پیام ویژه

آخرين مطالب

قطع کمک به آنروا؛ مشارکت در نسل کشی اسرائیل بين الملل

قطع کمک به آنروا؛ مشارکت در نسل کشی اسرائیل
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - به یک حرکت جهانی در تقبیح این تحریم از سوی این کشورها، نیاز داریم. این همت سازمان‌های مردم نهاد، رسانه ها ، شخصیتهای دارای صدا و تریبون و دولتهای حامی مردم فلسطین را میطلبد و در دستور کار وزارت امور خارجه قرار گیرد تا با نهادهای بین المللی و منطقه ای مانند اتحادیه عرب و سازمان همکاریهای اسلامی به منظور تشدید فعالیتها همکاری کنند و اجازه ندهند به خدمت رسانی آنروا آسیب برسد.

نصرت الله تاجیک، دیپلمات بازنشسته و سفیر پیشین ایران در اردن در یادداشتی برای جماران نوشت: غزه اکنون در حال تجربه گرسنگی دسته جمعی بی سابقه در تاریخ معاصر است و پس از جنگ جهانی دوم هیچ نمونه ای وجود ندارد که در آن کل جمعیت با چنین سرعتی به قحطی، گرسنگی و فقر شدید مبتلا شده باشند. سازمان ملل اعلام کرده ماه گذشته نیمی از کمکهای انسان دوستانه به غزه توسط اسرائیل اجازه ورود به این باریکه را پیدا نکرده و نیمی از جمعیت 2.2 میلیون نفری آن در شرف ورود به قحطی و یک فاجعه انسانی است. اسرائیل در صدد حمله به رفح است که بیش از 1.5 میلیون نفر به آن شهر که فقط 250000 نفر گنجایش دارد کوچانده و آب و غذا ندارند! سوءتغذیه سیستم ایمنی انسان را در برابر بیماری‌هایی که ناشی از کمبود آب سالم و بهداشتی است، آسیب‌پذیرتر کرده است. طبق گزارش دویچه وله اقتصاد غزه 68 سال دیگر به سطح 7 اکتبر بازمی‌گردد. از عملیات 7 اکتبر و پاسخ غیر متناسب نظامی اسرائیل به آن ، بیش از 37 هزار ساختمان ، حدود 18 درصد از کل ساختارهای نوار غزه ویران شده است و اکثر 2.3 میلیون نفر را در این باریکه کوچک آواره کرده است. به گفته سازمان ملل، اقتصاد غزه ممکن است تا پایان قرن بهبود نیابد.
رامی علازه، اقتصاددان از کنفرانس جهانی تجارت و توسعه (UNCTAD) گفته است تا سال 2092 طول می کشد تا اقتصاد نوار غزه به سطح سال 2022 بازگردد، آنهم با محاسبه متوسط نرخ رشد سالانه از سال 2007 تا 2022 که معادل چهار دهم درصد می‌شود و این فرض که جنگ فورا تمام شود. در گزارشی که روز چهارشنبه هفته پیش آنکتاد منتشر شد، غزه اکنون عملاً "غیرقابل سکونت است".
بر اساس یک برآورد محتاطانه این کنفرانس ، برای ساخت نوار غزه به ده‌ها میلیارد دلار نیاز است و قابل سکونت کردن دوباره این باریکه چندین دهه طول خواهد کشید. یعنی اقتصاد سه نسل آینده مردم باریکه غزه در این حمله اسرائیل به غزه در 3 ماه نابود شده است. 
