پیام ویژه

آخرين مطالب

اعلام آمادگی پاکستان برای اجرای خط لوله صلح؛ نمایشی برای فرار از پرداخت جریمه یا نشانه بهبود رابطه بين الملل

اعلام آمادگی پاکستان برای اجرای خط لوله صلح؛ نمایشی برای فرار از پرداخت جریمه یا نشانه بهبود رابطه
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - تصمیم برای عملیاتی کردن پروژه خط لوله گاز پاکستان-ایران نشان دهنده یک محور استراتژیک در روابط دوجانبه است که نویدبخش عصر جدیدی از همکاری و حمایت متقابل است. ایران با تکمیل بخش خط لوله خود که از میادین گازی تا مرز امتداد دارد توپ را در زمین پاکستان انداخته که و اکنون این وظیفه اسلام آباد است که سهم خود را در این پروژه پیش ببرد.

به گزارش جماران، خبر تازه در رابطه پرفراز و نشیب جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان این است که اسلام آباد برای کلید زدن پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به این کشور اعلام آمادگی کرده است.
خبر تازه چه می گوید؟
براساس گزارش رسانه های پاکستانی اسلام آباد در نظر دارد کار ساخت بخش 80 کیلومتری پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان ( موسوم به خط لوله صلح ) از مرز ایران تا گوادر را آغاز کند تا در صورت تصمیم تهران برای مراجعه به دادگاه داوری بین‌المللی، جریمه احتمالی 18 میلیارد دلاری را نپردازد.
یک منبع رسمی در وزارت نیروی پاکستان به پایگاه خبری نیشن گفت: پاکستان در راستای اجرایی کردن این تصمیم قصد دارد درخواستی برای معافیت از تحریم‌های آمریکا برای پروژه خط لوله صلح، ارائه کند.
به گفته این منبع آگاه، در وهله نخست، تصمیم گرفته شده در فاز اول پروژه خط لوله صلح، کار در بخش 80 کیلومتری مرز پاکستان با ایران تا گوادر، آغاز شود. هزینه تخمینی این بخش پروژه، 158 میلیون دلار خواهد بود و تصمیم گرفته شده که از طریق شرکت توسعه زیرساخت گاز (GIDC) تامین مالی شود.
نگاهی به تاریخچه توافق
توافقنامه برای این پروژه برای تامین 750 میلیون فوت مکعب در روز گاز، به مدت 25 سال از میدان گازی پارس جنوبی ایران و تحویل در مرز ایران و پاکستان در ماه مه سال 2009، امضا شد. تحت این پروژه، خط لوله 1931 کیلومتری برای انتقال گاز ایران به پاکستان که شامل 1150 کیلومتر خط لوله در داخل ایران و 781 کیلومتر خط لوله در داخل پاکستان است، احداث خواهد شد. هر دو کشور ملزم به اجرای این پروژه در خاک خود بودند.
طبق توافقنامه، قرار بود عرضه این پروژه تا ژانویه سال 2015 آغاز شود. ایران در حال حاضر، ساخت بیش از 900 کیلومتر از این خط لوله را در داخل خاک خود تکمیل کرده، در حالی که 250 کیلومتر بخش باقی مانده، هنوز ساخته نشده است.
بر اساس توافق جدید ایران و پاکستان در سال 2019 قرار شد، ایران تا سال 2024 برای هرگونه تاخیر در اجرای این خط لوله به هیچ دادگاه بین‌المللی مراجعه نکند اما پس از این تاریخ برای شکایت و دریافت خسارت آزاد است. شرکت نفت ایران در 21 دسامبر 2023، یک اخطار نقض مادی را به طرف پاکستان صادر کرده و یک مهلت 180 روزه به شرکت توسعه زیرساخت گاز این کشور داده است. آبان ماه 1402 رسانه‌های پاکستانی خبر دادند، اسلام‌آباد به منظور جلوگیری از پرداخت جریمه چانه‌زنی می‌کند و دوباره از ایران مهلت خواسته است. اگر در این بازه زمانی مقامات اسلام آباد پاسخ مثبت ندهند، تهران با استفاده از حکمیت بین المللی مستقر در پاریس به دنبال جریمه 18 میلیارد دلاری خواهد بود. با این حال، خبرگزاری دولتی ایرنا نوشته است که ایران به پاکستان پیشنهاد داده تا پیش از پایان مهلت 180 روزه به طور مشترک یک استراتژی برد-برد را تدوین کنند تا از این مساله جلوگیری شود.
