پیام ویژه

آخرين مطالب

بایدن در منگنه مسلمانان و یهودیان آمریکایی بين الملل

بایدن در منگنه مسلمانان و یهودیان آمریکایی
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش  به معنای تاییدش نیست
معکوس کردن سیاست دوران ترامپ درباره شهرک‌سازی در کرانه باختری اشغالی توسط دولت بایدن نه تنها نشان‌دهنده ناامیدی فزاینده دولت بایدن از اسرائیل است، بلکه نشان‌دهنده گره سیاسی رئیس‌جمهور است. درست چند روز قبل از انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها در میشیگان؛ جایی که جمعیت زیادی از عرب‌های آمریکایی از رای‌دهندگان می‌خواهند که خشم خود را با رای «مستقل» ثبت کنند [رایی که موضع سیاسی را نشان نداده و همچنین نشان نمی‌دهد که به کدام گروه یا طیف سیاسی وابستگی داریم].

آرون باکسرمن و جاناتان وایزمن در گزارش 24 فوریه در نیویورک‌تایمز نوشتند آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفر روز جمعه به آرژانتین هرگونه شهرک‌سازی جدید را «ناسازگار با قوانین بین‌المللی» خواند؛ گسستی از سیاست تعیین‌شده در دولت ترامپ و بازگشت به موضع چندین دهه‌ای ایالات متحده. «نمرود نوویک» یکی از اعضای اندیشکده «انجمن سیاست اسرائیل» گفت که دولت بایدن به‌طور فزاینده‌ای از رفتار اسرائیل در جنگ غزه و فراتر از آن خسته شده است و مقامات به‌طور علنی درباره موضوعات مورد مناقشه صحبت می‌کنند. وی به‌عنوان نمونه به تصمیم ایالات متحده برای اعمال تحریم‌های مالی علیه چهار اسرائیلی -سه نفر از آنها شهرک‌نشین هستند- متهم به حمله به فلسطینیان در کرانه باختری اشاره کرد آن هم زمانی که خشونت شهرک‌نشینان علیه فلسطینی‌ها افزایش یافته است. با این حال، نوویک اظهارات بلینکن را «خیلی کم، خیلی دیر» خواند و افزود که اقدامات دولت «در عمل، از هم گسسته است. پیام وجود دارد؛ اما این پیام یک بیانیه تاکتیکی است که در آن استراتژی کلی نامشخص است.» ایالات متحده مهم‌ترین متحد بین‌المللی اسرائیل است. از حمله 7اکتبر حماس، واشنگتن پیوسته از کارزار دهشتناک اسرائیل در غزه حمایت کرده است.
دولت بایدن همچنین با ممانعت از قطعنامه‌های آتش‌بس در شورای امنیت، اسرائیل را در برابر فشار بین‌المللی محافظت کرده است. این موضع به‌طور فزاینده‌ای بایدن را در یک موقعیت بدون برد قرار داده است. اقدامات اخیر او برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل برای پایان دادن به جنگ در غزه و ورود به مذاکرات برای تشکیل کشور فلسطینی، خشم برخی از حامیان سرسخت اسرائیل در ایالات متحده را برانگیخته است. با این حال، آنها به هیچ‌وجه به آرام کردن شدیدترین منتقدان اسرائیل در چپ سیاسی و جامعه عرب آمریکایی نزدیک نشده‌اند. اندکی پس از 7اکتبر، آمریکایی‌های عرب‌تبار و رای‌دهندگان مترقی عمدتا فاصله گرفته‌اند؛ درحالی‌که جمهوری‌خواهان یهودی نیز از واکنش «اسرائیل دوستانه» بایدن تمجید می‌کردند. همان جمهوری‌خواهان یهودی اکنون رئیس‌جمهور را مورد انتقاد قرار می‌دهند.