عملیات 7 اکتبر خوب، بد، بامحاسبه و پیوست سود و زیان و نحوه عکس العمل اسرائیل یا بدون آنها و احتمالات عکس العملهای اسراییل، اعراب، جامعه بین المللی و حامیان یا بدون آن، سرآغاز نوینی است برای تحولات ملی، منطقه ائی و بین المللی و غزه دیگر نمیتواند مانند قبل بماند و یا اداره شود. یکپارچگی سرزمینی و سپس تشکیل دولت فلسطینی با تمام اختیارات داخلی و خارجی، شاید محاسبات کنونی سرپا شدن غزه را تغییر دهد. اما هم اکنون بیش از نیم میلیون فلسطینی در استان شمال نوار غزه در قحطی واقعی به سر می‌برند و برنامه جهانی غذا از ابتدای ماه گذشته میلادی درباره خطر گرسنگی فراگیر هشدار داد. دیده‌ بان حقوق بشر اروپا - مدیترانه اعلام کرد، 98 درصد از ساکنان نوار غزه از گرسنگی رنج می‌برند و حدود 64 درصد از آنها مجبور شده‌اند علف و غذاهای نامطلوب مصرف کنند. حدود 83 تا 97 درصد از خانواده‌ها در غزه غذای کافی مصرف نمی‌کنند.
وزارت بهداشت غزه اعلام کرده بیش از 30 هزار آواره فلسطینی در مدارس نزدیک مجتمع پزشکی ناصر در خان یونس ساکن هستند که از دسترسی به آب، غذا و شیر خشک محروم هستند. در بیانیه آژانس سازمان‌ملل آمده است دسترسی به آب شرب به مسئله مرگ و زندگی مردم غزه تبدیل شده است و مردم غزه هر روز می‌جنگند تا زنده بمانند. لذا از آن‌جایی که دسترسی به آب شرب در غزه همچنان به عنوان یک چالش باقی مانده است، تعداد افراد بیشتری در نتیجه محرومیت و بیماری در این منطقه جان خود را از دست می‌دهند.
دبیر کل سازمان ملل گفته است همه در غزه گرسنه هستند ، 1.7 میلیون نفر آواره شده اند ، نظام بشردوستانه در حال فروپاشی است و خواستار دسترسی سریع، ایمن، بدون مانع، گسترده و پایدار به کمک های بشردوستانه در سراسر غزه شده است، در همین حال اسرائیل خواسته است که ایشان برکنار شود. در حالیکه 800 شخصیت بین المللی نسبت به وقوع نسل کشی در غزه هشدار داده اند ، طبق اعلام یونیسف 17000 کودک در اثر بمبارانهای اسرائیل بدون پدر و مادر زندگی میکنند و 50000 زن بدون دسترسی به امکانات پزشکی زایمان کرده اند.
در چنین اوضاع آسیب پذیر غزه ، آنروا با 13000 کارمند یکی از نهادهای مورد اطمینان سازمان ملل و کمک رسان قوی و موفق به شش میلیون از آوارگان فلسطینی در چهار کشور لبنان، اردن، سوریه و سرزمینهای اشغالی یعنی غزه و کرانه باختری در طول تاسیس خود از سال 1348 است که 2 میلیون از مردم غزه را تحت پوشش دارد و در این حمله 153 نفر از کارکنان خود را از دست داده است. اما اسرائیل همواره از سالیان گذشته در صدد تعطیل کردن این نهاد بوده است. و در جریان جنگ غزه اسرائیل در ابتدا ادعا کرده بود که 12 نفر از کارکنان انروا در جریان عملیات 7 اکتبر به نیروهای حماس کمک کرده اند. آنروا مسئولانه با این ادعا برخورد و تحقیقاتی را شروع کرد و قرار داد کاری 9 نفر از این افراد که مظنون به این همکاری بوده اند را لغو کرد ولی اسرائیل بعدا" این ادعا را تعدیل و تعداد را به 4 نفر کاهش داد. هم اکنون آنروا با تعلیق حمایت‌های مالی خود از سوی این کشورها ، تأمین نیازهای بشر دوستانه بیش از 2 میلیون نفر در غزه با خطر مواجه شده است و خطر قحطی در شمال نوار غزه به دلیل کمبود کمک‌ها بیشتر می‌شود، در همین رابطه وزارت بهداشت غزه تعداد شهدای تجاوزات رژیم اسرائیل به نوار غزه از هفت اکتبر تا کنون را به بیش از 28000 شهید و 67000 مجروح اعلام کرد. این وزارت‌خانه همچنان اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی فقط طی 24 ساعت 15 قتل عام انجام داده‌اند که 118 شهید و 190 مجروح در پی داشته است.