پاکستان در بازه زمانی گذشته از این قرار داد یا وجود تحریم های آمریکا علیه ایران را بهانه تعلل خود اعلام کرده و یا علت عدم آغاز فعالیت را ناتوانی در تامین هزینه‌ها عنوان کرده و از شرکت‌های ایرانی، روسی و چینی درخواست کرد تا به عنوان مجری ساخت خط لوله مشارکت کنند.
فشار ایران پاسخ داد
پاکستان تودی در گزارشی در این باره نوشته است: پیش از این، بخش 80 کیلومتری خط لوله IP بخشی از پروژه خط لوله ال ان جی گوادر بود که این بندر را به سایر مناطق متصل می کرد. با توجه به فضای تنش میان ایران و ایالات متحده در سالهای گذشته و عمر کوتاه توافق میان دو طرف بر پایه توافق هسته ای موسوم به برجام، تصمیم بر این شده بود که در صورت بهبود فضای دیپلماتیک بین تهران و واشنگتن و معافیت پاکستان، پاکستان بتواند این ساخت و ساز را انجام دهد. با این حال، به دلیل افزایش فشار ایران، پاکستان تصمیم گرفته است بخشی از خط لوله گاز صلح را در خاک خود بسازد.
یک روز ترس از عربستان یک روز بیم از تحریم آمریکا
روزنامه انگلیسی زبان اکسپرس تریبیون چاپ اسلام آباد درباره تصمیم جدید دولت پاکستان برای آغاز اجرایی کردن این پروژه می نویسد: پیش از این، دولت مسلم لیگ نواز پاکستان تصمیم گرفت تحت فشار عربستان سعودی اجرایی شدن پروژه خط لوله صلح را متوقف کند.
در سال 2017، عربستان سعودی وارد یک مناقشه دیپلماتیک با قطر شد و دولت وقت شریف را تحت فشار قرار داد تا خط لوله گاز ایران- پاکستان و قرارداد LNG با قطر را کنار بگذارد. با این حال، پاکستان فقط قرارداد LNG Gwadar را که بخشی از پروژه خط لوله گاز صلح با ایران تلقی می شد، لغو کرد و قرارداد LNG با قطر را ادامه داد. از نظر تاریخی، پاکستان و ایران روابط خوبی داشتند، به ویژه در دوران حکومت حزب مردم پاکستان (PPP). در دوران ریاست جمهوری آصف علی زرداری، هر دو کشور قرارداد خرید گاز (GSPA) را امضا کردند که پاکستان را ملزم به آغاز ساخت پروژه IP کرد. در گذشته، پاکستان نفت ایران را وارد می‌کرد، اما عرضه نفت ایران در سال 2010 متوقف شد، زیرا پالایشگاه‌های پاکستان نتوانستند پرداخت‌ها را انجام دهند. اگرچه پرداخت هرگز موضوع مهمی بین دو کشور نبود چرا که هر دو مبادلات ارزی و ترتیبات تجارت پایاپای را انجام داده بودند . کارشناسان معتقدند که دلیل اصلی این پیامدها عدم تمایل ایالات متحده به نشان دادن انعطاف در مورد تجارت نفت و گاز بین پاکستان و ایران بوده است.
نشانه ای از فصل جدید در رابطه تهران – اسلام آباد؟
نگاه ها به تصمیم پاکستان برای وفای به عهد پس از 14 سال تاخیر در رسانه های متفاوت منطقه ای متفاوت است. در حالی که پاکستان در این مرحله با تاخیر فراوان فاز نخست و راه اندازی تنها 80 کیلومتر از مسیر مورد نیاز برای اجرایی شدن این پروژه را آغاز می کند، برخی نگران این هستند که این اقدام صرفا موقتی و برای جلوگیری از محکوم شدن به پرداخت یک جریمه سنگین تر باشد و در آینده اسلام آباد باز هم تحت تاثیر بازیگر سوم ادامه اجرایی کردن فاز دوم این تعهد را به تاخیر بیندازد. با این همه نگاه مثبت به این تصمیم اسلام آباد هم جلوه هایی در رسانه ها داشته است.
