کند و بدون اینکه حساسیت خبرنگارها را جلب کند، ادامه پیدا کند و با توجه به شرایط ایران در منطقه، پیام‌های مهمی بین ایران و آمریکا رد و بدل خواهد شد. به هر حال مذاکرات در مسقط کنترل‌شده‌تر است. رسانه‌های خارجی آنجا زیاد نیستند، فعالان سیاسی بین‌الملل آن‌طور که در دوحه هستند، در مسقط حضور ندارند و خود دولت عمان هم کاراکتر و شخصیتی دارد که دوست دارد همیشه به‌عنوان یک کشور امن و مفید و ایزوله برای مذاکرات باقی بماند. حدس می‌زنم مذاکرات ایران و آمریکا با توجه به مواردی که برشمردم در مسقط در حال پیشروی است و در جهت ایجاد صلح و پایان منازعات منطقه، خواهد بود و اسرائیل این را نمی‌خواهد. هرچند آمریکا ممکن است برای پایان صلح، به اسرائیل موشک بدهد و بگوید غزه را بزن که مساله تمام شود، اما به هرحال آنها نمی‌خواهند منازعه بیشتر از این ادامه پیدا کند و تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا طول بکشد و کشورهای دیگر را درگیر کند. همین الان یمن خسارات بزرگی را علیه منافع غرب ایجاد می‌کند، اگر کمی این منازعات گسترش پیدا کند و کشورهای دیگر مقاومت هم وارد درگیری شوند، آمریکا قطعا متضرر خواهد شد. با توجه به حملات اسرائیل به ایران شرایط منطقه «لول‌آپ» شده و سطح تنش‌ها مقداری بالاتر رفته است. این بالارفتن تنش‌ها ممکن است در مذاکرات مسقط اخلال ایجاد کنند و یکی از اهداف اسرائیل اخلال در مذاکرات و پالس‌ها بین آمریکا و ایران است و در این زمینه تا حدودی موفق شده است.»

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1474492/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایت فارن پالیسی از ماجراجویی های پرهزینه تل آویو

ماجرای عملیات شهادت‌طلبانه شهروند ترکیه‌ای در قدس

معاون سیاسی استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

واکنش حسام‌الدین آشنا به هتاکی بی‌شرمانه محمدرضا شهبازی

شهید مطهری در کنار روحانیون انقلاب/ عکس

قیمت پیکسل 8A احتمالاً نسبت به نسل قبل افزایش نخواهد یافت

یورش به کلمبیا؛ پلیس تحصن دانشجویان هوادار فلسطین را برچید

کنایه‌های علی ربیعی در روز معلم؛ شلیک به اندیشه مطهری

همدلی سازمان منطقه آزاد، نهادها و اصناف برای بهبود شرایط کارگران/ امضای تفاهم نامه تنظیم امور کار درجزیره کیش

محتویات جیب استاد مطهری هنگام شهادت چه بود؟

حمله مسلحانه افراد ناشناس به پزشکان در کرخه

تکذیب فوت پزشک طرحی در هرمزگان

محاکمه مرد رمال به اتهام تعرض به 5 زن

زنگ هشدار آیفون برای برخی کاربران غیرفعال شده است؛ اپل مشکل را برطرف می‌کند

گوشی آیفون 16 چه زمانی عرضه می‌شود؟

«دلار چند؟»

دوراهی قالیباف برای رسیدن به صندلی ریاست

نجات آقای « ب.ز»

پیام ناتو به روسیه با برپایی بزرگ‌ترین مانور از زمان جنگ سرد

بلا و بهای خام‌اندیشی

معاون استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

مردی که تسلیم نمی‌شود

گرفتارشدن خودرو‌ها در سیل شدید خیابان‌های آنکارا

محدودیت‌های نانوشته علیه معلمان

عملیات شهادت‌طلبانه شهروند ترکیه‌ای در قدس

فرقان؛ ردپای مارکسیسم

برگزاری همایش مدیران بیمه دی در شیراز

علیه کارگر؛ تبعات قراردادهای موقت

رئیس پلیس راهور: حق بیمه بر اساس نمره منفی و جریمه خواهد بود

قدرت‌نمایی شبانه پلنگ در مازندران

خبر خوب برای دارندگان خانه در بافت فرسوده

آغاز طرح انسداد مرزهای شرقی کشور

رادان: برای رسیدن به عفت اسلامی درنگ نخواهیم کرد

پرونده قتل یک پزشک در مطب به‌ کجا رسید؟

وعده مخبر درباره افزایش 35 درصدی حقوق بازنشستگان حداقل بگیر عملیاتی شد

تصاویر فا‌ش‌شده از گلکسی F55 شایعه مهم را تأیید می‌کنند

بوی گشایش ارزی از ریاض می‌آید

موج مهاجرت پرستاران؛ عمان 6 برابر ایران حقوق می‌دهد

هشدارها و حسرت‌های دو رئیس‌جمهور

ایران هسته‌ای مخلوق شرایط و تحولات است

تعلیق دانشجویان دانشگاه کلمبیا اعتراضات را شعله‌ور کرد

نفوذ سرمایه‌داری در سنگر کمونیست‌ها

دلار به دنبال بازه آرامش

دغدغه‌های انتقال فرآورده‌های نفتی از ایران با گازوئیل

صادرات زعفران ایرانی با نام افغانستان!

زارع‌پور خبر داد؛ بسته هدیه اینترنت 30 گیگابایتی برای معلمان

گجت جنجالی ربیت R1 از سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کند

تیک‌تاک شاید در اتحادیه اروپا نیز ممنوع شود

اشتغال اهمیت دارد

بازگشت پیکر شهید دفاع مقدس پس از 36 سال انتظار به آغوش خانواده‌