پیام ویژه

آخرين مطالب

عصر ایران نوشت: ردصلاحیتی که متفاوت است ویژه سایر رسانه ها

عصر ایران نوشت: ردصلاحیتی که متفاوت است
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - عصر ایران /متن پیش رو در عصر ایران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
احتمال دیگر این است که حضور روحانی نو اصول گرایان را خشم‌گین می‌کرد و می‌خواهند به جای امتیاز به دیگران به طیف مصمم و پای کار آنها انگیزه مضاعف حضور بدهند.
بازار
مهرداد خدیر| خبر رد صلاحیت حسن روحانی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در عین این که قابل‌انتظار بوده شگفت‌آور است و این دو امر در این فقره متناقض نیست.
 هر چند او اولین رییس جمهوری ایران نیست که برای انتخاباتی بعد از ریاست جمهوری تأیید نمی‌شود اما این رخداد از 10 منظر شگفت‌آورتر از فقرات قبل است. این توضیح را همین‌جا می‌توان آورد هر اتفاقی محتمل است چه ابطال این خبر و چه حتی پس از اعلام که آن را نباید نهایی دانست و چه بسا با دخالتی و حکمی مجال بازگشت او به انتخابات خبرگان رهبری فراهم آید. فرض این نوشته اما بر اجازه نیافتن است:
1. اگرچه صلاحیت دو رییس جمهوری پیشین ایران هم برای انتخابات بعد از ریاست جمهوری‌شان تأیید نشده بود اما روحانی برای خبرگان نامزد شده نه ریاست جمهوری. مجلسی که در سال دو اجلاسیه بیشتر ندارد و مانند ریاست جمهوری مستلزم حضور مستمر و 24 ساعته نیست تا توجیه رد هاشمی رفسنجانی در سال 92 درباره او قابل تکرار باشد و بگویند به دلیل شرایط سنی است. ضمن این که سن او هم از سن هاشمی در سال 92 کمتر است.
2. برخی از حامیان اصلاحات و اعتدال نگران آن بودند که روحانی تأیید شود اما چون انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان برای اصلاح طلبان و اعتدال گرایان مانند قبل جذابیت ندارد مردم تنها به صرف نام او حاضر به رأی دادن نشوند و بعد بگویند انتخابات رقابتی بود و روحانی رأی نیاورد و هم از کاندیداتوری او بهره ببرند و هم از رأی نیاوردن او. حذف روحانی این سناریو را منتفی می‌کند.
 3. بعضی از رسانه های اصول‌گرا از فشار اصلاح‌طلبان به روحانی برای کناره‌گیری خبر داده بودند چون با حضور او در تصمیم درباره انتخابات دچار تشتت می شوند. فارغ از این که چنین خبری واقعی است یا ساختگی رد صلاحیت او تأمین نظر اصلاح طلبان و اعتدال گرایانِ ادعایی مخالف نامزدی روحانی است.
 4. کسی که 24 سال عضو مجلس خبرگان بوده بعد از سه دوره صلاحیت علمی و اجتهاد خود را از دست نداده است. ریاست جمهوری هم نیست که به دلیل سن رد کنند. یک احتمال این است که اختلاف دیدگاه او با رهبری بر سر برجام و موارد دیگر و اعلام عمومی برخی دیدگاه ها در تریبون های رسمی دلیل این امر بوده باشد. این موارد هم شاید برای ریاست جمهوری مجدد موجه به نظر می رسید اما معمولا خبرگان از این مباحث برکنار بوده کما این که هاشمی رفسنجانی رییس این مجلس هم شد. احتمال دیگر این است که حضور روحانی نو اصول گرایان را خشم‌گین می‌کرد و می‌خواهند به جای امتیاز به دیگران به طیف مصمم و پای کار آنها انگیزه مضاعف حضور بدهند.
5. اصول گرایان افراطی و نواصول گرایان روحانی را غریبه ای در جمع خود می پندارند و حتی گاه بغض بیشتری علیه او به نسبت خاتمی دارند. وقتی در جزوه درس انقلاب اسلامی یکی از دانشگاه های مشهور در بیان این که شاه خدماتی هم داشته و تمام کارهای او خیانت نبوده به حسن روحانی تشبیه شده که در عین خطاها خدماتی هم داشته تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل.
 6. شگفت آورتر است چون حضور روحانی در خبرگان و دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات به جای قهر با صندوق چه بسا با تصمیم جبهه اصلاحات که از وجه معنی داشتن و نداشتن به این مقوله می نگرد اختلاف می انداخت و حالا هم سو می شوند.
 7. رد صلاحیت نوه امام خمینی را به حساب امتناع از امتحان اجتهاد دانستند ولی از نماینده ای با سه دوره 8 ساله سابقه که نمی توان آزمون اجتهاد گرفت. چون روحانی همین حالا هم عضو خبرگان است شگفت‌آورتر است.
8. اگر نتیجه انتخابات مهم تر از مشارکت بالا باشد این رد صلاحیت شگفت آور نیست. اما از منظر بالابردن مشارکت هست. ضمن این که ابراهیم رییسی هم برای اجتناب از رقابت با روحانی و تکرار 96 و این بار در خبرگان از استان تهران کاندیدای خبرگان نشده است.
 9. اگر روحانی با پیش بینی این اتفاق وارد این بازی شده باشد به سود اوست. اگر هم برگردد بی آن که مواضع خود را تعدیل کند نیز. آیا مخالفان روحانی به نفع او اقدامی انجام داده اند یا به این موضوع نیندیشیده و راه خود را می روند و موانع را از پیش پا برمی دارند.
 10. با توجه به این که سال 2024 سال انتخابات متعدد در کشورهای دنیا و مهم ترین آنها ریاست جمهوری آمریکا ست در آبان 1403 این که انتخابات ایران در کانون توجه اندیشکده هایی که به انتخابات مختلف اشاره کرده بود قرار نداشت قابل تأمل بود چرا که به نظر آن اندیشکده تغییری در ساختار سیاسی ایجاد نمی کند در حالی که انتخابات در جاهای دیگر به تغییرات وسیع می انجامد. این نادیده انگاشتن موجب تکاپوی بیشتر در میان اصول گرایان شده است.
 حال با رد صلاحیت یک رییس جمهوری پیشین برای عضویت در مجلسی که نقش هیأت امنا را در جمهوری اسلامی ایفا می‌کند توجه جهان جلب می‌شود اما از جنبه منفی.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1455382/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازی Lost Records: Bloom and Rage دو خط زمانی مختلف خواهد داشت