«ائتلاف یهودی جمهوری‌خواه» سیاست شهرک‌سازی جدید را «نقطه ضعیف دیگری برای کارزار تضعیف اسرائیل» خواند. این گروه سیاست‌های دیگری را که دولت با هدف مهار واکنش اسرائیل به حملات حماس انجام می‌دهد، از جمله تحریم‌ها علیه شهرک‌نشینان کرانه باختری که مرتکب اعمال خشونت‌آمیز می‌شوند و فشار بر بنیامین نتانیاهو برای به رسمیت شناختن یک کشور فلسطینی اتخاذ کرده است. «مت بروکس» مدیر اجرایی قدیمی این گروه گفت: «جوامع مورد بحث که در غرب دیوار امنیتی کرانه باختری قرار دارند، مانع از صلح نمی‌شوند؛ اما تروریسم مانع صلح می‌شود.» اما این گام‌ها با آنچه رای‌دهندگان جوان مترقی و آمریکایی‌های عرب می‌خواهند فاصله زیادی دارد: آتش‌بس فوری در جنگ غزه و توقف کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل. این صداها بلندتر می‌شوند؛ زیرا نتانیاهو هیچ نشانه‌ای از تسلیم شدن نشان نمی‌دهد. «یوسف منیر» فلسطینی آمریکایی که سرپرستی برنامه فلسطین-اسرائیل در مرکز عربی را بر عهده دارد، می‌گوید: «تحریم‌های بایدن بر خشونت شهرک‌نشین‌ها و اعلام غیرقانونی بودن شهرک‌سازی‌ها (با توجه به اینکه آپارتاید اسرائیل عمیقا ریشه‌دار است) در سال‌های اخیر ناکافی خواهد بود.
اما اکنون او از یک نسل‌کشی در غزه حمایت می‌کند. این مانند نشان دادن پنج زنگ هشدار آتش با یک فنجان آب است؛ درحالی‌که به آتش‌افروز سوخت برای آتش‌افروزی بیشتر می‌دهد.» در واقع، ضرورت‌های سیاسی برای نخست‌وزیر اسرائیل و برای رئیس‌جمهور آمریکا متضاد هستند. بایدن به پایان جنگ نیاز دارد تا بتواند ائتلافی که او را در سال2020 انتخاب کرد، دوباره دور هم جمع کند. اما نتانیاهو می‌خواهد این جنگ تا نابودی کامل حماس ادامه یابد تا حساب سیاسی خود را از رای‌دهندگان خشمگین دور نگه دارد و به‌طور بالقوه به دونالد ترامپ، برای بازگشت به قدرت کمک کند. به نظر می‌رسد اعلامیه بلینکن با اعلام بزالل اسموتریچ، وزیر اسرائیلی مبنی بر اینکه کمیته برنامه‌ریزی به زودی درباره ادامه ساخت بیش از 3000واحد مسکونی جدید در شهرک‌ها بحث خواهد کرد، مطرح شده است. بیشتر این شهرک‌ها در «معاله ادومیم» خواهند بود؛ جایی که سه مرد مسلح فلسطینی روز پنج‌شنبه یک اسرائیلی را کشتند و چند نفر دیگر را زخمی کردند. اسموتریچ این واحدهای جدید را «پاسخ مناسب صهیونیستی» به حملات نامید.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1466518/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اژ‌ه‌ای: چرا باید فعال اقتصادی ‌را ممنوع‌الخروج کنیم؟!

رحمت‌اله بیگدلی خطاب به احمد خاتمی: نه در مقابله با فساد صادقید نه کلید بهشت دست شما است!

واکنش دانشگاه تهران به حواشی برخی انتصابات در دانشکده خانواده

اپل واچ مجوز پزشکی مهمی را از سازمان غذا و دارو آمریکا دریافت کرد

کیش و سرمایه‌گذاران ترکیه آماده همکاری‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری و گردشگری

وزیر آموزش و پرورش: ما در آستانه الگو شدن برای جهان هستیم!