رضوان شاه تحلیلگر مسائل ایران و پاکستان در وب سایت بی ان ان مستقر در هنگ کنگ در این باره می نویسد : پاکستان در اقدامی مهم برای مبارزه با بحران انرژی در حال پیشروی در این کشور، یک سرمایه گذاری اساسی با ایران را آغاز کرده و زمینه را برای پروژه مورد انتظار خط لوله انتقال گاز فراهم می کند. این تعهد که قرار است در دو مرحله اجرا شود، می تواند نمادی از چراغ امید برای میلیون‌ها نفری باشد که در پاکستان با هزینه‌های فزاینده برق و گاز دست و پنجه نرم می‌کنند. فاز اول شامل ساخت یک خط لوله 81 کیلومتری از گوادر است که به طور یکپارچه به زیرساخت های موجود ایران متصل می شود. با کمک و همکاری شورای تسهیل سرمایه گذاری ویژه، این پروژه می تواند به آینده انرژی در پاکستان کمک شایانی بکند.
طلوع جدید در روابط پاکستان و ایران
نویسنده در ادامه می نویسد: تصمیم برای عملیاتی کردن پروژه خط لوله گاز پاکستان-ایران نشان دهنده یک محور استراتژیک در روابط دوجانبه است که نویدبخش عصر جدیدی از همکاری و حمایت متقابل است. ایران با تکمیل بخش خط لوله خود که از میادین گازی تا مرز امتداد دارد توپ را در زمین پاکستان انداخته که و اکنون این وظیفه اسلام آباد است که سهم خود را در این پروژه پیش ببرد. در سوی پاکستان تصویب اجرایی شدن این پروژه از سوی شورای تسهیل سرمایه گذاری ویژه نشان می دهد که اسلام آباد به پیشبرد اهداف مشترک با تهران در این زمینه پایبند است. همزمان تمدید ضرب‌الاجل ایران تا سپتامبر 2024، همراه با پیشنهاد کمک‌های حقوقی و فنی که از سوی تهران مطرح شده ، بر مشارکتی تأکید می‌کند که از تعاملات صرفاً مبادله‌ای فراتر می‌رود و هدف آن تقویت روابط دو کشور در حوزه انرژی و کمک به ثبات منطقه‌ای است.
نور در انتهای تونل
رضوان شاه در ادامه این یادداشت نوشت: اهمیت استراتژیک این خط لوله را نمی توان نادیده گرفت. این خط لوله 781 کیلومتری که از گوادر تا نواب‌شاه امتداد دارد، نه تنها مجرای گاز طبیعی است، بلکه راه نجاتی برای مردم پاکستان است که از کمبود انرژی رنج می‌برند. بندر گوادر با موقعیت مطلوب خود در دریای عرب، به عنوان محور اصلی در این معادله انرژی ظاهر می شود و دروازه ای مقرون به صرفه برای انتقال گاز از ایران ارائه می دهد.
ترسیم دورنمای دوره خوداتکایی
در حالی که پروژه خط لوله گاز پاکستان- ایران گامی تاریخی در جهت رفع نیازهای فوری انرژی است، اما می تواند توجه را به ضرورت توسعه منابع انرژی بومی در داخل پاکستان هم جلب کند.
مسیر دستیابی به امنیت انرژی مملو از چالش‌ها و در عین حال پر از فرصت‌ها است. با استفاده از منابع داخلی و تنوع بخشیدن به منابع انرژی، پاکستان می تواند راه را برای آینده ای هموار کند که در آن اتکا به منابع انرژی خارجی به حداقل برسد. بنابراین، این پروژه صرفاً برای تامین انرژی از ایران نیست، بلکه برای ایجاد یک گفتگوی گسترده تر در مورد استقلال انرژی و پایداری است.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1464725/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استقبال چشمگیر از جاروبرقی رباتیک 2024 سامسونگ در کره