ابعاد فاجعه بار بافت فرسوده تهران

سیگنال قطر برای حماس، اسرائیل و آمریکا

پاسخ روزنامه شهرداری تهران به شبهات قرارداد چین

پایان رفاقت؟

عادی‌سازی ریاض و تل آویو در ایستگاه پایانی؟

جهان: یک سال به انتخابات، اصلاح طلبان در فکر ریاست جمهوری هستند

این لپ‌تاپ 192 گیگابایت رم، پردازنده پرچمدار اینتل و گرافیک RTX 4090 دارد

هم‌میهن گزارش داد: توقیف‌های پولساز خودروها

دکمه تصویب قانون عفاف و حجاب زیر دست کیست؟!

دلیل ایراد شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب از زبان عضو کمیسیون ویژه

پیش بینی بورس برای فردا

مصیبتی دیگر برای مستاجران؛ قیمت کارتن موز باورنکردنی شد

زنگ هشدار آیفون برای برخی از کاربران غیرفعال شده است

اظهارات مهدی نصیری تکرار یک شوخی بی‌مزه و توهمی است

جابه‌جایی بودجه برخی دستگاه‌های دولتی

نیتسح یهودا؛ عقب‌نشینی آمریکا از اجرای نمایش تحریم علیه اسرائیل

رشد اقتصادی ایران در 2023 بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز بود

اقدامات مهم بنیاد فرهنگی البرز برای جامعه علمی کشور

بازی پرطرفدار و جدید یوبی‌سافت رسماً برای آیفون منتشر می‌شود

اذعان بی بی سی به ساختگی بودن اسناد درباره نیکا شاکرمی

تحصن دانشگاه کلمبیا؛ ساعت صفر نزدیک است؟

اعمال سقف قیمتی برای نفت روسیه ناکارآمد است

واردات نفت هند از روسیه افزایش و از عربستان کاهش یافت

ادامه واردات گوشت قرمز تا به ثبات رسیدن بازار

هشدار رئیس پلیس راهور درباره هرگونه تغییر نامتعارف در خودروها

مدیر عامل بنیاد فرهنگی البرز: بیش از 3 هزار دانشجو تا به امروز مورد حمایت این بنیاد قرار گرفته است

واردات خودروهای کارکرده منتظر مصوبه دولت

تغییر بزرگ اینستاگرام؛ الگوریتم ریلز بازسازی می‌شود

وزیر کشور: انتقال پایتخت 100 میلیارد دلار لازم دارد

تصاویری از تعقیب و گریز پلیس با موتور سواران سارق از دید دوربین روی لباس پلیس

استرداد 85 میلیون ریال به حساب زائران حج تمتع 1402

حال مستاجران بهتر می‌شود؟

مرورگر هوش مصنوعی آرک وارد ویندوز 11 شد؛ رقیب کروم و اج

شیائومی از خاص‌ترین لامپ رومیزی خود رونمایی کرد

اخطار به صاحبان خانه‌های خالی برای پرداخت مالیات

حمله عنابستانی به رشیدی کوچی: به دروغ طرح صیانت را فیلترینگ معرفی کرد

فروش 3 تن طلا در 22 حراج

هدفون‌های جدید اپل با شارژدهی چشمگیر و طراحی جذاب رونمایی شدند

ارزش واقعی دستمزد در پایین‌ترین سطح سه سال گذشته

اعتراض طلافروش ها به مقررات مالیاتی دولت؛ بازار طلا در تهران نیمه تعطیل است

رفت و برگشت ادامه دارد

رشد 2.4 درصدی موالید مادران زیر 24 سال

موبایل آرژانتینی؛ مدل جام جهانی ردمی نوت 13 پرو پلاس رونمایی شد

رکوردشکنی 80 ساله تورم

تصویب نقشه راه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

نوسان سبز و قرمز در بازار طلا و سکه؛ نرخ دلار افزایشی شد

ظرفیت 50 میلیارد دلاری تجارت ایران و چین

جنگ غزه مستبدان خاورمیانه را مستبدتر کرده است

جنجال نظرات مهدی نصیری