ورود سرمایه‌گذاران بزرگ به بازار اتریوم

اولین تصاویر از اتوبوسی که 20 پاکستانی را به کام مرگ کشاند

مدیرعامل بیمه دی:دانستن، خواستن و توانستن، شعار و رمز موفقیت شرکت در تحقق اهداف است

گزارش مالی اپل از کاهش 10 درصدی فروش آیفون و برنامه 110 میلیارد دلاری برای بازخرید سهام خبر می‌دهد

با پیروزی انقلاب اسلامی مولفه‌های بومی وارد اقتصاد شد

برخورد چندین خودرو با هم به دلیل لغزندگی جاده بر اثر بارش‌ها

پذیرش دانشجویان آمریکایی به صورت رایگان و با تمام امکانات در ایران

مرگ صدها هزار ماهی در ویتنام

حمایت مالی مخفیانه هواوی از تحقیقات آمریکایی

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: بهترین الگو برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستند

عناصر خلاق در اقتصاد کشور باید شناسایی شوند

بیانیه حماس در واکنش به تعلیق مبادلات تجاری ترکیه با اسرائیل

برادر همسر رهبر انقلاب: درباره زنان، مردان تصمیم گرفته‌اند/ چرا دختران در مدارس روسری‌شان را برندارند؟

وقتی اسرائیل، غرب را از دست می‌دهد

تصاویری از سیل شدید در برزیل که بیش از 30 کشته برجای گذاشت

هفت روز دیگر طرح فجرانه کالابرگ تمام می‌شود

سیاه‌پوشی حرم مطهر رضوی در آستانه‌ شهادت امام صادق (علیه السلام)

کامیون بستنی فروشی 18 کودک را راهی بیمارستان کرد!

خانه پیرمرد قشمی بعد از 51 سال سند دار شد

وعده کاهش قیمت نوبرانه‌ها تا پایان اردیبهشت

میزان صادرات نفت اعلام شد

آیفون 15 در آمریکا به اندازه آیفون 14 محبوب نیست

عکسی از پوشش متفاوت مهمانان سیدحسن خمینی/ هدیه ای ویژه برای نوه امام (ره)

تلاش آمریکا برای جلوگیری از صدور حکم بازداشت نتانیاهو

تصادف عجیب 4 موتورسوار بصورت همزمان

نماینده مجلس: احساس عدم امنیت مردم سیستان و بلوچستان را زجر می‌دهد

گزارش صداوسیما درخصوص نسخه وزارت بهداشت برای رفع کمبود متخصص

جشن شادی پیدا شدن یسنا

بازداشت عامل جنایت خونین در بوستان ولایت

پاگشای برقی‌ها در بازار خودرو

شبکه اجتماعی «ایکس» عملکرد دکمه «بلاک» را تغییر می‌دهد

طعنه سنگین حسن روحانی به ابراهیم رئیسی و کاندیدای پوششی او در انتخابات 1400 /مگر نگفتید این‌ها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم

کهنسال‌ترین معلم ایران درگذشت

رکود نسبی در هفته ریزش شاخص بورس

بتمن برمی‌گردد؛ اما در قالب یک بازی واقعیت مجازی

انفجار مهیب نفتکش حامل بنزین در آمریکا

آل اسحاق: آینده روابط ایران و عراق به سرمایه گذاری‌های مشترک بستگی دارد

تجلیل از نیروهای شرکتی و خدماتی بنیاد کرمانشاه

پیش‌بینی ورود سامانه بارشی جدید به کشور از دوشنبه

ماجرای مالیات بر عایدی سرمایه؛ وقتی قانون تصویب شود چقدر باید مالیات بدهید؟

ردمی K70 اولترا احتمالا در تابستان سال جاری معرفی خواهد شد

شکاف فزاینده واشنگتن و تل‌آویو بر سر پایان جنگ غزه

قیمت طلا تکان خورد

گوشی جدید ویوو با نمایشگر 120 هرتز و باتری غول‌پیکر رونمایی شد