«آنروا» طی بیانیه‌ای درباره تصمیم این کشورها برای قطع حمایت مالی از این نهاد، هشدار داد و نوشته در صورت تداوم قطع حمایت مالی بحران انسانی در غزه عمیق‌تر شده و ممکن است پس از فوریه فعالیت‌های این نهاد نه تنها در غزه بلکه در سراسر منطقه فعالیت‌های خود را متوقف کند. آمریکا، آلمان، سوئیس، سوئد، ایتالیا، کانادا، فنلاند، استرالیا، انگلیس، هلند و ژاپن، اعلام کرده اند تصمیم گرفته اند به طور موقت کمک مالی خود را به آنروا متوقف کنند. در حالیکه قطع کمکهای مالی به این سازمان به معنای واقعی کلمه حکم اعدام برای میلیون ها فلسطینی در غزه و کرانه باختری است که با کمکهای بین المللی زندگی میکنند. در این میان اما نروژ، اسپانیا ، ایرلند و بلژیک همچنان به کمهای خود ادامه داده و اقداماتی هم در کشورهای اروپائی برای جمع آوری کمکهای مردمی شروع شده اما مقامات بانکی انگلیس و آلمانی گفته اند اجازه انتقال این پولها را نخواهند داد! جوزب بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پی پیروی برخی کشورها از اقدام آمریکا برای قطع کمک‌های خود به آنروا خواستار تداوم حمایت‌های مالی از این آژانس شد که نقش حیاتی در میانه بحران غزه ایفا می‌کند. و قطع کمک به آنروا، را تنبیه تمام فلسطینی‌ها دانست که هیچ جایگزینی برایش وجود ندارد. و نباید تحقیقات در این موضوع بر خدمات آن تاثیر منفی بگذارد، زیرا «صدها هزار نفر توسط آنروا حمایت می‌شوند و نمیشود کمک‌های مالی را قطع کرد و باید از موضع دبیرکل سازمان ملل متحد در این زمینه حمایت بکنیم ».
بمباران دفتر «آژانس توسعه و همکاری‌» بلژیک در غزه پس از آنکه بلژیک از قطع کمک به انروا سرباز زد، نشان از اهداف سیاسی قطع کمک به آنروا را دارد. لذا موضوع تحریم آنروا توسط امریکا و بعضی از کشورهای اروپائی، جدی است و با زندگی بیش از 2 میلیون فلسطینی در غزه گره خورده است.
لذا به یک حرکت جهانی در تقبیح این تحریم از سوی این کشورها، نیاز داریم. این همت سازمان‌های مردم نهاد، رسانه ها ، شخصیتهای دارای صدا و تریبون و دولتهای حامی مردم فلسطین را می طلبد و در دستور کار وزارت امور خارجه قرار گیرد تا با نهادهای بین المللی و منطقه ای مانند اتحادیه عرب و سازمان همکاریهای اسلامی به منظور تشدید فعالیتها همکاری کنند و اجازه ندهند به خدمت رسانی آنروا آسیب برسد. تحریم کمکهای انسان دوستانه یک آژانس مهم سازمان ملل در وسط یک مهلکه وجاهت ندارد و نکته خوبی برای یارگیری است. محور باید مخالفت با سیاسی کردن اقدامات بشر دوستانه سازمان ملل باشد که مورد تاکید دیوان در لاهه هم قرار گرفته است.انشاالله.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1461626/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اژ‌ه‌ای: چرا باید فعال اقتصادی ‌را ممنوع‌الخروج کنیم؟!