رئیس آینده مجلس کیست؟ / 7 نفر برای یک صندلی پرطمطراق!

لزوم بهره‌گیری از نظر سرمایه‌گذاران در تصمیم‌گیری‌های قانونی مرتبط با مناطق آزاد

دستگیری قاتل 35 ساله در کمتر از 3ساعت

سانحه مرگبار رانندگی 3 کشته بر جای گذاشت

آخرین وضعیت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

ناطق نوری و محسن هاشمی در مراسم سالگرد شهید مطهری/ تصاویر

نسخه جدید بن‌سلمان- بایدن برای تغییر چهره منطقه

کنایه «عصر ایران» به دولت: تعداد کارخانه‌های احیاشده هر بار هزارتا زیادتر می‌شود

پیرمرد هتاک ورزشگاه آزادی بازداشت شد!

قیمت جدید تخم‌مرغ؛ هر شانه چند؟

قدرتمندترین گوشی اندرویدی دنیا را نه سامسونگ ساخته و نه شیائومی

آنر Magic 6 RSR Porsche Design برای عرضه در بازار جهانی معرفی شد

نماینده کارگران در شورای عالی کار: روشنگری هم «تحریک» محسوب می‌شود

جزییات عملیات هلال احمر برای یافتن "یسنا" دختر گمشده اهل گلستان

انهدام شبکه شیطان پرستی توسط پلیس

گرفتاری خودروها در آبگرفتگی خیابان‌های شهر شوش

تصاویری از «یسنا» در آغوش خانواده پس‌از 4 روز مفقود بودن

احتمال بیکار ماندن جوانان در کدام استان بیشتر است؟

جنجال قرارداد چینی شهرداری تهران؛ شفافیت کجاست؟

5 تغییری بزرگی که آپدیت فال‌آوت 4 به بازی آورده است

پرونده باز بابک زنجانی در افکار عمومی

رشد وحشتناک نقدینگی طی 22 سال

افشاگری در دادگاه؛ مایکروسافت به‌دلیل ترس از گوگل روی OpenAI سرمایه‌گذاری کرد

جنگ کریدورها در خاورمیانه

تصاویری از معاینه پزشکی "یسنا" در بیمارستان

قیمت انواع شکر بسته بندی موجود در بازار

ستون سرکوب

تحلیل ظریف از نقشه ضدایرانی

نامه سوم روحانی به شورای نگهبان درباره ارائه مستندات ردصلاحیتش

ترمز گرانی مسکن در «شیپور» و «دیوار» کشیده می‌شود

آزادی 28 زندانی پاکستانی در هرمزگان

مقام مسئول: کانال های تلگرامی دنبال سود جویی و بهم ریختن بازار ارز بودند

نرخ بهره بین بانکی اندکی کاهش یافت

آنتروپیک نسخه iOS چت‌بات Claude را منتشر کرد

باگ‌های آزاردهنده جدیدی وارد ویندوز 11 شده‌اند

اثبات حقانیت مواضع ایران درباره آمریکا

اژه‌ای: در زمینه امور فرهنگی نباید فقط نیروی انتظامی در کف خیابان کار کند

دادستان کلاله: تحقیقات تا زمان دستگیری همه عوامل دخیل در مفقودی "یسنا" ادامه دارد

محور هراز و آزادراه تهران-شمال قفل شد

جلوگیری از 3 هزار سقط عمد جنین سالم در کشور

جزئیات جدید از حادثه مسمومیت پزشکان در مهمانی شیراز

توفان شدید گرد و غبار در مسیر زاهدان به زابل

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی: ارزش آفرینی برای مشتریان، جریان پایدار رشد صنعت بیمه است

چند درصد چک‌ها در اسفند 1402 برگشت خورد؟

این گوشی مچ همه میان‌رده‌ها را می‌خواباند؛ حتی پوکو X6 پرو

محسنی اژه‌ای: در زمینه امور فرهنگی نباید فقط نیروی انتظامی در کف خیابان کار کند

بیمه دی یکی از فرصت های خوب سرمایه گذاری در سال 1403

سفر سرنوشت‌ساز گروسی به تهران

رادان: دشمن با تمام توان درحال برنامه‌ریزی برای از بین بردن عفاف و حجاب است