رحمت‌اله بیگدلی خطاب به احمد خاتمی: نه در مقابله با فساد صادقید نه کلید بهشت دست شما است!

واکنش دانشگاه تهران به حواشی برخی انتصابات در دانشکده خانواده

اپل واچ مجوز پزشکی مهمی را از سازمان غذا و دارو آمریکا دریافت کرد

کیش و سرمایه‌گذاران ترکیه آماده همکاری‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری و گردشگری

وزیر آموزش و پرورش: ما در آستانه الگو شدن برای جهان هستیم!

ورود سرمایه‌گذاران بزرگ به بازار اتریوم

اولین تصاویر از اتوبوسی که 20 پاکستانی را به کام مرگ کشاند

مدیرعامل بیمه دی:دانستن، خواستن و توانستن، شعار و رمز موفقیت شرکت در تحقق اهداف است

گزارش مالی اپل از کاهش 10 درصدی فروش آیفون و برنامه 110 میلیارد دلاری برای بازخرید سهام خبر می‌دهد

با پیروزی انقلاب اسلامی مولفه‌های بومی وارد اقتصاد شد

برخورد چندین خودرو با هم به دلیل لغزندگی جاده بر اثر بارش‌ها

پذیرش دانشجویان آمریکایی به صورت رایگان و با تمام امکانات در ایران

مرگ صدها هزار ماهی در ویتنام

حمایت مالی مخفیانه هواوی از تحقیقات آمریکایی

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: بهترین الگو برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستند

عناصر خلاق در اقتصاد کشور باید شناسایی شوند

بیانیه حماس در واکنش به تعلیق مبادلات تجاری ترکیه با اسرائیل

برادر همسر رهبر انقلاب: درباره زنان، مردان تصمیم گرفته‌اند/ چرا دختران در مدارس روسری‌شان را برندارند؟

وقتی اسرائیل، غرب را از دست می‌دهد

تصاویری از سیل شدید در برزیل که بیش از 30 کشته برجای گذاشت

هفت روز دیگر طرح فجرانه کالابرگ تمام می‌شود

سیاه‌پوشی حرم مطهر رضوی در آستانه‌ شهادت امام صادق (علیه السلام)

کامیون بستنی فروشی 18 کودک را راهی بیمارستان کرد!

خانه پیرمرد قشمی بعد از 51 سال سند دار شد

وعده کاهش قیمت نوبرانه‌ها تا پایان اردیبهشت

میزان صادرات نفت اعلام شد

آیفون 15 در آمریکا به اندازه آیفون 14 محبوب نیست

عکسی از پوشش متفاوت مهمانان سیدحسن خمینی/ هدیه ای ویژه برای نوه امام (ره)

تلاش آمریکا برای جلوگیری از صدور حکم بازداشت نتانیاهو

تصادف عجیب 4 موتورسوار بصورت همزمان

نماینده مجلس: احساس عدم امنیت مردم سیستان و بلوچستان را زجر می‌دهد

گزارش صداوسیما درخصوص نسخه وزارت بهداشت برای رفع کمبود متخصص

جشن شادی پیدا شدن یسنا

بازداشت عامل جنایت خونین در بوستان ولایت

پاگشای برقی‌ها در بازار خودرو

شبکه اجتماعی «ایکس» عملکرد دکمه «بلاک» را تغییر می‌دهد

کهنسال‌ترین معلم ایران درگذشت

رکود نسبی در هفته ریزش شاخص بورس

بتمن برمی‌گردد؛ اما در قالب یک بازی واقعیت مجازی

انفجار مهیب نفتکش حامل بنزین در آمریکا

آل اسحاق: آینده روابط ایران و عراق به سرمایه گذاری‌های مشترک بستگی دارد

تجلیل از نیروهای شرکتی و خدماتی بنیاد کرمانشاه

پیش‌بینی ورود سامانه بارشی جدید به کشور از دوشنبه

ماجرای مالیات بر عایدی سرمایه؛ وقتی قانون تصویب شود چقدر باید مالیات بدهید؟

ردمی K70 اولترا احتمالا در تابستان سال جاری معرفی خواهد شد

شکاف فزاینده واشنگتن و تل‌آویو بر سر پایان جنگ غزه

قیمت طلا تکان خورد

گوشی جدید ویوو با نمایشگر 120 هرتز و باتری غول‌پیکر رونمایی شد

مأموریت‌ رئیسی به سازمان محیط زیست جهت به‌کارگیری فناوری‌های روز